Sony NV-U93T: důležité je, abyste si rozuměli (test)

Sony se vrací k přenosným navigacím. Model NV-U93T má aktivní držák, který nepotřebuje hladký povrch. Na trhu chce přístroj zaujmout i cenou. Uvnitř naviguje Navigon.

Na spodní straně je vedle konektorů ještě zásuvka pro připojení nabíječky a tlačítko sloužící k vyklopení nástavce pro držák. Poloha tohoto tlačítka mi velmi nevyhovovala, protože přístroj jsem nemohl z držáku vyjmout bez toho, že bych změnil jeho nastavenou polohu. Sony jsem musel vyklopit, abych se k tlačítku dostal. Pokud se přístroj nepodaří umístit tak, aby byl těsně na kraji palubní desky, této manipulaci se nevyhne nikdo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tlačítko pro uvolnění z držáku není dobře umístěno

Na zadní straně je už jen reproduktor a zmiňovaný výklopný nástavec, kterým se navigátor upevní do držáku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výklopný trh a naznačený postup jeho zasouvání do držáku

Sony má geniální držák

Držák je natolik revoluční, že si zaslouží samostatnou kapitolu. Jednak je výborné, že je aktivní. Přímo do jeho těla se připojí nabíječka a anténa pro příjem signálu RDS. Navigační přístroj pak stačí vložit do držáku, není ho už potřeba nijak „drátovat“. V době, kdy výrobci opouštějí aktivní držáky i u nejvyšší třídy navigačních přístrojů, to je velmi příjemná vlastnost, která Sony posouvá výš.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
To je on, aktivní držák, který nepotřebuje sklo

Ještě lepší je ale samotná konstrukce držáku. Nepotřebuje totiž hladké sklo, stačí mu zvrásněný plastový povrch palubní desky automobilu. Takový, kde běžné přísavky okamžitě odpadnou, protože nedokážou udržet podtlak. Držák Sony je jiný. Pod pryžovým kloboučkem jeho přísavky je asi dvoumilimetrová vrstva velmi měkkého kaučuku (či jiné hmoty s podobnými vlastnostmi). Tato vrstva dokáže pohltit veškeré drobné nerovnosti palubní desky. Přísavka se mechanicky nazvedne, tím se vytvoří podtlak a držák drží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kaučuková vrstva byla u tohoto testovacího modelu už mírně použita, na funkčnost to ale nemělo vliv

Při prvních pokusech jsem na držák před uchycením dostatečně netlačil, po několika hodinách se proto uvolnil. Jakmile jsem ale získal ten správný grif, držák se už nepustil. Více než týden zažíval noční zimu i horko topení v autě, různé povrchy vozovek – osvědčil se.

Přísavka je se samotným držákem přístroje spojena kulovým kloubem, takže se dá dostatečným způsobem polohovat. Jen mi není úplně jasné, jak si Sony představuje uchycení na čelní sklo auta. Navigace je v takovém případě trochu nepřirozeně sklopena. Na druhou stranu kdo by lepil držák na okno a pokoušel tak dopravní hlídky, když může navigační přístroj luxusně připevnit přímo na palubní desku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Možnost polohování

Držák je zkrátka velká konkurenční výhoda Sony NV-U93T. V jiných navigacích mi bude chybět.

Další příslušenství je klasické. V balení se dodává běžná nabíječka do autozapalovače s trochu nepoddajným kabelem. Anténa RDS-TMC má délku 80 cm a dvě malé přísavky pro uchycení na čelním skle auta. V krabici je pak ještě pouzdro, cédéčko a dokumentace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nabíječka • její připojení přímo k přístroji není potřeba, vše zajistí aktivní držák • anténa RDS-TMC

Baterie Li-Ion udrží přístroj při životě během domácího plánování. Sony udává, že kapacita 1 200 mAh stačí na 2,5 h navigace. GPS přijímač Sirf Star III je dostatečně citlivý, takže nevadí, že k přístroji nelze připojit externí anténu.

Mapy bystří mozek

K mapám, které dodává Navteq, mohu jedna ku jedné zkopírovat pasáž, kterou jsem psal k Panasoniku. Mapy odpovídají stavu, který originální Navigon získal počátkem září a který jsem podrobně popsal v samostatném článku. V mapách jsou všechny silnice, dá se s nimi pohodlně jezdit po celém území České republiky.

Plně ověřené jsou ale mapy jen v několika velkých městech, takže jinde řidiče občas vedou do jednosměrky, do pěší zóny, na naprosto nezpevněné cesty. Zažil jsem situaci, kdy mě navigace Sony vedla po stezkách, které neznala ani turistická mapa Topo Czech pro Garminy. Tato připomínka ale platí pro Sony, Panasonic i originální navigátory od Navigonu. Řidič s nimi zkrátka někdy musí víc přemýšlet než u navigátorů s aktuálními mapami Tele Atlasu.

Hodně slabé jsou databáze zájmových bodů v České republice. Bohužel ale zároveň bez možnosti importu uživatelských POI.

 

Práce se zájmovými body

Sony NV-U93T se v Česku bude prodávat pouze s celoevropským pokrytím. Mapy západní Evropy jsou od Navtequ velmi kvalitní, takřka stoprocentně v úrovni detailního pokrytí. Takže výtky z předchozích odstavců zde neplatí.


Nabídky pro nastavení

Tuto funkci nechceme, tohle půjde pryč

Sony si navigační aplikaci Navigon hodně upravila podle svého. Má úplně jinou grafiku, rozložení prvků, a jen podle některých typických vlastností lze poznat, co uvnitř naviguje. Prostředí je samozřejmě plně české. Navigon ale zůstal stejně náročný na výkon. Ani u Sony nelze očekávat bleskurychlé reakce, je třeba zvyknout si na delší počítání trasy. Není to ale nepřekonatelný problém, rychlost je třeba větší než u Panasoniku Strada. Některé animace však zdržují a nejdou vypnout.



Počítání trasy trvá Sony poměrně dlouho

Sony ale ve srovnání s originálním Navigonem ještě upravila nabídku funkcí. Některé přibyly, jako například mezistránka s podrobnou mapou po vyhledání místa, jiné jsou pryč. Nejvíc mi vadila nemožnost zobrazit aktuální rychlost vozu během navigace – tento panel je dostupný pouze v případě, kdy jen sledujete svoji polohu na mapě, a navigace k cíli není aktivní.

Grafické prostředí navigátoru Sony je vynikající. Je laděno do modré barvy, s decentními, ale výraznými tlačítky. Vše je připraveno na ovládání prstem, takže dostatečně velké. Vzhled mapy je trochu výraznější než u Navigonu, kde jsem ho trochu kritizoval, ale pořád k němu má o dost blíž než Panasonic, který si s mapou více pohrál.


Hlavní nabídka • během spouštění • varování

Mapu Sony zobrazuje v 3D nebo 2D pohledu, kde lze navíc ještě zvolit orientaci mapy ve směru jízdy nebo na sever. Pohled v 3D je dobře zpracovaný, u těchto přístrojů ho používám takřka výhradně.

Sony chybí některé nejnovější funkce Navigonu. Ani jednou jsem se nesetkal s užitečným grafickým znázorněním řazení do jízdních pruhů, chybí také Reality View a kniha jízd. Zůstalo ale upozorňování na výjezd z dálnice a z důležitých silnic formou zobrazení návěstidla s názvem obce.

 
Nastavení hlasitosti v hlavní nabídce a během navigace


Článek pokračuje v další kapitole: při navigaci, nastavení trasy, hodnocení

Témata článku: Sony, , , Noční zobrazení, Podlouhlý tvar, Nepřekonatelný problém, Důl, Testovací vzorek, Nejnovější funkce, Malý panel, Test, Unikátní funkce, Placená funkce, Rozum, Běžné zobrazení, Běžná nabíječka, Špatný nápad, Son