Šifry mistra Miloslava

Věříte hlasové navigaci? Třeba konkrétně Miloslavovi z navigací TomTom? Prohlédněte si několik zábavných videí a poznáte, že rozeznat levou a pravou stranu může být někdy problém.
Šifry mistra Miloslava

Na hlasovou navigaci nedám dopustit. Spojení zvuku a vizuálních informací na displeji při jízdě podle navigačního přístroje potřebuji. Podobný názor v naší anketě zastává 58 % čtenářů, pro 32 % je hlasová navigace stále velmi důležitá. Jen pěti procentům by nechyběla a stejný podíl respondentů prozradil, že hlasovou navigaci dokonce vypíná.

Doplněno: Z rozvíjející se diskuze vidím, že v článku chyběla jednoznačná deklarace, že je psán se značnou nadsázkou, snad i vtipem. Neberte prosím všechno smrtelně vážně.

S navigacemi TomTom nejrůznějších verzí jsem najel moc a moc kilometrů. Nerozuměl jsem výtkám, které k panu Miloslavovi – jedinému českému hlasu v systémech této značky – vznášeli diskutující ve fóru. Tvrdili, jaké nesmysly se linou z úst Miloslava, jak se mu nedá věřit a jak, světe div se, raději hlasovou navigaci vypínají, než aby ho museli poslouchat.

Nevěřil jsem. Ačkoli se při cestách také setkávám s mylnými informacemi, jejich frekvence není podle mého názoru tak vysoká, aby bylo možné přehlédnout naprostou většinu správných povelů. Mnohem častěji se přece setkávám se špatně značenými jednosměrkami, špatnou optimalizací trasy, kdy konkrétně TomTom velmi rád řidiče navádí na polní stezky, a s dalšími nešvary. Nikdy by mě ale nenapadlo, že bych Miloslava umlčel kvůli několika špatným povelům, které jsem si navíc nevybavoval, natož aby byly časté.

Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom

Míla ze zvláštní školy

Uživatel s přezdívkou Suvel nakonec na svém webu zveřejnil několik videí prezentujících Miloslavovy slabé chvilky. Dovolil mi je převzít do článku, abyste je také viděli. Protože kdybych na vlastní oči nespatřil a neuslyšel, co z Miloslava vylezlo, nevěřil bych. (Stejně si myslím, že tohle bylo točeno někde v Bermudském trojúhelníku, kde se ztrácejí lodě, letadla a Miloslav si plete levou a pravou stranu.)

Videa jsou pořízena mobilním telefonem. Omluvte proto jejich technickou kvalitu. V některých případech bude nutné zvýšit hlasitost počítače. Ale teď už jedeme. Napřed po krásné rovné silnici, když Miloslav najednou oznámí:

Vlevo se objevila ulička a TomTom radí, abyste do ni zahnuli. Anebo je to jinak?

Červená čára na displeji vyznačuje táhlou začátku doprava. Ale řidič míní a Miloslav velí; dokonce ostře:

Tady si z nás ale už TomTom dělá blázny. Co mám udělat na konci ulice?

Následující situaci bych ale asi Miloslavovi odpustil. Já vím, že pojedu rovně, ale křižovatku tvaru ypsilon lze interpretovat různě:

Neměl bych tady nepřed zabočit doleva?

Ale tohle opravdu nejde. Zpátky do školy: 

Bermudský trojúhelník je malý

Hlasové povely nejsou v navigačním systému a jeho mapách nahrány ke každé křižovatce. Přístroj podle tvaru křižovatky, úhlů silnic, hlavních a vedlejších komunikací sám analyzuje, jestli se má ozvat a jakým povelem. Většinou se mu to daří, občas ale mohou vzniknout situace, které jste si mohli prohlédnout. Nelze posoudit, jestli za ně může mapa nebo TomTom, u jiných navigačních systémů si na podobné přebrepty nebo nelogičnosti ale uživatelé nestěžují.

Na TomTom ale v žádném případě nezanevřete. Při svých jízdách si nevybavuji, že by se v přístroji nedokázal shodnout obraz se zvukem. Když nastane nějaká chyba, je to spíš výjimečné a mrknutím na displej hned vidíte, co udělat. Potíž je hlavně v individuálním porozumění jednotlivým povelům.

Stejně nerozumím vypínání hlasové navigace. Efektivnější je přece zvyknout si na rychlou vizuální kontrolu po každém povelu, když už hlasu nevěřím, než za vypnutého zvuku kontrolovat každou křižovatku.


Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom

Témata článku: Pro řidiče

Určitě si přečtěte

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

** Waymo v Arizoně spouští veřejné testování svých autonomních vozů ** Dočkají je stovky zájemců z Phoenixu ** Co vlastně brání masovému nasazení?

29.  4.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub