TomTom a RDS-TMC: za jedna i za pět (test)

Vyzkoušeli jsme nový RDS-TMC přijímač pro navigace TomTom Go. S jeho pomocí se řidič může vyhnout dopravním problémům. Navigace se o nich totiž dozví předem.
TomTom a RDS-TMC: za jedna i za pět (test)
Kapitoly článku
Technologie RDS-TMC pro příjem aktuálních dopravních zpráv byla dříve vlastní jen velkým navigačním systémům napevno vestavěným do automobilů. Nyní však s její podporou přicházejí i výrobci přenosných navigátorů a dokonce i softwarových navigací pro kapesní počítače.

Klepněte pro větší obrázek
TomTom Go 510 s dopravními informacemi v pravé části displeje

Přidal se i TomTom. RDS-TMC podporují jeho nejnovější přenosné navigátory vyšší řady Go: 510, 710 a 910. Pro využití této technologie ale jsou pouze připraveny, uživatel si k ním musí dokoupit samostatný RDS-TMC přijímač. Je v prodeji za oficiální doporučenou cenu 2 999 Kč a dá se sehnat i o pár stovek levněji.

S RDS-TMC navigace zjistí, kde jsou na cestě dopravní problémy, a dokáže se jim vyhnout. Řidič za tuto službu navíc v Evropě nic neplatí.

Chytrý drát navíc

Zařízení, které se prodává zatavené ve fólii, ani nevypadá na to, že stojí tři tisíce korun. Na jednom konci je modul s přísavkou, má rozměry přibližně 50 × 30 × 25 mm. Konektor na opačné straně vypadá jako malý jack, má však ještě jeden oddělený kontakt v podobě mezikruží. A mezi tím vším je kabel s průměrem 2,5 mm a délkou 1,65 m.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přijímač RDS-TMC od TomTomu • přijímač v rohu čelního skla

RDS-TMC přijímač je nutné připojit k jedné z pěti zdířek v těle držáku TomTomu. Na displeji se za chvíli objeví nápis „Připojen přijímač TomTom RDS-TMC“ a v pravé části mapy se uvolní kousek místa pro dopravní informace. Barva kroužku v pravém horním rohu displeje označuje stav přijímače. Když je zašedlý, znamená to, že TomTom nechytil žádnou stanici. V případě úspěchu kroužek zezelená. Jak se ale dozvíte v další části článku, to ještě nemusí znamenat vítězství. Informací na displeji TomTom ohlásí i odpojení přijímače.

   
Čtyři stavy: připojení přijímače • přijímač je připojený, ale nenaladil žádnou stanici •
kolečko je zelené, je naladěno • po odpojení přijímače z pravé strany displeje zmizela lišta

Jestli nic takového na svém TomTomu Go neuvidíte, je možné, že je v něm nahraný starší firmware. Po připojení navigátoru k počítači, na kterém je nainstalovaný program TomTom Home, by vás ale tento program měl automaticky vyzvat k aktualizaci. Podmínkou použití RDS-TMC je firmware 6.510 a novější.

 

TomTom při prvním pokusu o návštěvu nabídky dopravních zpráv nabídne krátkou prohlídku

Trocha práce, ale stojí za to

Přijímač nelze v autě jen tak smotat do klubka a pohodit pod čelní sklo. Kabel totiž funguje jako anténa a musí být rozvinutý po celé své délce. TomTom jej navíc doporučuje zalomit do pravého úhlu, aby část kabelu byla umístěna svisle. Přísavka tak může být v pravém horním rohu čelního skla, kabel bude postupovat podél sloupku a poté podél spodní hrany skla.

Praxe je ale mnohem méně zelená než tato představa. Kabel jen tak položený na palubní desce nedrží a při větší akceleraci sklouzne spolucestujícímu do klína. Kromě toho se nedá uspokojivě skrýt, takže to pak vypadá jako v nějakém měřicím vozidle. Třeba u Mia C710+ je anténa vybavena dvěma přísavkami. Ty kabel přesně udržují na místě, které mu vyhradíte. Tady ne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom a přijímač RDS-TMC v jednom autě

Problémy ale nastanou i před a po ukončení cesty. U navigací se vždy doporučuje kromě samotného zařízení ukrývat i držák. To ale znamená sejmout navigátor, odpojit a smotat RDS-TMC přijímač, odpojit CL nabíječku, odstranit samotný držák; před jízdou totéž v opačném pořadí. TomTom na tom sice není o nic hůře než ostatní přenosné navigační systémy vybavené RDS-TMC, množství operací je ale trochu obtěžující. Na druhou stranu ale asi každý raději vymění dvacet sekund před jízdou za možnost vyhnout se kolonám.

Má radši jiná rádia

TomTom začíná být nechvalně proslulý špatnou kontrolou funkčnosti svých produktů před zahájením jejich prodeje. Držák u Go 910 byl u prvních sérií tak nekvalitní, že výrobce nakonec nabídnul výměnu zdarma, stačilo na webové stránce zadat sériové číslo navigace. V červenci TomTom vydal nový firmware pro své přístroje, aby ho hned stejný den kvůli chybám opět stáhnul a zveřejnil až po dvaceti dnech.

Postupně mířím k testovanému přijímači RDS-TMC. Ten totiž také nefunguje tak, jak by měl. Už několik týdnů běží na našem fóru diskuze, kde několik uživatelů popisuje konkrétní problémy. Stejné postřehy k funkčnosti přijímače najdete i v zahraničí a ověřil jsem je také já při testu.

Správný RDS-TMC přijímač by se měl připojit k nejsilnější nebo vybrané rozhlasové stanici, která prostřednictvím RDS vysílá dopravní zprávy. Chytrá zařízení navíc dovolují zvolit konkrétní stanici, anebo vybraná rádia zakázat. Je složité proniknout do myšlení černé hardwarové skříňky, ale zdá se, že TomTom jednoduše vybere první nebo nejsilnější stanici s RDS, na kterou narazí. Je mu ale už jedno, jestli signál RDS slouží jen k zobrazení názvu stanice na displeji rádia, nebo pro přenos dopravních informací. Nijak to nerozlišuje.

Přijímač TomTomu je ale potom v zemích, kde RDS-TMC nepřenášejí všechna rádia, většinu času zbytečný. K ČR 1 Radiožurnálu nebo ČR 6 Regině, které v Česku dopravní informace vysílají, se připojí, jen když jsou správně postavené hvězdy.

  
Nabídka dopravních informací, sledujte hlavně levý spodní roh: nic není naladěno • ČR Brno –
špatně • Evropa 2 – špatně • konečně ČR 1 s RDS-TMC, zpřístupnily se také nové ikony

Ani firmware nepomohl

TomTom o problému ví. Jeho podpora napřed zkouší ověřit, jestli je správně napnutá anténa a jestli je v nabídce zvolen „Nejsilnější signál“ místo konkrétní země. Nakonec ale v podstatě potvrdí zkušenosti majitelů RDS-TMC přijímače a slíbí, že velmi brzy bude uvolněna nová verze firmwaru pro TomTom Go.

 
Nastavení příjmu

Nový firmware pro přenosné navigace TomTom byl zveřejněn tento týden. Verze 6.520 ale bohužel s příjmem RDS-TMC informací vůbec nic neudělala. Navigace se chová stejně jako dřív. Rádiové stanice často vůbec nenaladí. Když už máte štěstí, tak se u nás zase nemusí trefit na Radiožurnál nebo Reginu.


Český rozhlas 1 Radiožurnál jsem ale při testu nakonec naladil. V druhé části recenze budu popisovat, jak TomTom s dopravními informacemi pracuje. A navigaci při tom budu velmi chválit.

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Dnes | Michlovský Jakub | 18

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6