T-City: město budoucnosti podle Deutsche Telekomu

Podívali jsme se do T-City, německého Friedrichshafenu, kde Deutsche Telekom vytvořil město budoucnosti.

Deutsche Telekom (u nás vystupující pod značkami T-Mobile a T-Systems) je velká firma. Má téměř čtvrt milionu zaměstnanců, obrat šedesát miliard Eur ročně a miliony zákazníků po celém světě. A tak se věnuje i vývoji úplně nových věcí, které mnohdy s telekomunikacemi ani nesouvisejí.

Před pěti lety vznikl projekt T-City. Jeho cílem bylo vyzkoušet nasazení moderních technologií ve městě a ukázku toho, jak mohou zlepšit pohodlí a kvalitu života. Následoval konkurz celkem 51 měst, a nakonec v únoru 2007 zvítězil Friedrichshafen. Ten se může pyšnit titulem T-City už jenom letos, právě totiž probíhá vyhodnocení a projekt jako celek končí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
T-City, pětiletý projekt města budoucnosti

Friedrichshafen je město ležící ve spolkové zemi Baden-Württemberg na břehu Bodamského jezera. Má šedesát tisíc obyvatel, sedmdesát kilometrů čtverečních, rozvinutý průmysl a, jak se dozvíte na konci článku, nejen díky Bodamskému jezeru, docela čilý turistický ruch. Pro projekt jako je T-City ideální město.

V listopadu roku 2007 byl spuštěn první projekt, a do dneška jich bylo celkem přes 40. Pokrývají mnoho oblastí, od úřadů, přes energetiku až po zdravotnictví. Na projektu s Deutsche Telekomem a městem spolupracovaly i spousty dobrovolníků, místních firem a institucí. A i když letos projekt už oficiálně končí, je jisté, že mnohé projekty zůstanou zachovány i do budoucna.

Hladina cukru a krevní tlak v cloudu

Velkým tématem v T-City je zdravotnictví. Moderní technologie tady mají větší význam, než by se mohlo zdát. A to zejména pro pacienty s chronickými onemocněnými, například cukrovkou.

Hned prvním bodem programu bylo něco, co nesouvisí čistě jen se zdravotnictvím. Německu se, stejně jako nám a ostatně většině rozvinutým zemím, demografická křivka tak trochu hroutí a je třeba vyřešit problém s přeplněnými domovy důchodců. Jak? Tak, že lidé budou moci co nejdéle žít u sebe doma. Pomoci k tomu má velká dotyková obrazovka, na kterou je nabalena spousta služeb.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takhle vypadá dotyková obrazovka, má ale před sebou ještě dalekou cestu

Na projektu se podílí společnost Frankel AG, která ve Friedrichshafenu systém nainstalovala do jednoho ze svých domů. Nájemníci pak mohou dotykovou obrazovkou třeba nahlásit závadu nebo si zkontrolovat spotřebované energie a vodu, ale stejně tak si objednat snídani nebo pizzu, udělat kompletní nákup nebo nechat přivézt léky z lékárny. Recept stačí ukázat na webkameru a fyzicky jej odevzdat až při předání. Nechybí ale ani možnost hledání v jízdních řádech, přečíst si nejdůležitější zprávy a obrazovka zastane i funkci domovního videotelefonu. Do budoucna se má projekt výrazně rozšířit a zaměřit se též na mladší generaci, chystá se třeba verze pro tablety.

Zpátky ale ke zdravotnictví. Společnost BodyTel, do které Deutsche Telekom minulý rok investoval, se od roku 2006 zabývá produkty usnadňujícími život diabetikům a lidem s vysokým či nízkým krevním tlakem. Zařízení GlucoTel umí určit hladinu cukru v krvi, PressureTel měří krevní tlak a tep a WeightTel je obyčejná váha. I když právě zas tak obyčejná ne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A uvnitř se ukrývá technologie Bluetooth

Všechna tato zařízení v sobě mají Bluetooth vysílač, přes který se spojí s mobilním telefonem. V tom pak už běží aplikace, která data zpracuje a odešle je do systému, kde se na ně pak může podívat doktor, případně rovnou dostane upozornění, když něco není v pořádku. V současnosti je aplikace k dispozici pro nedotykový Symbian, vyvíjí se ale verze pro Android a pokud by vám nevyhovoval telefon, je možné zakoupit domovní stanici s velkým dotykovým displejem.

Klepněte pro větší obrázek
Hladina cukru v krvi se po pár sekundách objeví v aplikaci a odešle do cloudu

Aktuálně to ve Friedrichshafenu využívá několik desítek pacientů. A výhody jsou na obou stranách, nestane se, že by si pacient hodnoty nezapsal nebo zapsal chybně, a lékaři ihned vidí, jestli je pacient v pořádku (a nemusí se s ním dále zabývat), nebo je zde nějaký problém, a podle něj pak mohou pružně upravit léčbu.

Klepněte pro větší obrázek
Tahle váha umí dokonce i mluvit

Přímo v nemocnici jsme viděli další využití telekomunikačních technologií pro lékařské účely v praxi. Jednou z nich je projekt nazvaný Mobile home visit, tedy taková domácí vizita využívající komunikace s nemocnicí přes IPTV. Pacient tak v jednoduchém rozhraní, na které je zvyklý, nalezne instruktážní videa, může nahlásit svůj zdravotní stav nebo odeslat údaje z již zmiňovaných přístrojů. Lékaři pak vše vidí přehledně v interním zdravotnickém systému.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Komunikace s nemocnicí po IPTV? Proč ne!

Dalším pokrokovým, i když nikterak revolučním projektem, jsou konferenční hovory mezi nemocnicí ve Friedrichshafenu a tou na druhém břehu v Kostnici. Lékaři každé pondělí konzultují rakovinové nádory a jejich léčbu. Dříve museli strávit dvě hodiny týdně dopravou, místa konání se střídala. To ale teď nahradily počítače, videokonference a společná plocha. Lékaři si tak mohou na dálku poradit, ukázat si rentgenové snímky i podepsat zápis z konference, a ušetří tak desítky procestovaných hodin ročně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dr. Hans-Walter Vollert si videokonferenci pochvaluje

Elektřina, která je chytřejší, než byste čekali

V souvislosti s čím dál tím větším podílem obnovitelných zdrojů energie je třeba řešit velké výkyvy v odběrech a dodávkách elektrického proudu do sítě. A Německo se s tímto problém vzhledem k plánovanému rušení jaderných elektráren bude potýkat čím dál tím víc.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takhle to vypadá v řídícím středisku

Smart Grid, neboli chytrá mřížka, má umožnit co nejefektivnější využití elektrické energie. Současný model, kdy je dodavatel elektřiny a odběratel, bude přepracován do podoby, kdy spolu budou jednotlivé části sítě komunikovat. A tak ve chvíli, kdy budete svými solárními panely na střeše vyrábět přebytek energie, budete ho sami do sítě dodávat. Naopak ve chvíli špiček se automaticky odpojí některé nepotřebné spotřebiče, aby se snížil celkový odběr. Cílem je udržet rozvodnou síť v rovnováze pořád, ať už fouká vítr, nabíjíte si elektromobil nebo jste naopak odjeli na dovolenou a odběr klesl téměř na nulu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Měření spotřeby elektrické energie je základem

Tak trochu součástí je i chytré měření. Vodoměry i elektroměry budou totiž připojené na internet, a tak už technici nebudou muset objíždět domy a měřit hodnoty ručně. Navíc vy budete mít v (téměř) reálném čase přehled o spotřebě. To v současnosti využívá už přes 1 500 domácností ve Friedrichshafenu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interaktivní vypínač • Centrála komunikující přes internet

Chytré využívání energie ale proniká i do inteligentních domů. V jednom z nich žije rodina Aisenpreis, která nám u sebe doma ukázala, jak to může vypadat. Dům prošpikovaný senzory, chytrá relé, meterologická stanice, a to všechno online můžete ovládat třeba z iPadu. Zapomenete vypnout topení a odjedete na dovolenou? Žádný problém, všechno se dá na dálku zařídit. Stejně tak jako ovládat ostatní elektrické spotřebiče, multimédia, osvětlení nebo zabezpečení i požární alarm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jedni z futuristů, rodina Aisenpreis • Všechno můžete ovládat pomocí iPhonu či iPadu

Náš občan, náš pán

Další sféra projektů se týkala úřadů, e-govermentu, chcete-li. Deutsche Telekom ve spolupráci s městem Friedrichshafen připravil několik produktů, i když určitě ne tak revolučních, jak byste možná čekali. Na druhou stranu o drtivě většině z nich si můžeme nechat jen zdát.

Klepněte pro větší obrázek
V centru najdete velkou mapu všech projektů

Řešil se například problém se zapisováním dětí do školek. Rodiče obvykle dítě zapsali hned do třech, aby měli jistotu, že pokud se do jimi vybrané školky, nedostane, uspěje alespoň v další. To ale způsobovalo obrovské komplikace, protože do poslední chvíle nebylo jasné, které dítě bude chodit do jaké školky. A tak vznikl projekt Kindergarten Online, který spojil všechny školky na webu a vytvořil přehlednou online registraci.

Klepněte pro větší obrázek
Školku pro své dítě vyberete na webu

Dalším projektem byla univerzální linka 115. Po vytočení tohoto čísla se dovoláte na callcentrum ve Friedrichshafenu, kde vám operátoři sdělí cokoliv, co byste jako občan mohl potřebovat. Jak si vyměnit občanku? Kdy se odváží tříděný odpad? A co obnáší svatba? Vše se dozvíte na této jednotné lince. Škoda ale, že linkou to skončilo, a podobné služby nejsou nabízeny třeba i ve formě webové stránky, chatu nebo aplikace pro smartphony.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takhle to vypadá u operátorky linky 115

Další projekty ale probíhaly třeba i v rámci turismu, školství nebo dopravy. Právě v ní se stal Friedrichshafen takovou první vlaštovkou projektu flinc, který nyní využívá přes 40 000 lidí. Jde o službu, respektive sociální síť, pro sdílení aut. Zaregistrujete se a pak můžete nabízet svezení (zdarma i za peníze) nebo naopak hledat dopravu. Všechno funguje rychle a jednoduše, hlavně díky aplikaci pro iPhone. Proč byste měli jet v autě sami, když máte vedle sebe další tři místa a spousta lidí míří stejnou trasou jako vy?

A tohle všechno samozřejmě završuje to, co Deutsche Telekomu jde nejlépe: konektivita. Friedrichshafen byl jako jedno z prvních měst v Německu už v roce 2007 pokryt sítěmi třetí generace s nadstavbou HSDPA, takže jste mohli stahovat data až 7,2 Mb/s. Stejně tak se zde zkoušelo VDSL.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jeden ze switchů T-Comu, všimněte si optických vláken

A třeba spousta telefonních budek (jestli se tak dá multimediálním stojanům, které zvládnou i videohovory a surfování po internetu říkat) rozsetých různě po městě okolo sebe vytváří WiFi síť, která je pro všechny občany zdarma k dispozici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Telefonní budka jednadvacátého století

Nebo spíš město současnosti?

Možná si stejně jako já říkáte, že v podstatě nic z toho, čím se Deutsche Telekom chlubí, až tak revoluční není. Jenže většina těchto projektů na téměř stejné bázi fungovala už před několika lety. Tím chci poukázat na jeden fakt. Aniž bychom si toho všímali, podobné technologie se průběžně stávají součástí našich životů. A to, co před pěti lety vypadalo jako město budoucnosti, je dnes na mnoha místech běžnou věcí. Jistě, v Německu to přece jen funguje trochu jinak než u nás, ale pokrok je vidět všude. Pět let je dlouhá doba na to, aby se z naprosto futuristických projektů stala realita. A právě to se v T-City, respektive Friedrichshafenu, povedlo, přinejmenším u mnoha projektů. Pokrok jde kupředu skutečně rychle, a tak uvidíme, čeho se za pár let dočkáme třeba i v českých městech.

Bonus: Zeppelin

Ale jak už jsem sliboval, na závěr ještě to, čím je Friedrichshafen asi nejznámější. Respektive, i když jste o tomto městě možná neslyšeli, Zeppelin už vám něco říká, ne? Právě ve Friedrichshafenu totiž hrabě Ferdinand von Zeppelin v roce 1900 postavil a vzletěl s první vzducholodí s vyztuženou konstrukcí. Po velké slávě před, během a po první světové válce a po shoření legendárního Hindenburgu si ale daly vzducholodě na pár desítek let pauzu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jedna ze vzducholodí má na sobě branding T-City

Až v devadesátých letech se společnost Zeppelin Luftschifftechnik, z čistě soukromých peněz, pokusila o jejich vzkříšení. A podařilo se, první vzducholoď Zeppelin NT vzletěla v roce 1997, teď už létají čtyři a na páté se právě v hangáru ve Friedrichshafenu pracovalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zeppelin

I když byste si mohli myslet, že v dnešní době letadel je vzducholoď nesmysl, není tomu tak. Díky jejím unikátním fyzikálním vlastnostem se znovuzrození skutečně podařilo a firma je teď v zisku. Které letadlo dokáže zůstat ve vzduchu třicet hodin v kuse? A s čím můžete letět v dvoukilometrové výšce krokem?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motor má pouhých dvě stě koní, díky heliu ale s osmi tunami pohne lehce • Právě helium je v balonech v pozadí

I tak je ale aktuální model spíš menší vzducholodí. Dlouhá je 75 metrů, vysoká a široká skoro dvacet, váží osm tun. Naplněna je 8,5 tisíci metry krychlovými hélia (takže skutečně nehrozí, že by opět shořela) a pohání ji tři dvousetkoňové motory, díky kterým dokáže vyvinout rychlost až 125 km/h. Včetně dvou členů posádky pobere 14 lidí. Tak kdy se ve Friedrichshafenu proletíte? Nebo si s sebou vezměte 12 milionů Euro a nechte si postavit vlastní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A takhle probíhají údržbové práce
Diskuze (9) Další článek: Samsung označuje ohebné displeje slůvkem YOUM

Témata článku: , , , , Apple iPhone 4GB, City, Budoucnost, Telekom, Vzducholoď, Velká firma, První bod, Město, Svatba, Wifi síť, Diabetik, Zepp, Budka, Zdravotní systém, První projekt, Nádor, Kilometr čtvereční, Hladina cukru, Cit, Telefonní budka, Boda