Šifry mistra Miloslava

Diskuze čtenářů k článku

Johhny  |  05. 03. 2007 14:31

To, co je tu popisovano, se mi stava obcas i u navigace MyGuide SilverGuide 5000. Obcas navigace nereaguje na krizovatce, kde vaham kudy vlastne mam jet, ale ozve se treba jindy, kdyz se silnice jen staci treba doprava a navigace hlasi: "pokracujte vpravo", jako by to nebyla jedina moznost. Ono je opravdu dulezite se naucit podle navigace jezdit, pochopit jak co hlasi a jak reaguje. Ja sam jsem zpocatku jezdil podle navigace i tam, kde to dobre znam a porovnaval jsem, co radi navigace a jak a kudy bych jel bez ni. Setkal jsem se i s tim, co popisuje Suvel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shr3k  |  03. 03. 2007 03:14

Někdo ho může vzít třeba vážně, ale všeobecně si musíme uvědomit, jakým způsobem vznikají navigační a vůbec všechny digitální mapy. Většinou zaměřením, zpracováním bodového pole, digitalizací, čištěním, vytvářením topologie, přidáváním atributů atd. atd.. Pro účely navigace pak dalšími a dalšími procesy.

Z těchto mapových podkladů (a nejde jen o nakreslené čáry, polygony a body) pak navigační software nejen počítá trasu, ale i naviguje hlasem. A těch atribudů a nodů jsou na takové silniční mapě milióny a milióny.

Ono to přijde jako velký fun, objevit tu a tam nějakou chybu a pozastavovat se nad tím jak je Miloslav (doplňte kterýkoliv jiný hlas jiné navigace) úplně blbý, protože i sousedovic retardovaný kluk ví, že je v naší ulici už dva roky jednosměrka a že se z ní dá odbočit na hlavní jen doprava. Ale nikdo nevidí fakt, že šéf odboru plánování je lajdák a nenechává aktualizovat technickou či jinou mapu (mapu čísel popisný, územní plán) a tak se holt o té jednosměrce včas nikdo nedozví.

Co se týče exaktního poslouchání toho, co navigace říká: to ji potom nemusíte mít vůbec ve výhledu. Taky přeci neskočíte z desátého patra, když vám Miloslav nakuká, že to je v pohodě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  02. 03. 2007 17:38

Přesně toto jsem popisoval minulý pátek zde:
http://birdie.porcus.cz/item/proc-se-na-hlasovou-navigaci-neda-spolehnout

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin kalenda  |  28. 02. 2007 19:33

http://img.kalenda.eu/20070228-gps/dx.jpg

i tovarni pekne mastne krizniky maji "sve dny"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  28. 02. 2007 16:40

Abych náhodou autorovi videí, Suvelovi, nekřivdil, mrkl jsem se na jeho vystupování v různých diskuzích ohledně navigací a musím konstatovat, že mu nekřivdím. Je jasné, že naprosto nepochopil funkci navigací TT, což tedy mimochodem dokázal pochopit i můj 65 letý otec a naopak 18 letá dcera oba během první jízdy. Každému, až na výjimky - Suvel, je velmi brzy jasný rozdíl mezi hláškou "jeďte do prava" a "jeďte vpravo", že TT nehlásí změnu směru pokud jedete po hlavní (také mě to poprvé zarazilo, ale příště už jsem to bral za samozřejmé) a pod. Každý navigační systém má svoji logiku a své algoritmy a uživatel se s nimy musí seznámit a sžít, v každém případě se nelze u kteréhokoliv systému spolehnout pouze na hlasovou navigaci a tvářit se, že displej navigace neexistuje, naopak, velmi často je displej informačně důležitější a hlasová navigace je pouze vítaným doplňkem.
Vždy pokud chce člověk používat nějaký software (a to a nic jiného navigace není) musí se přizpůsobit jeho logice, nikdy to nebude naopak.
S TT jsem najezdil tisíce km a vždy mě bez problémů dovedl k cíli, samozřejmě má své chyby nebo lépe řečeno nedostatky(a kdo je nemá), které by stály za vylepšení, ale po zkušenostech i s jinými navigacemi si myslím, že TT je stále na špici ve své třídě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mike  |  28. 02. 2007 17:07

Tak jsem si konečně všechny videa pustil a musím s tebou souhlasit. Jezdím s TT pár měsíců, ale tohle vydávat za chyby může jen opravdu zaujatý člověk. Rozdíl mezi zahněte do leva a jeďte vlevo je snad jasný každému, kdo někdy navigaci používal. Další "chyba", kdy jsou za sebou dvě odbočky blízko sebe nemusí být vůbec způsobený navigací, ale spíš bych to viděl na příjem GPS - několikrát se mi stalo, že signál ze satelitů je "pomalý" a ne úplně přesný, tzn. já už jsem téměř v křižovatce, ale na displeji jsem o několik (desítek) metrů dál (pozadu). Což by to video vysvětlovalo. A přesně jak říkáš. Navigace není pomůcka k řízení pro slepce, ale pomocník v situacích, kdy si nejsi jistý, kudy dál. Já to řeším tak, že když jedu do neznámých končin, najdu si mapu, prohlédnu si trasu a pak teprve spoléhám na navigaci (nehledě k tomu, že i kdyby člověk zabočil podle "špatného" příkazu, tak se trasa hned přepočítá a stejně nikam nezabloudíš).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kikin  |  28. 02. 2007 19:13

at si autor poridi iGO 2006 a z toho kecani bude mit za chvili hlavu jak spalek, ale je plno uzivatelu, kteri na iGO nedaji dopustit. Ja napred jezdil s TT5,6 a pak zkusil iGO a musel jsem vypnout hlas, normalne se to fakt neda :o)) S TT5,6 jsem najezdil dost km a mimo toho, "obratte do protismeru " jsem se s chybou v hlasove navigaci nesetkal

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mem  |  02. 03. 2007 14:09

Nastesti neni problem ty hlasky v iGO upravit do pouzitelneho stavu, protoze jinak je ta navigace vyborna

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mem  |  02. 03. 2007 14:13

"že TT nehlásí změnu směru pokud jedete po hlavní (také mě to poprvé zarazilo, ale příště už jsem to bral za samozřejmé)"

No jak kde, resp. aspoň na cestách na Moravě má zřejmě v mapových podkladech dost chyb v určení, co je a není hlavní. Takže mi klidně v obci kde je zatáčka doprava na vedlejší ulici neřekne ani půl slova (takže kdybych jel rovně po hlavní a nedíval se na displej, tak bych zjistil až někde o 20 km dál, že jsem jinde), zatímco jinde kde je hlavní cesta rovná řekne zbytečně jeďte rovně. Tady se měli chlapci možná spíš zamyslet jen nad tvarem křižovatek, a rovné směry nehlásit, všechny ostatní ano. Tohle kombinování se špatně určenými hlavními silnicemi totiž tu hlasovou navigaci těžce shazuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  02. 03. 2007 14:44

"aspoň na cestách na Moravě má zřejmě v mapových podkladech dost chyb v určení" - máte pravdu, směrem na východ se kvalita mapových podkladů snižuje, to je ale obecná vlastnost všech mapových podkladů, nejen těch, které používá TT.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
El Carlos  |  27. 02. 2007 19:21

Když jsem si minulý podzim pořídil TT ONE New, po několika dnech jsem na fóru o chybných hláškách psal. Opravdu existují a dokonce i na klasické T křižovatce je schopen Miloslav navigovat na úplně jinou stranu než velí mapová navigace.

Dlužno dodat, že jde o případy ojedinělé a jak sám autor článku napsal, mnohem častěji se potýkám s problémem, kdy mě navigace svede z dálnice, aby jsem se na ní v zápětí opět napojil.

Schválně si zkuste projet trasu PRAHA - CHOMUTOV a uvidíte, co vám navigace přikáže u sjezdu na obec Louny

Na TT nedám dopustit, vždy jsem s ním dojel do cíle a většinou i lépe než bez navigace

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Almon  |  27. 02. 2007 19:12

Tyhle "chybný" hlášky vznikají vždycky, když dáte regulovat hlasitost. Systém totiž vygeneruje nějaký povel, aby se otestovala hlasitost a né to, kam zrovna jedete. Takovýchto videí si můžete natočit klidně milion ... Chápu, že je to legrace, ale ten kdo TT aktivně nepoužívá, si pak může myslet, že to kecá takovýhle blbosti

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  27. 02. 2007 19:21

V diskuzi najdete pozice některých křižovatek z videí. Můžete si Miloslava zkusit otestovat sám. Jinak se na Vás nezlobím, i když jste mě označil za podvodníka. Hezký večer.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Almon  |  28. 02. 2007 01:25

V podstatě jste nám na sedmi videích ukázal, jak umíte regulovat hlasitost, při které se přehraje (pravděpodobně) libovolně vybraná hláška a při tom na pozadí běží navigace. Není to trošku nefér, takto poškozovat TomToma? Neříkám, že je TomTom bezchybný, ale tohle už je trošku přehnané.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2007 09:23

Při klepnutí do levého spodního rohu TomTom zopakuje poslední hlasový povel. Vyzkoušejte to, jde o výbornou funkci, když nějakou hlášku přeslechnete.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  28. 02. 2007 11:35

Ano přesně tomu odpovídají videa, hlášky se vztahují buď k události, která už evidentně proběhla (např. "Žahněte ..." zazní v okamžiku, kdy máte zahnout, ale na videu je křižovatka až příliš vzdálená, takže příkaz patřil té, která už minula) a nebo k události vzdálenější (např. 700m). Ani jedno z videí, pokud si je pečlivě prohlédnete, neukazuje na chybnou hlasovou navigaci, ale buď na hloupost autora těchto videí, nebo na jeho záměr TT poškodit. Sám používám přes rok TT Go700, najezdím desetitisíce km ročně, ale s podobnou chybou jsem se ještě nesetkal a nedám na TT dopustit, mezi běžně nabízenými navigacemi je stále na špici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2007 11:55

Hlášky na TomTomu se nikdy neozývají k události, která již proběhla, vždy k té následující.

Na videu si mimo jiné můžete před klepnutím na displej prohlédnout vzdálenost, ke které se povel vztahuje. Pokud by to bylo k minulé akci, musela by zde být nula nebo záporná hodnota. Vizuální a hlasová informace je vždy synchronizovaná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  28. 02. 2007 15:53

Já myslel, že jste mluvil o opakovaném přehrání poslední hlášky, nebo ne? Jaképak mínusové hodnoty, na displeji se samozřejmě s opakovanou hláškou neobjevuje vzdálenost k této opakované hlášce, ale k následující akci, která už vůbec nemusí mít souvislost s poslední hláškou. No nic, tedy podrobně jednotlivá videa:
1 - Není těch 50m náhodou až za hranicí obrazovky? Dle měřítka by to bylo možné a poloha kompasu mezi 1. a 2. videem by tomu nasvědčovala, dokumentuje jízdu do leva, pokud tedy videa vznikla po sobě.

2 - TT nehlásí "jeďte do leva/prava" cca 40m před odbočením (v takové vzdálenosti by ještě hlásil "po x metrech jeďte...), ale jen několik metrů, evidentně je zde přehrána hláška náhodná, nebo těsně po provedeném odbočení

3 - Je zcela jasně vidět, že trasa po těch cca 700m skutečně vede ostře vlevo, to vidí i moje šestiletá neteř, vy ne?

4 - K zahnutí do prava dle displeje zbývá 230m, to není určitě vzdálenost k T křižovatce, k odbočení vlevo TT nenabádá zřejmě z důvodu, že trasa vede stále po hlavní silnici, nebo je vlevo jednosměrka a pod..

5 - Myslím, že není třeba komentovat, jen hnidopich by v tom hledal chybu

6 - Rovně vedoucí cosi má bílou barvu a tedy nejde o sjízdnou komunikaci, logicky tedy TT nehlásí odbočení vlevo.

7 - Evidentně vytrženo z kontextu, ale uživatel navigace jasně pozná o co jde. Hláška "jeďte vpravo" znamená, že se máte držet v pravém pruhu odbočujícím z komunikace a vedoucím souběžně, tento případ je typický a je to naprosto v pořádku a i z videa naprosto jasné.

Všechna videa jsou točena několik metrů až desítek metrů po tom co situace proběhla, tedy situace je změněna oproti skutečnému stavu při hlášení(Vzhledem k přesnosti GPS je to zásadní věc). Ani jedno z hlášení není chybné, pouze je chybně interpretováno evidentně neznalým, či zaujatým autorem videa i Vámi, pane Lutonský. Pokud jste, alespoň jak tvrdíte, alespoň nějaký čas TT používal, měl byste jeho chování znát a z tohoto pohledu videa nejprve podrobně prozkoumat a vyhodnotit a nestřílet od boku takovou kachnu, na které není zbla pravdy, pokud byste se jimi totiž alespoň trochu seriózně zabýval, tento článek by vůbec nevznikl, nebyl by totiž důvod.
Jinak samozřejmě žádná navigace, ani TT, není zařízení pro slepé, je třeba využívat jak audio, tak vizuální informace systému a to samozřejmě ještě v souvislosti s dopravním značením a dopravní situací. Váš článek je naprosto zavádějící a u neznalých lidí TT poškozuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pavel  |  28. 02. 2007 17:36

Kulíku,já s Vámi naprosto souhlasím.Mám sice Garmina 660 a i ten má chyby.Podle mně jste tento příspěvek napsal tak,jak jsem si to zhruba myslel i já.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2007 18:16

Když klepnete do levého spodního rohu displeje, ozve se vždy aktuální hlášení - tj. k manévru, který teprve následuje, ne k tomu, který už proběhl. Nevím proto, jak u TomTomu navodit situaci, kterou nám podsouváte; obraz a zvuk je u této navigace synchronizovaný. Vůbec nerozumím, co píšete o náhodné hlášce.

Protože hlasová navigace pracuje podle stanoveného algoritmu, samozřejmě lze všechno přesně vysvětlit. TomTom si nikdy nic nevymyslí, pracuje podle toho, co má před sebou na mapě. To ovšem automaticky neznamená, že algoritmus hlasového navádění je správný a pracuje způsobem, jak by řidič potřeboval. Hlasová navigace musí být jednoznačná, a to v případech videií není.

Co tady prosím píšete o vytrhávání z kontextu? Když se ozve hlasový povel, řidič se podívá na displej a během zlomku sekundy musí vědět, co dál. Ne dlouze analyzovat, co asi zrovna teď navigační přístroj chtěl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mike  |  28. 02. 2007 18:54

Pane Lutonský, už jsem reagoval níže. Dle mého některé tyto "chyby" jsou způsobeny špatným pochopením příkazů: jeďte vlevo opravdu není stejné jako zahněte vlevo. Dále mám zkušenost, zejména když je možné zachytit méně satelitů, že navigace přesně neukazuje skutečnou polohu vozidla (fyzicky už jsem téměř v křižovatce, na displeji ještě třeba 60 m před křižovatkou) - "chyba" dvou odboček vlevo.
A na závěr: když se ozve hlasový povel (který často, když aspoň trochu vím, kde jsem, vypínám), tak se řidič podívá na displej a během zlomku sekundy VÍ, že přes pokyn zahněte doleva, tak na displeji je červená čára doleva až na další odbočce a proto jede rovně. V čem je problém?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  01. 03. 2007 16:22

Je zřejmé, že mi nechcete rozumět, pane Lutonský, z reakcí vidím, že jiní uživatelé navigací mi zde rozumí. Myslím, že byste měl konečně uznat chybu, Vaše argumenty jsou teoretické, ale praxe je trochu jiná:

1 - Po klepnutí vlevo dole se Vám ozve poslední hlášení a pokud ujedete jen pár metrů může jít, při přesnosti GPS, o minulý manévr, to byste mohl vědět, pokud nevěříte zkuste si to.

2 - opakuji, že videa ukazují na naprosté nepochopení logiky TT, pokud na ni přistoupíte, a věřte není to nic náročného, je navigace TT jednoznačná. Opakuji každá navigace má svou logiku a uživatel si na ni musí zvyknout. Tím neříkám, že TT je bez chyby, ale zveřejněná videa chyby TT prostě nedokumentují.

3 - Ale ano, je to vytrženo z kontextu, protože hlášku "jeďte vpravo" TT hlásí v okamžiku odělování souběžného pruhu, který později odbočuje z dálnice, pokud příkaz přehrajete pár metrů za oddělením pruhu může to vypadat zavádějící, protože jednoduše nevidíte celý manévr a to se týká vpodstatě všech těchto videí, pokud by je autor natočil "online" v průběhu jízdy, potom by měla vypovídající hodnotu a i Vy byste viděl, že navigace TT je jednoznačná a v pořádku.
Takových "seriózních" videí Vám natočí kdekdo kýble a kýble o jakékoliv navigaci. Myslím, že více nemá cenu se zde opakovat, pokud nechcete přijmout argumenty mé i dalších zde diskutujících, je mi to líto, ale evidentně nechcete přijmout fakt, že se Vám tento článek prostě nepodařil a bez důkladného prověření jste zveřejnil nesmyly. Že to zveřejní autor videí je omluvitelné, protože proti TT evidentně něco má, nebo ho nechápe, ale Vy jste profesionál, Vám by se to stát nemělo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 01. 03. 2007 16:46

1) Po klepnutí vlevo dole se ozve hlášení k manévru, který řidiče čeká. Nikoli hlášení k manévru, který už proběhl. Jelikož je obraz a zvuk synchronizovaný, přesnost GPS tady nemá žádný význam. Je-li poloha určena nepřesně, projeví se to současně na zvuku i obrazu.

2) Dokážete přistoupit na skutečnost, že pro někoho může být tato logika matoucí? Jak jsem v článku několikrát uvedl, já sám jsem si při svých jízdách s TomTomem (už to také budou desítky tisíc km) ničeho takového nevšiml. Klidně si můžeme spolu notovat, jak je TomTom skvělý. Když si ale přečtete diskuze a fóra, zjistíte, že lidí, kterým jeho logika nevyhovuje, není málo. A o ničem jiném tento článek nebyl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  02. 03. 2007 14:34

1) Nikde jsem netvrdil, že informace nejsou synchronizovány. Stále opakujete jednu věc a mě už vážně unavuje Vám vše do nekonečna vysvětlovat, když nejste schopen se od svého argumentu odpoutat a přečíst si pořádně co píši, zkuste si to v praxi, prosím, uvidíte, že to možné je (bez ztráty synchronizace, s tou to nemá nic společného).

2) Několikrát jsem tu poznamenal, že TT není bezchybný, ale že to nedokazují tato videa. Co se matoucí hlasové navigace týče, zkuste MiO, z jeho ukecanosti Vás bude za chvíli brnět hlava. Prostě každý systém má své pro i proti, dokonce i drahé a luxusní firmní navigace v ceně okolo 80kKč dokážou někdy slušně pobavit.

Článek vyznívá jako důkaz o závažných vadách TT a o jeho takřka nepoužitelnosti, dodatečná zmínka o nadsázce to moc neřeší. Takto obsáhle tady reaguji proto, abych uvedl na pravou míru nekorektnost celého článku, především pro ty, kteří TT neznají a článek by je mohl zmást.

Nehodlám se s Vámi do nekonečna přít, tudíž je toto moje poslední reakce. Mějte se hezky a polepšete se .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  05. 03. 2007 01:05

1 - Po klepnutí vlevo dole se Vám ozve poslední hlášení a pokud ujedete jen pár metrů může jít, při přesnosti GPS, o minulý manévr, to byste mohl vědět, pokud nevěříte zkuste si to.

Pochopil jsem vás dobře, že tvrdíte, že po klepnutí na levou část spodní lišty se může stát, že TTN řekne instrukce k manévru, který již proběhl?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  05. 03. 2007 23:06

Samozřejmě to tak není. To ví každý, kdo má TT. Ale hlavně není podstatné, kde zrovna vůz stojí, protože, jak už tady psal Marek L., je hlas a displej synchronizovaný. Jinými slovy to znamená, že když je modrá šipka (tedy pozice, o které si navigace myslí, že na ní jste) před zelenou šipkou na displeji, vždy se po dotyku na levou spodní část displeje ozve hláška, vztahující se k oné zelené šipce. To prostě nejde ošidit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  06. 03. 2007 09:21

Já jsem právě přesvědčen, že to možné není.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  01. 03. 2007 17:57

Nechci s Vámi polemizovat, každý má svou pravdu. Ale jestli někdy pojedete z Prahy po D8 a budete mít pár minut navíc, nechte se navigovat na Velvary. To poslední video je totiž právě ze sjezdu z dálnice. Nejprve se ozve "sjeďte a po 70 metrech jeďte vpravo" a těsně před T křižovatkou, kde máte jet vlevo se ozve "jeďte vpravo". Pokaždé, jezdím tam často. Věřte tomu nebo ne (a zdaleka to není jediné místo, kde se ozve pitomost).
Nemám nic proti TT, myslím že je to špičková navigace a jsem s ní spokojen - pominu-li hlas, tak plní svou funkci dokonale. Jen se snažím, aby byla ještě dokonalejší a nekazila si renomé takovými vyloženými hloupostmi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mem  |  02. 03. 2007 14:05

"Almon: V podstatě jste nám na sedmi videích ukázal, jak umíte regulovat hlasitost, při které se přehraje (pravděpodobně) libovolně vybraná hláška..."

Fascinuje mě, jak se do diskuze zapojují zejména lidé, kteří tu navigaci snad v životě neměli v ruce, to potom opravdu nemá chybu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ludek  |  27. 02. 2007 21:31

Keby si zazil aspon jednu serioznu navigaciu akou je Garmin, vedel by si co je aktivne pouzivanie "kvalitnej" navigacie!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mac  |  27. 02. 2007 23:22

Jistě, celé tržní hospodářství je jen stádo ovcí a proto se nedá ani v nejmenším řídit zákonem trhu a TT se prodává násobně více, než jiných jen náhodou a jeden samozvaný expert je ethalon objektivity

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloš  |  27. 02. 2007 18:22

Prosím nenavážejte se do mého MILOŠE jezdím každý den a MILOŠ je můj jedinný společník na cestách!!

BTW: nejlepší hláška TT je otočte se do protisměru

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  27. 02. 2007 18:15

On to totiž tomtom říká korektně. On totiž říká zahněte ve chvíli, kdy měníte směr jízdy ve smyslu, v jakém to vykládá zákon. Tak si ho přečtete, ano? a pak se zastyďte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  27. 02. 2007 19:17

Omlouvám se, ale tohle jsem nepochopil. Máte-li na mysli Zákon o provozu na pozemních komunikacích v platném znění, tak tam se o znamení o změně směru jízdy na křižovatkách hovoří v § 21: "Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy;..." a obecně v § 30: "Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích." Nemusím si zákon číst, jako řidič z povolání ho znám a kromě toho se každoročně zúčastňuji povinných přezkoušení. Miloslav však bohužel někdy nebere ohled na změnu směru jízdy; pouze v některých případech "počítá" s tím, jak vede hlavní.
Dáváte-li znamení o změně směru jízdy spolu s Miloslavovými pokyny nebo, nedejbože, s ohledem na hlavní či vedlejší, měl byste se urychleně vrátit don autoškoly. Jestli jsem Vás pochopil špatně anebo se jednalo o vtip, který jsem nepochopil, omlouvám se.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lord Mystic  |  27. 02. 2007 13:06

Tohle je fakt přihlouplej článek. Už nevíte co by jste chtěli. Ano, Miloslav hlásí třeba vlevo, ale za 700 metrů nebo za 230 a to že je tam před tím nějaká malá odbočka neznamená že mám jet tam. Chce to trošku TomToma a obecně každou navigaci zažít a pak by takovéto články z "neznalosi" nevznikali. Netvrdím že je TomTom bez chyb, sám na ní také často nadávám, ale prostě buď budeme mít přehlednou hlasovou navigaci na kterou si budem muset zvyknout nebo nepoužitelnou upovídanou, která bude hlásit úplně vše a podle toho by se jezdit nedalo. To mě vyhovuje tak jak je. Naopak, TomTom má jednu z nejelepších hlasových navigací a i po Praze s ní jezdím úplně bez problému bez kontroly displeje!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 27. 02. 2007 13:20

Mohl byste mi prosím vysvětlit, proč si článek napřed nepřečtete, když už na něj chcete reagovat? Nevadí mi kritika, tímto mě ale urážíte.

V článku na třech místech jednoznačně uvádím, že jsem se s tímto chováním při svých jízdách nesetkal. A že jsem tomu nevěřil.

Videa jsou ale myslím dostatečný důkaz, že se něco takového objevuje. Některé případy lze vysvětlit, i když nelze popřít, že jsou matoucí. Jak ale vysvětlíte třeba situaci na pátém videu, kde je jednoznačně křižovatka tvaru T a TomTom hlásí, že na konci ulice má řidič zabočit na špatnou stranu? Jaké je vaše vysvětlení u posledního videa?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kuba  |  27. 02. 2007 14:34

kdysi se na nejakem zpravodajskem webu objevila informace, ze ve velke britanii se obejvilo "mnoho" pripadu havarii, kdy ridic jel podle navigace a ta ho svedla na most, ktery se zrovna opravoval a mily ridic skoncil s vozem ve vode...

...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  27. 02. 2007 16:55

Jeezis, no tak to obcas ujede, ne?
Ja treba presedlal z TT na iGo, ktery ma obcas taky vtipne hlasky typu "pristi zmena smeru jedte rovne". Je to o zvyku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LubošG  |  27. 02. 2007 17:28

Já s TT ještě problém neměl, ale těmi řidiči sice cítím, ale řidič má věnovat pozornost stavu a povaze vozovky a ne se stoprocentně spoléhat na nějakou navigaci. Já to beru jako doplněk abych nebloudil no a když se něco opravuje tak na to přeci navigace nemůže reagovat. Takže jediné co mohu je politovat ty řidiče co se vykoupali, ale je to jejich chyba. Jakákoliv navigace je pouze software a proto se v ní mohou vyskytnout chyby.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
KptBobr  |  28. 02. 2007 08:59

Aha, vidim, ze Radio Jerevan jeste nezhynulo (mladsi asi netusi, o cem je rec), nebo ze by "cerna kronika" od 19:30 denne na Nove ?
Vsadim se, ze autor "kuba [195.22.44.xxx]" jeste v zivote zadnou sat. navigaci na vlastni oki nevidel...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Megy  |  28. 02. 2007 07:26

TT navigaci nemám, ale uvažuji o tom, že Miroslav to nenamluvil tak, že by mu ukazovali mapu a on to komentoval..prostě někdo namluvil sekvence slov/příkazů/hlášek a TT je podle toho jako jsou uvnitř programu "tagy" přehrává hlasové záznamy. Z toho mi vyplývá, že ten kdo to namluvil není debil, protože "složená hláška" např. zahněte ostře do leva a přitom mapa vede vpravo je jen důkazem, že někdo někde zvoli špatnou seknveci tagů pro přehrávání hlášek. Tohle by v článku mělo zaznít...nebo se mýlím?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 28. 02. 2007 11:57

Přesně tohle je přece v článku uvedeno, proč si ho nepřečtete?

"Hlasové povely nejsou v navigačním systému a jeho mapách nahrány ke každé křižovatce. Přístroj podle tvaru křižovatky, úhlů silnic, hlavních a vedlejších komunikací sám analyzuje, jestli se má ozvat a jakým povelem. Většinou se mu to daří, občas ale mohou vzniknout situace, které jste si mohli prohlédnout."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kuba  |  28. 02. 2007 19:26

ale jo, videl, spis sem si chtel rejpnout do te dosavadni diskuze, kdy p. lutonsky obhajuje svoji okurkovou sezonu a vytvari clanek, ketry je opravdu o nicem a nedokonalost techniky dokaze prezentovat na par stranach (omlouvam se, ale opravdu mi to tak prislo, ale to je holt asi spise problem zamestnavatele...)...a neuvede ani tu skutecnost (ktera je sice jasna, ale uvest by se mohla...), ze je potreba jezdit predevsim s rozumem a ne to nechat vsecko konovi...jo! a te uvedene udalosti bych aji docela veril

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J85k2  |  27. 02. 2007 12:16

Par z techto hlasek jsem jiz zazil. Je to takovy test pozornosti pri rizeni :)) ,ale problem je ,ze to dela verze 6 u starsi 5tky jsem si toho nevsiml

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  27. 02. 2007 12:04

Navigovani po polnich cestach me taky stve. U tomtoma je fakt riziko zvolit variantu nejkratsi cesta. Pak opravdu naviguje nesmyslne. Napr. napric pres park po chodniku, pruzjezd statkem, prujezd arealem tovarny ... Ve vsech pripadech se sice opravdu jedna o nejkratsi cestu ale uspora oproti "objizdce" po silnici je v jednotkach metru. Skoro mam dojem, ze tahle varianta byla myslena spis pro pesi nebo maximalne cyklisty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
determi  |  01. 03. 2007 19:54

Naprosto souhlasím,ted mne to hnalo do Berouna přes cementárnu Radotín.Kdybych to tam neznal,a navigaci jen netestoval tak mne zastavila až cedule vjezd pouze pro zaměstnance :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Koukol  |  27. 02. 2007 11:26

Kolega podotýká: ..... škoda, že se manželka v autě nedá vypnout jako navigace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Koukol  |  27. 02. 2007 11:21

Já si myslím, že je to takový zlidšťující prvek navigací TomTom, které tímto mají velký náskok před konkurencí. Pamatuji se, kolikrát mi spolujezdec s mapou v ruce hlásil: "Tady doleva" zatímco ukazatel ukazoval směr přesně opačný. A to na sedadle spolujezdce neseděla modrooká blondýna...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rafter  |  27. 02. 2007 09:09

Idealnim resenim by asi byl mod pro zeny a mene chapajici, ktery by po aktivaci v menu hlasil kazdou krizovatku i kdyby to bylo rovne po hlavni silnici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ludek  |  27. 02. 2007 21:24

Idiot si ty i s tomtomom, jediny rozumny navigator ma len garmin. Mapove pokrytie je genialne a nekonkurencne. Navigovanie garmina je na spici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
commissioner  |  27. 02. 2007 06:45

Příspěvek dokazuje jen to, že navigaci si může koupit i člověk, který nezvládá ani jení jednoduchou obsluhu. A i tak jednoduché pokyny, zůstanou díky jeho nízkému IQ nepochopeny.

Musíme se smířit s tím, že mezi námi jsou za volantem idioti, kteří zahnou do prava, a klidně vyjedou až na pole, jen proto, že jim to poradila navigace. Nikdy nepochopí, že rada patřila předchozí nebo patří až následující křižovatce.

P.S. Idiot za volantem i s navigací zůstane jen idiotem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 27. 02. 2007 08:47

Ach jo, vy jste suchar. Nic jste nepochopil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  27. 02. 2007 09:33

Možná suchar, ale ten článek vyznívá opravdu přinejmenším divně.... TT je oproti ostatním navigacím (garminu, Blaupunktu i Miu) více než dobrá. Jestliže někdo neumí podle navigace jezdit, tak je to jeho chyba. Nnic mějte se.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ludek  |  27. 02. 2007 21:26

Idiot si ty i s tomtomom, jediny rozumny navigator ma len garmin. Mapove pokrytie je genialne a nekonkurencne. Navigovanie garmina je na spici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mike  |  27. 02. 2007 22:41

Hlavně, že ty všechno víš. Člověk, který používá slova "geniální a bezkonkurenční" je většinou někdo, co tomu moc nerozumí, ale musí si pochválit to, co koupil. Zkus si najít ve slovníku slovo objektivita (slovník je ta tlustá kniha, kde se spoustu věcí dozvíš).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lahvon  |  27. 02. 2007 01:15

Kdyby tyhle videa do zprav pouzila N@va, budu na ni nadavat, jak vytrhali z kontextu informace.

Po 700 metrech ostre doleva. Tak je logicke, ze pojedu po hlavni a zahnu az po onech 700 metrech. A ne po nekolika desitkach, na drivejsi krizovatce.
Uplne staci, kontrolne koukat i na mapku. Jak to TomTom ve skutecnosti mysli.


Ano, uz jsem taky zazil situace, kdy TomTom hlasil "po padesati metrech doleva", ale kouknutim na mapu jsem musel na prvni krizovatce ve tvaru T zahnout doprava. A po asi 20 dalsich metrech zahnout teprve doleva. Coz byĺa ta krizovatka, o ktere TomTom mluvil.


Cela finta je v tom, ze dokud se jede po hlavni, tak TomTom nic nekomentuje. A ridic jede porad po hlavni, az ke krizovatce, na ktere meni smer. A k te se odecitaji km a nebo metry. K teto krizovatce se take zobrazuje udaj o planovane zmene smeru. A k teto krizovatce TT hlasi i hlasove typ zmeny smeru.


Kazdopadne ale, kdo chce psa bit, vzdycky si hul najde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Viktor  |  27. 02. 2007 01:33

Obecne je TT fajn vec, ne ze ne. Ale ze obsahuje nekolik zavaznych chyb v hlasove navigaci, to je take holym faktem. Vim min. o 2 konkretnich mistech, kde to nelze svadet na hlavni a ze to myslel tak trosku jinak, vim o mistech, kde je v hlasove navigaci normalni chyba. Lounsko + Mostecko ... pokud se tu nekdy ukazete, rad Vam dodam GPS pozice tech mist a muzete si to testnout sam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  27. 02. 2007 06:24

Jo, pokud se jede po hlavní, tak změnu směru na křižovatce nehlásí, jenže pak hlavní odbočuje, tt naviguje rovně a zase nic nehlásí. A jindy hlásí i rovné průjezdy. Jestli je chyba v datech nebo programu, to už je jedno, spolehnout se na hlas nedá.
Hlášky "blíží se sjezd..." a ukazatel vzdálenosti je 40km jsou už jenom pro zasmání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 27. 02. 2007 08:55

Pravda je někde uprostřed. Já jsem to v článku schválně vytáhnul do krajnosti a trochu předpokládal, že čtenáři z textu pochopí, že jde o určitou nadsázku. Už jsem to tam pro jistotu dopsal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  27. 02. 2007 13:17

Dovolte mi, jako „autorovi“ uveřejněných videí, malou technickou poznámku: Samozřejmě, že u videa, kde Miloslav velí „po 700 metrech ostře doleva“, má na mysli až příští křižovatku. Problém je ale v tom, že ač mám na nejbližší, která je zobrazena na displeji, zahnout doprava, Miloslav ji zcela ignoruje. Kdybych se nedíval na displej, pojedu rovně. No a k Vaší poznámce o fintě a hlavní silnici mi dovolte poznamenat, že na tom, jak je třeba v křižovatce otočit volantem, abych správně zahnul, žádná hlavní ani vedlejší nic nemění. Nehledě na to, že se před tou křižovatkou může v reálu brzy objevit upozornění „Pozor, změna přednosti v jízdě“.
Nic na světě není dokonalé. Jen doufám, že TT ty hlasové povely přece jen někdy trochu vylepší. Přeju příjemnou cestu ať už s navigací nebo bez ní!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek  |  27. 02. 2007 00:26

Mám TomToma asi měsíc, najel jsem za tu dobu cca 5 000 kilometrů. Těch nesmyslů co jsem viděl a slyšel. Navíc mapa má docela hodně chyb. Ale co je nejhorší, že občas se stane, že mi hlas oznámí abych zahnul doprava, až jsem prakticky křižovatku přejel, to bych fakt zabíjel :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lahvon  |  27. 02. 2007 01:18

Nesmis se ridit az hlaskou "nyni sjeďte". To je vicemene jen potvrzujici hlaska. Ze ridic sjizdi na spravnem sjezdu.
Je potreba se ridit uz hlaskou "Za 800 metru sjedte." A podle toho vcas pribrzdit, najet na sjezd a sjet.

I s navigaci se musi umet jezdit. I kdyz to zas takovy problem neni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Marný  |  27. 02. 2007 08:05

Pokud vím, tak to hlásí již 800, 400 nebo 200 metrů před křižovatkou, v závislosti na rychlosti (na dálnici dokonce již 2 km). Pokud se někomu zdá 200 m při 40 km/hod málo, tak chyba asi nebude v TomTomu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sibstr  |  27. 02. 2007 00:18

Jó, to když jsem měl půjčeného Tom Toma na víkend (verze pro PDA) tam mi při každém zapnutí hlásil: "Zahněte vpravo"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lahvon  |  27. 02. 2007 01:15

Coz neni prekvapujici, jelikoz pri kazdem zapnuti TT default naviguje na domaci adresu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor