TomTom Go 720: mapy spolu nemluví (test)

Test nejnovější přenosné navigace TomTom. Umí opravovat mapy, nahrát vlastní povely pro hlasovou navigaci. Ale má jen pasivní držák a mapy s železnou oponou.
TomTom Go 720: mapy spolu nemluví (test)

Základní zobrazení mapy je na šířku s informačním panelem ve spodní části. Opět u něj lze nastavit, jaké údaje zobrazuje. K tomu patří i novinky, jako například možnost volby zobrazování maximální rychlosti, ukazování názvu aktuální ulice. Na překročení rychlosti umí TomTom nově upozornit i zvukem, nedá se ale nastavit absolutní nebo procentuální hodnota nad rychlostním limitem. Přístroj pípne vždy, když je rychlost o deset procent vyšší, konkrétní zvuk se dá nastavit. Rychlostní limity na českých silnicích jsou ale na příliš mnoha místech chybné.


Při překročení rychlostního limitu se aktuální rychlost vybarví a TomTom vydá zvuk

Potom ještě to nejdůležitější: možnost umístit informační pruh vertikálně, na pravý okraj displeje. TomTom tak vychází vstříc většině uživatelů (dle ankety našeho webu), kteří preferují raději vyšší než širokoúhlý displej. Umístění panelu vpravo mi ale přišlo graficky méně přehledné jako standardní pozice.

  
Co je lepší: informační pruh na šířku, nebo na výšku?

Protože nabídka je rozsáhlá a asi jen minimum uživatelů umí přeskládat ikony podle svých představ, připravil TomTom tzv. Rychlou nabídku. Lze do ní vybrat až šest často používaných funkcí, které jsou potom dostupné klepnutím na nové tlačítko na displeji. Do této nabídky jsem si vložil funkce pro rychlé nahlášení kamery, označení chybného místa na mapě, přidání pozice mezi oblíbené, noční režim a přepínání zobrazení mezi 2D a 3D režimem.

 
Ikonka Rychlé nabídky na hlavním displeji • samotná Rychlá nabídka • nastavení jejího obsahu

U TomTomu raději jezdím s pohledem na mapu v perspektivě, jeho půdorysné zobrazení mi tolik nevyhovuje. U jiných navigací je to přitom přesně obráceně; záleží opravdu na vkusu. Jinak se TomTom zase vrátil k možnosti zobrazit mapu severem nahoru, už zde není pouze orientace ve směru jízdy.


Tři možnosti zobrazení mapy • symbol polohy v 2D pohledu je trochu nevýrazný

Novinkou je možnost personalizace symbolu, kterým se na mapě ukazuje poloha vozu. Tuto funkci už delší dobu nabízí Garmin, TomTom přidává jen větší nabídku standardních symbolů a možnost jednoduše vytvářet vlastní.

 
Nabídka symbolů • ukázka uživatelského symbolu

Znalce určitě potěší informace, že TomTom opravil překlad Nejkratší trasy. Celkově je česká lokalizace povedená, trochu ji ale kazí, když přístroj nedokáže zobrazit některé znaky s českými háčky a čárkami. Stabilitu systému bych chválil, nebýt několika zatuhnutí, které bylo potřeba vyřešit měkkým resetem.

Ve volbě cílů cesty se mnoho nezměnilo

Z možností volby cíle nechybí v TomTomu Go 720 vůbec nic. Je zde rychlá volba pro cestu domů, oblíbené položky, historie cílů. Místo lze zadávat zeměpisnými souřadnicemi, ukázat ho na mapě. TomTom sice nemá aktivní držák, takže nepozná, že z něj byl vyjmut, nějakým způsobem si ale pamatuje místo poslední zastávky, a tím tuto funkci nahradí (nebylo to jen vždy spolehlivé). Přístroj podporuje funkci Kamarád TomTom, se kterou lze zjistit polohu přátel vybavených navigátorem stejné značky.

 
Možnosti volby cíle cesty

 
Nový styl nabídek při zadávání země, města a ulice

U možností zadávání adresy zaujme hlasové ovládání. Stačí postupně vyslovit město, ulici, z klávesnice zadat číslo budovy. Dlouho jsem se ale potýkal s nefunkčností tohoto způsobu ovládání, až mě napadlo přepnout mapu na západní Evropu, kde to najednou šlo. Rozpoznávání hlasu ale nejspíš vyžaduje rodilé mluvčí nebo dobrý přízvuk, nebyl jsem příliš úspěšný.


Během hlasového rozpoznávání adresy

Body zájmu lze hledat v okolí, v zadaném městě, blízko domova, u cíle, ale také na trase. V mapě je opět mnoho kategorií bodů. I když v této oblasti mají mapy větší rezervy než ve vlastním pokrytí silniční a uliční sítí, nemohu říct, že by to s POI v České republice bylo špatné. U jednotlivých kategorií lze nastavit, jestli se mají zobrazovat na mapě. Stále je k dispozici funkce pro zvukové a obrazové upozornění na bod zájmu v nastavené vzdálenosti. TomTom nabízí více zvuků než dřív.


Možnosti hledání zájmových bodů • seznam kategorií POI

Síla TomTomu je také ve snadné uživatelské instalaci dalších databází zájmových bodů. Stačí na Poi.cz stáhnout soubor OV2, nebo získat jakoukoli jinou databází a jednoduše ji do tohoto formátu převést. Prostřednictvím programu TomTom Home se pak databáze nainstaluje do přístroje, případně ji stačí přes správce souborů v počítači nakopírovat na diskovou jednotku, která se objeví po připojení navigátoru USB kabelem. V mém případě vždy trvalo delší dobu, než počítač připojený TomTom rozpoznal.

Při hledání cíle cesty mi u TomTomu trochu vadí, že si nalezené místo nemohu zkontrolovat. Po klepnutí na adresu nebo položku z databáze začne přístroj rovnou počítat trasu. Stačí ale místo položky Navigovat na… zvolit z nabídky Prohlížet mapu. Vyhledané místo si napřed mohu prohlédnout a až když jsem spokojený, nechat se na něj navigovat.


Cíl cesty je možné najít i přímo na mapě

Počítání trasy: může se ptát, nebo mlčet jako ryba

Ani v nastavení parametrů trasy nevidím nic nového. TomTom zvládá nejrychlejší trasu, nejkratší, ekonomická mu chybí. Při krátké variantě navíc zobrazí varování, že to není dobrý nápad, že cesta trvá dlouho a není výhodná ani z hlediska spotřeby paliva. Ekonomická trasa, která je kompromisem mezi časem a vzdáleností, by se hodila.

 
TomTom varuje před nejkratší trasou

Přístroj se umí při plánování vyhnout dálnicím, zvládá optimalizovat trasu pro pěší a cyklisty – avšak stále po silnicích a ulicích, ne po turistických a cyklistických stezkách. Plánuje cesty i pro vozidla s omezenou rychlostí, ale bez ohledu na průjezdní výšku a nosnost. Nepodařilo se mi najít, kde TomTom umí naplánovat „zajímavou trasu“, jak výrobce uváděl při představení přístroje.

 
Volbu lze nastavit trvale, nebo se TomTom může ptát

Svoji volbu můžete TomTomu nastavit jako standardní, nebo se přístroj může ptát při každém plánování. Stejné je to i se silnicemi, na kterých se platí mýtné. Tyto komunikace lze povolit nebo zakázat v nastavení, anebo volit před každým počítáním trasy. Podobně lze vypnout dotazování na dobu příjezdu, kdy TomTom následně při navigaci zobrazuje předstih nebo zpoždění oproti zadanému času.


Článek pokračuje v další kapitole: uživatelská hlasová navigace, nabídka Pomoc

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Rychlé spojení, Poloha vozu, Pravý okraj, Dobrá práce, Spodní plocha, Tom, Snadný import, Test, Speciální konektor, Lesklý materiál, Počítač připojený, Nejnižší úroveň


Určitě si přečtěte

NÁVOD: Jak získat neomezený mobilní internet na léto za 100 Kč

NÁVOD: Jak získat neomezený mobilní internet na léto za 100 Kč

** Jedinečná šance okusit neomezený internet v mobilu od T-Mobilu ** Twist karta s kreditrem 200 Kč aktuálně v Bille za 99,90 Kč ** Surfovat neomezeně můžete celé léto, dokonce i v roamingu

Filip Kůžel, Aleš Pospíšil | 65

Samsung Galaxy Note 10: Legendární náčrtník se rozdvojil a dostal duhová záda

Samsung Galaxy Note 10: Legendární náčrtník se rozdvojil a dostal duhová záda

** Samsung představil dva modely řady Galaxy Note 10 ** „Náčrtník“ dostal chytřejší S Pen, displej s průstřelem i ToF kameru ** Éra 3,5mm jacku končí, základní Note 10 nemá ani slot pro microSD.

Martin Chroust, Filip Kůžel, Jakub Michlovský | 157

RECENZE: Samsung Galaxy A40. Seznam má svůj první smartphone. Co to vlastně znamená?

RECENZE: Samsung Galaxy A40. Seznam má svůj první smartphone. Co to vlastně znamená?

** Samsung v ČR prodává hned dvě varianty smartphonu Galaxy A40 ** Jedna z nich je i speciální Seznam.cz Edition ** Rozdíly jsou u obou variant pouze v aplikační výbavě, recenze tedy, až na malé drobnosti, platí pro obě varianty

Martin Chroust | 32

RECENZE: Huawei P30 – levnější než Pro a přitom stále profesionál

RECENZE: Huawei P30 – levnější než Pro a přitom stále profesionál

** Nechcete-li utrácet přes dvacet tisíc, je Huawei P30 přesně pro vás ** Přes některé ústupky si ponechal to důležité od vlajkové lodi P30 Pro ** Skvělý fotoaparát je stále na místě, i když je lehce ochuzen

Jakub Vrbacký | 32