TomTom 1005: nová grafika a skvělý držák (test)

Pětipalcový displej, magnetický držák a zcela nová grafika prostředí. To jsou hlavní lákadla nové pětipalcové navigace TomTomu.

TomTom pro mnohé uživatele stále platí za synonymum pro automobilovou navigaci. Nutno podotknout, že mu tento nepsaný titul náleží vcelku po právu. Nizozemský výrobce v minulosti přinesl několik zajímavých a do jisté míry i revolučních funkcí, příkladem za všechny může být IQ Routes anebo zanášení mapových oprav a jejich sdílení s dalšími uživateli Map Share.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom Go 1005 dělá pětipalcový kapacitní displej

Avšak i v historii tohoto výrobce lze najít nějaká temnější místa. Například nasunovací, pasivní držáky i u nejdražších modelů rozpalovaly uživatele doruda. A pokud zahloubáme v paměti opravdu hluboko, zjistíme, že i samotná grafika prostředí doznala za několik let pouze drobných kosmetických změn. Na skutečnou revoluci tedy nastal ten pravý čas. Hned zkraje recenze ale musím upozornit, že se samotné funkce a styl ovládání příliš nezměnil. Opět se tedy zaměřím spíše na změny a funkce, které mne zaujaly, než na kompletní popis celé navigace.

Klíčové vlastnosti

  • Velký, pětipalcový kapacitní displej
  • Magnetický ktivní držák
  • Bezešvé mapové podklady celé Evropy
  • Velmi kvalitní hlasová navigace
  • Svižné a graficky zdařilé prostředí
  • 4 GB vnitřní paměti
  • RDS-TMC anténa integrovaná v nabíječce
  • 30 denní záruka na aktuální mapy (u některých prodejců rozšířená na 2 roky)

Hlavní nedostatky

  • Lesklý displej
  • Příliš krátké rameno držáku
  • Chybí funkce uložení trasy
  • Jen jeden průjezdní bod
  • Při navigaci nelze prohlížet mapu
  • Hodilo by se ochranné pouzdro

Kovová záda a lesklý displej

V případě TomTomu se na kvalitu zpracování hledají kritická slova jen těžko. Tělo navigace tvoří černý, velmi dobře slícovaný plast, přičemž výraznou část zad pokrývá stříbrný, kovový plát. Ten je navíc dírkován, což na exkluzivitě ještě přidává. Zkrátka žádná laciná plastová krabička. Nemohu napsat „čínská“ krabička, protože ve skutečnosti TomTom v Číně vyroben byl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nestandardní konektor vám bude vadit při cestování 

Velký podíl na celkovém dojmu má použití lesklého kapacitního displeje, který zkrátka působí hodnotnějším dojmem. Ano, reakce na dotyk jsou lepší, než u rezistivních displejů a dokonce nechybí podpora více dotyků, což oceníte především při práci s mapou. Na stranu druhou, kapacitní displeje velmi silně odráží okolní dění, což pocítíte především v létě. Navigace umožňuje nastavit vysokou intenzitu podsvícení, což problém částečně eliminuje, nicméně matný povrch nenahradí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nepřesné vyvážení bílé v praxi: zadní strana je ve skutečnosti stříbrná 

Displej nabízí úhlopříčku rovných pět palců (asi 13 cm) při standardním rozlišení 480 x 272 obrazových bodů. Rozlišení bohatě postačuje i pro tuto úhlopříčku, především z toho důvodu, že se na navigaci díváte z větší vzdálenosti.

Skvělý magnetický držák

TomTom měl v historii období, které lze nazývat obdobím velmi špatných držáků. Přísavky, které se jen přitlačily, krátké rameno a násuvné ukotvení, na které se velmi špatně strefovalo – opravdu nevalná kombinace pro prémiového výrobce. TomTom se navíc neostýchal tyto držáky přidat k prémiovým a velmi drahým navigacím. Těmto časům je ale konec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák se povedl na výbornou

Nový držák disponuje poměrně rozměrnou přísavkou, která se přichycuje otočením kolečka. Rychlé, praktické a za dobu testování se nestalo, že by se přísavka uvolnila. Následuje krátké rameno, jediný nedostatek a pozůstatek doby minulé. Máte-li vůz s příliš dlouhým sklem, musíte navigaci umístit do jeho středu, což se policii nebude líbit. A pokud uchytíte navigaci nízko, zase na ni nedosáhnete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Díky odpojitelnému kabelu může navigace držet třeba spolucestující na zadním sedadle

Krátké rameno zakončuje kulička, na které drží samotná kolébka. A nyní to nejlepší, navigace drží na svém místě pomocí magnetu. Stačí ji položit na držák a chytne se sama. Při vyjímání nemusíte zápasit s žádnou aretační zarážkou, vystačíte s jednou rukou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kabel lze samozřejmě přichytnout do držáku

Napájecí konektor umístil výrobce do spodní strany, přičemž kabel není v kolébce uchycen napevno. Chcete-li, aby navigaci držel někdo ze spolucestujících, může si kabel z kolébky odepnout a připojit přímo k navigaci. Jednoduché a velmi praktické. Drobnou daní za tento komfort zůstává nestandardní konektor – nejedná se o mini USB jak bývá obvyklé u jiných výrobců.

Zapínáme navigaci

TomTom přichází z novým, graficky zcela přepracovaným prostředím. Zdůrazňuji graficky, protože rozmístění voleb a postupy při používání zůstávají ve většině případů zachovány. Zůstáváte-li tedy věrni značce, rychle si na novinku zvyknete. Nová grafika sází na zaoblené tvary, prokreslené ikonky a průhlednost některých prvků. Grafika původní verze již opravdu „stárla“, takže omlazení přišlo v pravý čas.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní nabídka a nabídka cílů cesty

O navigacích TomTom jsme již podrobně několikrát psali, zdůrazním tedy spíše jen hlavní dojmy a postřehy z praxe. TomTom si do jisté míry zachovává jednoduchost, byť několika ergonomických a funkčních nedostatků jsem si povšiml.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace na body zájmu

Navigace nabízí obvyklou sestavu cílových míst k navigování: adresu, oblíbená místa, body zájmu, souřadnice a některé další. Není bez zajímavosti, že TomTom stále při hledání adresy nenabízí tzv. inteligentní klávesnici skrývající písmena, která nemohou vzhledem k databázi následovat. Hledání alespoň zůstává velmi rychlé. Na zobrazené klávesnici zaujme ikonka mikrofonu vyvolávající dojem, že by navigace mohla porozumět mluvenému slovu. Není tomu tak, hlasové rozpoznání zde nefunguje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klávesnice není inteligentní, nezastírá písmena, která nemohou následovat

Trasu můžete plánovat z aktuální pozice, nebo také zvolit jako počátek libovolné jiné místo. Po vyhledání trasy dle zadaného profilu můžete nechat navigaci vypočítat alternativní trasu, obě se následně objeví na mapě včetně srovnání vzdálenosti a časové náročnosti. Nechybí funkce objížďka ve vzdálenosti do 5 km nebo můžete vyloučit libovolný úsek v textovém výčtu – itineráři. TomTom podporuje průjezdní body, tedy přesněji řečeno průjezdní bod: může být pouze jeden. Dva a více bodů zkrátka TomTom neumí a neumí také ukládat naplánované trasy. Funkce, které zvládaly i několik let staré navigační aplikace (napadá mne například iGo MyWay z roku 2005).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výpočet alternativní trasy: pouze jedna, Navigon nabízí alternativy dvě

TomTom propaguje i své IQ Routes, tedy vyhledávání optimální trasy na základě denní doby. Ve svém okolí jsem si praktického dopadu funkce příliš nepovšimnul, při náhodném plánování tras přes velká města však lze vypozorovat změny dle denní doby - především v ranních a odpoledních špičkách. Věřím, že v zahraničí, ve velkých městech, může mít aplikace praktický význam, v rámci naší země se však projeví snad jen v Praze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Na čase odjezdu závisí, IQ Routes bere v potaz ranní a odpolední špičky

TomTom umožňuje přizpůsobení navigační obrazovky, konkrétně ikony pro rychlý přístup k funkcím. Záleží jen na vás, zda si sem dáte ovládání telefonu, nahlášení radaru nebo navigaci na nejbližší parkoviště. Pokud si z nabídky vyberete víc, než tři funkce, změní se jedna kulatá ikonka na odkaz do menu s dalšími rychlými volbami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled na mapu

Při navigování jsem si povšimnul jednoho zřejmě největšího nedostatku nové navigace: pokud jste v režimu navigace k cíli, nemáte žádnou možnost si mapu posouvat a kontrolovat tak například další průběh trasy. Ano, mapu můžete oddálit a přibližovat, avšak nikoliv posouvat libovolným směrem. Při dotyku obrazovky se totiž vyvolá nabídka a nefunguje ani finta s multi-touch. A chcete-li se dostat do režimu zobrazení mapy přístupného z hlavní nabídky, musíte zrušit naplánovanou trasu. Jde rozhodně o výrazný nedostatek a nedivil bych se, kdyby jej TomTom v další verzi své aplikace napravil.

Hlasová navigace a dojmy z jízdy

Samotná navigace s TomTomem je bezproblémová. Naplánované trasy jsou vzhledem k použití mapových podkladů TeleAtlasu bezproblémové a nestalo se mi, že by mne navigace vedla například na polní cesty. TomTom má pouze častější snahu hlásit například „odbočte vlevo“ v místě sbíhání dvou pruhů – v takovém případě se bez pohledu na navigaci neobejdete.

Pro uživatele starších modelů dodejme, že TomTom již disponuje celkovou a jednolitou mapou Evropy. Nemusíte tedy již plánovat trasu na hranice s Německem nebo Rakouskem, na hranicích přepínat mapu a opět plánovat novou trasu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
3D pohled a noční režim jako z filmu Tron

V režimu navigace vidíte všechny důležité informace ve spodní části: v levé třetině se objevuje aktuální rychlost a maximální povolená v daném úseku, pokud ji překročíte, celé políčko zčervená. Uprostřed se nachází vzdálenost k dalšímu místu odbočení včetně symbolu manévru. A konečně v pravé třetině najdete tři důležité údaje: vzdálenost k cíli, čas do cíle a čas příjezdu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Možnosti nastavení jsou opravdu bohaté

Na tyto položky pak můžete kliknout: vlevo přepínáte mezi 2D a 3D režimem, uprostřed ovládáte hlasitost navigace a konečně vpravo získáte přehled o naplánované trase včetně možnosti výpočtu alternativy. Nabídku vyvoláte klepnutím na hlavní plochu s mapou a najdete zde nejpotřebnější funkce včetně všech možností nastavení. Mně se osvědčila funkce upozornění na vybrané body zájmu i databáze rychlostních radarů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Navigace obsahuje databázi radarů a spolupracuje s telefonem

Mezi tradičně silné stránky TomTomu patří hlasová navigace, zde navíc podtržená použitím velmi kvalitního reproduktoru s dostatečnou hlasitostí. Zapomeňte na chrčení a drnčení „neznačkových“ navigací, zde zkrátka TomTom ví, co je pro řidiče důležité.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nechybí ani funkce MapShare, tedy uživatelské opravy map

Pro nový TomTom budete také potřebovat novou aplikaci MyTomTom, na starší TomTom Home tedy zapomeňte. MyTomTom je přitom spíše webovou službou spolupracující s malým programem v počítači, který hlídá aktualizace a nové verze programu. V současné době umí aplikace jen kontrolovat aktuálnost softwaru, map a oprav, další funkce by měly brzy přibýt.

Doladit, pak bude perfektní

TomTom s novou navigací Go řady 1000 přináší několik opravdu skvělých zlepšení. Zamiloval jsem si držák, který nasadíte doslova jednou rukou a sundat jde také velmi snadno. Pokud kvůli zlodějům sundáváte držák každý večer, pak vám tento maximálně usnadní práci. Pochvalu si zaslouží kvalitní hlasová navigace (a reproduktor) i graficky osvěžené prostředí.

TomTom však není dokonalý a má i své nedostatky: nemožnost prohlížení mapy během navigace je téměř fatální chybou a doufám, že ji tvůrci brzy napraví. Dodejme, že po koupi máte běžně 30 dnů na bezplatnou aktualizaci mapových podkladů. U prodejců se však nejčastěji objevuje verze s dvouletou bezplatnou aktualizací map. TomTom ale nenabízí žádnou lifetime licenci, jako třeba Garmin. A konečně, pokud se spokojíte s menším displejem o úhlopříčce 4,3“, zvolte model Go 1000, ušetříte asi tisíc korun.

TomTom GO 1005 Europe Traffic

cena: 6 950 Kč
displej: úhlopříčka 5", kapacitní, rozlišení 480 × 272 bodů
paměť: pouze interní flash 4 GB
výdrž: až 3 hodiny
mapové podklady: celá Evropa (45 zemí)
další funkce: bluetooth hands-free
rozměry (š × v × h): 143 × 88 × 19 mm
hmotnost: 260 g

Témata článku: Test, Pro řidiče, TomTom, Výrazný nedostatek, Plastová krabička, Celá evropa, Pasivní držák, Graf, Držák, Nová grafika, Funkce Bluetooth

Určitě si přečtěte

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

** Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení se špičkovým zvukem. ** Může to platit i o malém a levném Bluetooth reproduktoru? ** Proč má BeoPlay P2 jen jedno tlačítko pro zapnutí?

18.  9.  2017 | Březina Petr | 4

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

** Čistý Android nemusí znamenat jednoznačné plus ** Absence grafických nadstaveb nevyváží slabší výkon ** S nižší cenovkou by to byla jasná volba v nižší střední třídě

17.  9.  2017 | Herodek Martin | 29