TomTom Go 910: širokoúhlý pohled na svět (megarecenze)

TomTom Go 910 je vynikající přenosný navigátor, všechna čest. Ale má i několik much, kvůli kterým by se výrobce měl chytit za nos. Připravili jsme velmi podrobnou megarecenzi s obrázky a osmi videoukázkami.

Trochu pomalé počítání trasy

TomTom coby navigace do auta samozřejmě zvládá routování – hledání optimální trasy. Parametry optimalizace můžete nastavit buď trvale, anebo je volit při každém počítání. Navigátor se napřed zeptá na typ trasy:

  • Nejrychlejší: optimalizace na co nejkratší čas
  • Nejkratší: optimalizace na co nejmenší vzdálenost
  • Vyhnout se dálnicím: všechno kromě dálnic a silnic pro motorová vozidla
  • Pěší trasa: může i přes místa, kam auta nesmí
  • Cyklotrasa: nepustí vás například na dálnici.
  • Omezená rychlost: zde je možné rychlost přímo zadat a podle ní se provede optimalizace.

Pokud jste v oblasti, kde jsou placené silnice, mýtem nebo dálniční známkou, TomTom se zeptá, jestli se jim má vyhnout. Také tuto volbu lze „natvrdo“ nastavit anebo volit u každé jízdy.


Volba typu trasy • nastavení silničních poplatků

Počítání trasy je poměrně pomalé. Schválně srovnejme TomTom Go 910 se softwarovou navigací iGo 2006, kde jsem v recenzi provedl několik měření. Hledám cestu z Budapešti do Aše.

  • nejrychlejší trasa: 46 s (803 km, 7 h 16 min) – pro srovnání iGo 10 s
  • nejkratší trasa: 155 s! (674 km, 11 h 41 min) – pro srovnání iGo 10 s

Rozdíl je obrovský. Go 910 je navíc ještě pomalejší než starší modely, např. Go 700. Server Yournav.com provedl testy počítáním stejné trasy a výsledky nejsou povzbudivé:

  • trasa dlouhá 1 672 km: Go 910 – 88 s, Go 700 – 22 s
  • trasa dlouhá 217 km: Go 910 – 47 s, Go 700 – 17 s

TomTom by na svém optimalizačním algoritmu asi měl trochu zapracovat. Na druhou stranu je ale možné, že si s optimalizací dává práci a hledá trasu, která se blíží ideálu. Nijak to neověřím, každopádně to trvá opravdu hodně dlouho.

 
Počítání optimální trasy • a výsledek

Mluv! Kdy chceš přijet?

Novou funkcí je otázka, kterou TomTom položí při plánování; pokud tuto volbu nemáte vypnutou. Zeptá se, jestli potřebujete přijet do cíle v určitou dobu. Pokud zadáte čas, po vypočtení trasy se na displeji ukáže nový údaj: buď jaký máte náskok, nebo jaké zpoždění. Je vidět i během jízdy, takže víte, jestli si můžete odskočit na svačinku. Ocenil bych, kdyby TomTom také jednoznačně řekl, v kolik hodin bych měl na takto naplánovanou trasu vyjet – nyní je to nutné spočítat.


Když budete chtít, TomTom se zeptá • nastavení času příjezdu

Odhad času, kdy přijedete do cíle, je u TomTomu přijatelně přesný. Při jízě s dodržováním předpisů mi ještě většinou zbyla drobná rezerva.

U vypočítané trasy TomTom zobrazí přehled: jak je dlouhá, jak dlouho bude trvat jízda, na mapě ukáže, kudy trasu naplánoval. To je užitečné už kvůli tomu, abyste místo do Přerova kousek od Bečvy nejeli k Přerovu u Nymburka. Naplánovanou trasu si navíc můžete prohlédnout jako textový itinerář nebo jako obrázky jednotlivých manévrů. Trasu lze zobrazit na mapě a také spustit simulaci jízdy.


Textový itinerář • grafické znázornění manévrů (na modrá návěstidla jsem v ČR nenarazil)

Velmi rád používám funkci Najít alternativu. Trasu mezi dvěma místy vypočítá tak, aby vedla jinudy, aby vás to nenudilo. Po každém spočítání alternativní trasy vidíte rozdíl oproti předchozímu výpočtu – čas jízdy a vzdálenost.

Stejně jako dřív lze TomTomu říct, že je před vámi uzavírka nebo zácpa. Můžete vybrat ze vzdáleností 100, 400, 2 000 a 5 000 m. Navigátor trasu hned přeplánuje tak, aby se dopravnímu problému vyhnul; samozřejmě v případě, pokud to jde. Můžete také označit místo v itineráři, přes které nechcete jet.


Manuální vyhnutí se uzavírce • zákaz části trasy

Dopravní informace: vyšší fáze navigace

Vrcholem pohodlí při plánování trasy je, když navigační systém bere ohled na skutečnou dopravní situaci. TomTom Go to uměl už dřív. Dokázal se prostřednictvím Bluetooth spojit s mobilním telefonem, připojit se přes něj k internetu a stáhnout potřebná data. Tato možnost je stále dostupná. TomTom ale nemá data České republiky a v zahraničí je datový roaming velmi drahý.

Zadarmo v tomto případě nejsou ani samotné informace. Na stránkách TomTom Plus si za ně musíte zaplatit. Celá Evropa přijde na 80 eur, jednotlivé země na 30, 40 nebo 60 eur na rok. S novým Go 910 si ale můžete užít měsíc dopravních dat zdarma, abyste zkusili a potom mohli litovat, pokud nebudete ochotni investovat do předplatného.

Je zde ale ještě jedna možnost. K TomTomu Go 910 bude někdy ve třetím čtvrtletí letošního roku možné dokoupit zařízení RDS-TMC Traffic Receiver. Vypadá jako externí anténa pro GPS, přijímá však prostřednictvím RDS informace o aktuální dopravní situaci. To je funkce, kterou se donedávna mohly chlubit jen navigace pevně vestavěné v automobilu a spojené s autorádiem. TomTom zatím nesdělil, kolik tato hračka bude stát. Informace RDS-TMC se ale vysílají už i u nás a jejich příjem je zdarma. Jediná investice tak půjde do hardwaru.

 

Nabídka dopravních informací • Německo: na každé tečce nějaký problém •
ukázky konkrétních dopravních situací (mapa a popis)

Jak se TomTom chová při práci s dopravními informacemi? V prvé řadě bych řekl, že zpomaleně. Aktivní funkce Doprava má citelný vliv na odezvy přístroje. Po zapnutí se na hlavním displeji ukáže nová svislá lišta a hned se přes internet načtou aktuální informace. (Je pravděpodobné, že prostřednictvím RDS-TMC to bude stejné, lišit se bude jen přenosový kanál.) Informace si posléze můžete prohlédnout: jako symboly na mapě nebo u naplánované trasy i v textové přehledu, abyste viděli, co vás čeká. Jednotlivé události jsou také zvýrazněny na ose – svislé liště na displeji. Každou z nich si můžete klepnutím prohlédnout, a když se vám nebude zdát, TomTom trasu přepočítá, abyste se tomuto místu vyhnuli. Volba Minimalizovat dopravní zpoždění se snaží najít optimální variantu, abyste do cíle přijeli co nejdříve.

  
Původně naplánovaná trasa • v liště na pravém boku vidím, že na trase jsou
nějaké problémy • souhrnné informace o dopravní situaci, odhad zpoždění

 
Jednotlivé události si mohu prohlédnout • přeplánování trasy s ohledem
na dopravní situaci: nehodě na dálnici jsem se vyhnul


Článek pokračuje v další kapitole: kontrola rychlosti, samotná navigace, hlasové povely

Témata článku: , , Nejrychlejší trasa, Veterinář, Nastavení grafiky, Jehla, Mega +, Půjčovna aut, Jachta, Anglický hlas, Kongresové centrum, Skandinávie, Kasino, Širokoúhlý, Přímá viditelnost, Malý model, Ostatní příslušenství, Samostatná položka, Bodový systém, Detailní možnost, Skvělá navigace, Svět, Mega, Zábavní park, Golfové hřiště