TomTom Go 720: mapy spolu nemluví (test)

Test nejnovější přenosné navigace TomTom. Umí opravovat mapy, nahrát vlastní povely pro hlasovou navigaci. Ale má jen pasivní držák a mapy s železnou oponou.
TomTom Go 720: mapy spolu nemluví (test)

Samotný výpočet je dostatečně rychlý. U přepočítávání po sjetí z trasy bych občas ocenil rychlejší reakce, ale stále je to v normě. Kvalitu výpočtu hodnotím jako dobrou. Je to ale stejné jako u hodnocení map, mohu soudit jen podle cest, kterými jsem projel a které znám.

Jedna z velmi drobných, ale užitečných novinek: v nastavení lze zvolit, jestli se stránka se souhrnem trasy má po deseti sekundách sama změnit na navigační mapu. Dříve bylo nutné tento souhrn zavřít tlačítkem.

 
Souhrn trasy • nové nastavení

Trasu lze připravit i předem zadáním počátečního a cílového bodu. Stále zůstává možnost nechat spočítat alternativní trasu, která vede jinudy než původní varianta. TomTomu lze manuálně určit, že cesta je uzavřena, aby vypočítal objížďku, případně zakázat úseky v naplánované trase. Jednoduše lze vložit jeden průjezdní bod. S dalšími je to už horší, protože funkce Plánování itineráře není příliš intuitivní.


Nabídka s alternativami trasy • manuální vyhnutí se uzavírce • vyhnutí se části trasy

 
Sestavování itineráře • textový seznam odboček na trase • grafický přehled odboček

Mluvíte si sami rádi do řízení?

Při navigaci je Go 720 velice dobrý. TomTomu sice kvůli zobrazení mapy někteří profesionální kartografové nemohou přijít na jméno, běžný uživatel ale bude spokojen. Mapy jsou přijatelně přesné, tvar zatáček odpovídá skutečnosti, šipka ukazuje aktuální polohu a nezpožďuje se. TomTom na mapě dokáže zobrazit nadjezdy a podjezdy tak, aby řidič viděl, která silnice je nahoře. Novinkou je pseudoprostorové zvýraznění budov, které mají v 3D pohledu malý stínek.

  
Znázornění přejezdů (zde se zrovna TomTom spletl, moje silnice byla v obou případech pod mostem) •
při rychle následujících odbočkách zobrazí TomTom rovnou dva symboly • občas se objeví chyba v navigaci

Pohyb mapy je také dostatečně plynulý, TomTom impulsy od GPS přijímače rozfázuje do několika snímků. Čáry na mapě by si ale zasloužily lepší vyhlazení.

 
Budova v pravé části nově trochu vystupuje nad povrch

Dobře se orientuje i v dalších údajích na displeji. Velký je symbol následujícího manévru a vzdálenost k němu, přehledné jsou i další informace. Píšu ale teď o klasickém horizontálním zobrazení, ne o novém pohledu s informačním pruhem na boku, který je méně přehledný.

Hlasovou navigaci v češtině stále zastupuje jen hlas Miloslav. V češtině tak nemůžeme využít funkci text-to-speech pro syntetický převod napsaného textu do hlasu. TomTom ve vybraných cizích jazycích může oznamovat názvy ulic, čísla silnic, blízké zájmové body, při spojení s mobilem i SMS, upozornění o dopravě a další informace. Česká hlasová navigace TomTomu je ale dobrá. I když Miloslav má své mušky, jeho hlas je výrazný a srozumitelný.

  
Rozšířená nabídka nastavení hlasu • pokyny před nahrávání • jeden z šestapadesáti povelů

Úplnou novinkou v celém světě přenosných navigačních systémů je možnost nahrát si vlastní hlasové povely. Stačí postupně přímo do TomTomu přeříkat šestapadesát frází. Každou lze zvlášť poslechnout a při nespokojenosti ji nahrát znovu. Výsledný zvuk bude slyšitelně šumět, bude zkreslený, asi se vám navíc nepodaří dodržet dobrou intonaci a tempo. Přesto se s výsledkem dá dobře jezdit. Navíc můžete změnit některé povely, které vám u Miloslava nevyhovují. „Místo určení“ jsem třeba při svých pokusech nahradil „cílem“. Bohužel právě při nahrávání vlastních hlasových povelů se TomTom pravidelně zasekával.

Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom

Nový TomTom pomůže, ale uměl to i dřív

Úplně nová je položka Pomoc v nabídce TomTomu. Výrobci ji halasně propaguje, ale je potřeba říct, že jde jen o jiný pohled na databázi zájmových bodů. Pomoc se skládá z několika služeb, jež mají společný krizový charakter.

 
Nová nabídka Pomoc

Tak například funkce Kde se nacházím vcelku lidskou větou napíše, kde právě jsem. Na které ulici, jak daleko od křižovatek, na jakých souřadnicích. Mohu to nadiktovat třeba policii.

 
Informace o mé aktuální poloze • TomTom si ji pamatuje i bez signálu (zrovna omylem volám na infolinku UAMK)

Funkce Jet pro pomoc dovolí vyhledat nejbližší nemocnici, lékaře, opravnu automobilů. To stejné umí i hledání v databázi POI, zde je to jen na jednom místě. Podobně je postavena funkce Jít pro pomoc nebo Telefonovat pro pomoc. V tomto druhém případě TomTom využívá možnost spojit se s mobilním telefonem a vytočit na něm číslo, které mají body zájmu přiřazeny.

 
Telefonovat, jet a jít pro pomoc

Funkce v nabídce Pomoc stojí na kvalitních databázích zájmových bodů. V České republice chybí například data o lékařích a zubařích, z Brna mi nejbližší nabízí ve slovenských Piešťanech nebo v Polsku.

Složku Pomoc doplňují ještě textové průvodce, bohužel ale nejsou v češtině. Pro texty o první pomoci, o dopravních zvláštnostech v jednotlivých zemích nebo návody na opravu auta je potřeba znalost cizích jazyků.

 
Příručka první pomoci a další návody jsou jen v cizích jazycích

Průvodce vypadají jako webová stránka, jsou posety hypertextovými odkazy. Napadlo mě, že by bylo užitečné vytvořit a nahrát do TomTomu vlastní texty, konkrétně jsem přemýšlel o seznamu geokeší. Přístroj ale běžné HTML soubory neviděl a nepodařilo se mi ho donutit ke spolupráci. HTML soubory vestavěných průvodců jsou zřejmě neznámým způsobem komprimované.

 
TomTom se zaměřil na bezpečnost, v mnoha nových situacích dokáže upozornit nebo poradit

Co ale nedokáže vyhrazená nabídka Pomoc, pro to se hodí vestavěný Prohlížeč dokumentů. Elektronické knihy ve formátu PDB sice nezobrazí, ale poradí si s TXT a hlavně umí pracovat s propojenými HTML soubory. Takže seznam geokeší, které umí tak dobře vygenerovat program GSAK, lze prohlížet přímo v TomTomu. Nebo jakékoli jiné internetové stránky uložené do počítače.

 
Zobrazení uložených webových stránek na displeji TomTomu


Článek pokračuje v další kapitole: TomTom a mobil, hudba, hodnocení

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Nejnižší úroveň, Lesklý materiál, Snadný import, Spodní plocha, Test, Rychlé spojení, Poloha vozu, Speciální konektor, Pravý okraj, Dobrá práce, Počítač připojený, Tom


Určitě si přečtěte

RECENZE: Honor 20 – když politika vtrhne do technologií

RECENZE: Honor 20 – když politika vtrhne do technologií

**Procesor Kirin 980 stále neztrácí dech, pořád je to špička **Čtečka otisků prstů v rámu telefonu funguje skvěle **Na díru v IPS displeji si prostě musíte zvyknout, schovat moc nejde

Jakub Michlovský | 17

RECENZE: Xiaomi Mi 9T – šikovný hezoun, který periskopem nakukuje o třídu výš

RECENZE: Xiaomi Mi 9T – šikovný hezoun, který periskopem nakukuje o třídu výš

** Cenovka střední třídy, avšak pocitově napůl v třídě nejvyšší ** Periskopová selfie kamerka a stylová záda = designový skvost ** Minimum kompromisů a chyb, tohle by mohl být prodejní trhák

Jakub Vrbacký | 27

RECENZE: Redmi Note 7 je skvělá volba s jedinou chybičkou

RECENZE: Redmi Note 7 je skvělá volba s jedinou chybičkou

** Ani Note 7 nezlomil kletbu chybějícího NFC ** Drobná vylepšení mezi generacemi přibližují Redmi Note dokonalosti ** 48 MPx nemusí automaticky znamenat marketingový výkřik do tmy

Martin Herodek | 27

Jak na platby mobilem a chytrými hodinkami? Vše, co potřebujete vědět

Jak na platby mobilem a chytrými hodinkami? Vše, co potřebujete vědět

** V Česku máme mnoho možností, jak platit bezkontaktně ** Na výběr jsou různé platformy i typy zařízení ** Co je potřeba udělat, abyste mohli platit taky?

Jan Láska | 73

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

RECENZE: Huawei P30 Lite – krasavec se veze na vlně úspěchu

** Všudepřítomný důraz kladený na fotoaparát se opět vyplácí ** Po úspěchu top modelů nasadil P30 Lite sebevědomou cenovku ** I přes některé nedostatky se, myslím, bude prodávat o sto šest

Jakub Vrbacký | 50