TomTom Go 920: hřeší na to, jak je dobrý (test)

Nejdražší TomTom Go 920 v testu. Čím se přesně liší od méně vybaveného Go 720? Vyplatí se nákup? Jaká je nejvyšší současná navigace od TomTomu? (3× video)

Čtyři nebo dvacet giga

TomTom v aktuální řadě Go opustil mamutí velikost a rozměry se přiblížil k řadě One. Go 920 dokonce vypadá podobně jako levnější model One XL. Čelní rozměry zůstávají zhruba stejné jako dřív, výrazně menší je ale tloušťka a nižší je také hmotnost. Budu chvíli mluvit v číslech a srovnávat s předchozí řadou Go x10:

  • rozměry: 118 × 83 × 24 mm (Go 920) vs. 112 × 81 × 66 mm (Go 910)
  • hmotnost: 220 g (Go 920) vs. 340 g (Go 910)
Zmenšení přístroje je podle mého názoru výhra, nový model se mnohem lépe přenáší. Další výhodou je menší namáhání držáku – však ještě vzpomínáme, jak první verze držáků dříve podléhaly hmotnosti TomTomu a nedokázaly ho udržet na nastavené pozici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Povrch je zvláštním způsobem pogumovaný

Menší rozměry ale zase nejsou úplně zadarmo. TomTom Go 920 přišel ve srovnání s TomTomem Go 910 o vysokokapacitní pevný disk. Místo něj je uvnitř už jen paměť flash s kapacitou 4 GB. Lze ji rozšířit paměťovou kartou, ale výsledek srovnání s předchozím modelem a jeho kapacitou 20 GB je jednoznačný.

Na Navigovat.cz mě zajímají navigační funkce, takže absence pevného disku příliš nelituji. Vnitřní paměť kombinovaná s paměťovou kartou by měla stačit. Pro toho, kdo starší TomTom až po okraj naplnil skladbami ve formátu MP3, obrázky a dalšími daty, které nesouvisejí s navigací, ale může být změna a menší kapacita paměťového média nepříjemná.

Design TomTomu Go 920 je pěkný, ale tak nějak předvídatelný. Kryty jsou plastové, rámeček na přední straně tvrdý a lesklý, materiál na zádech je pogumovaný.

První video ukazuje hardware TomTomu. Přístroj si prohlédnete ze všech stran, uvidíte i detaily. Ukážu stojánek pro připojení navigace k počítači, držák, dálkové ovládání i nabíječku.

Naviguje, i když ztratí signál

Displej zůstává širokoúhlý s rozlišením 470 × 272 pixelů. Je dotykový, má matnou povrchovou vrstvu rozptylující odrazy. Jas displeje ale bohužel zůstává stejný jako dřív, TomTom nesvítí tak dobře jako některé konkurenční navigační přístroje. Když pak na displej zasvítí slunce, zešedne. Displej není špatný, ale u konkurence je už lepší.


Navigace s TomTomem: ve dne a v noci

TomTom se umí sám přepnout do nočního režimu a případně snížit jas displeje. Světelné čidlo pozná třeba i vjezd do tunelu a už za chvíli displej přestane oslňovat. Když už jsem u tunelu, musím zmínit funkci Enhanced Position Technology. Jakmile TomTom ztratí signál, na displeji se zobrazí zkratka EPT, a přístroj řidiče celkem spolehlivě vede s využitím vestavěných senzorů. Podobně se choval i starší TomTom Go 910, zde by ale měla být tato technologie ještě vylepšena (dle výrobce, ověřeno to nemám). EPT se v každém případě se chová příkladně: schválně jsem do tunelu vjel výrazně vyšší rychlostí, už bez signálu zpomalil na polovinu, TomTom to ale nezmátlo, pozici ukazoval stále přesně.


Standardní nabídka nočních režimu • nastavení jasu displeje

Zpět k displeji. S nočním režimem mám osobně trochu problém, zobrazení mi přijde velmi nekontrastní, a je jedno, kterou ze standardních grafických variant zvolím. U základní modré barvy na modrém pozadí se mi špatně odlišuje naplánovaná trasa od silniční sítě. Stačilo by přitom trasu jen trochu odlišit, třeba tmavě červenou. V grafických vzhledech, které TomTom nabízí ke stažení, jsem však nic podobného neobjevil. Na noční režim proto někdy ani nepřepínám, v noci volím spíš automatické stáhnutí jasu na nejnižší úroveň.

Užitečné dálkové ovládání

Na TomTomu je jediné hardwarové tlačítko – vypínač. Spuštění trvá asi patnáct sekund, a to mi při srovnání s přístroji postavenými na Windows CE přijde hodně. Ty se totiž umí zapnout takřka okamžitě.

Zadní stranu zdobí pěkný kovový štítek, který kryje reproduktor. Nad ním je na pružině kruhová západka pro uchycení na držáku, kousek vedle konektor pro externí anténu. Spodní plocha je vyhrazena slotu pro paměťovou kartu SD a konektorům: USB pro nabíjení a spojení s počítačem, jack pro zvukový výstup, speciální konektor pro připojení přijímače dopravních zpráv RDS-TMC.

Klepněte pro větší obrázek
Konektory na spodní straně přístroje

Systémový konektor chybí a TomTom Go 920 má pouze pasivní držák – malou přísavku s trnem, na který se nasune a drží. Je to velmi zvláštní trend a u přístroje této třídy a ceny to považuji za nedostatek.

Držák má stejný základ jako u levné řady TomTom One. Na přísavce není žádný mechanický prvek, upevní se prostým přitlačením na čelní sklo a vytlačením vzduchu. Výborně ale drží, takže proti tomuto konstrukčnímu řešení neřeknu ani „ň“.

Měl jsem strach ze systému nasazování, ale hlavice držáku je u Go 920 jiná než u TomTomu One. Je to malý čtverec, který se zasune do drážky na zadní straně navigátoru, proti němu se vzepře pružný kotouček a drží. Nevím, jak to TomTom udělal, ale ve většině případů stačil hned první hmat, kterým jsem se jednou rukou trefil do drážky a mohl jsem jet. Držák je navíc velmi nenápadný, nepřekáží ve výhledu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je velmi jednoduchý, ale na druhou stranu funguje

Výslovně musím pochválit nabíječku do autozapalovače. Má totiž extrémně poddajný kabel, který krásně „steče“ po palubní desce a nikde nepřekáží. Jen spolujezdec po něm možná bude trochu šlapat. V nastavení přístroje lze zvolit, jestli se má po přerušení energie (u mnoha automobilů po vypnutí motoru) také vypnout.

Klepněte pro větší obrázek
Nabíječka s velmi poddajným kabelem

Přijímač RDS-TMC se standardně dodává jen k TomTomu Go 920T, pro model 920 je k dispozici pouze jako dokoupitelné příslušenství. V krabici už zbývá pouze dokovací stanice k počítači, kterou lze případně nahradit standardním miniUSB kabelem. Z počítače se přístroj také nabíjí, domácí nabíječku TomTom do balení nepřidal. Litoval jsem, že TomTom šetřil i na pouzdru, které dříve k vyšší řadě Go dodával. Běžné přenášení v tašce tak bohužel u testovaného kusu trochu odnesl displej několika škrábanci.

Uvnitř přístroje je citlivý GPS přijímač Sirf Star III. Signál s ním běžně chytím i doma v místnosti a ani při jízdě jsem se nesetkal s žádnými problémy.

Dálkové ovládání se bez praktické zkušenosti může jevit jako nepotřebné. Ve skutečnosti je to ale velice užitečné příslušenství. Řidič se nemusí naklánět k navigaci, operace lze mnohem bezpečněji provádět od volantu. Dálkové ovládání používá technologii Bluetooth. Po určité době nepoužívání se vypne a komunikace se obnoví až stisknutím tlačítka. Dobrou zprávou je, že dálkové ovládání je možné dokoupit i k TomTomu Go 720.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dálkové ovládání: opravdu užitečná věc


Článek pokračuje v další kapitole
: mapy, prostředí, ovládání, adresy

Témata článku: , , Užitečná věc, Dceřiná firma, Mýtné, Speciální konektor, Spodní plocha, Externí mikrofon, Přehledné zobrazení, Lesklý materiál, Tom Tom, Atlantik, Tom, Pravý okraj, Dobrý hardware, Jak, Test, Snadný import, Standardní miniUSB, Nejnižší úroveň, Dobrý, Dobrá práce, Zubař, Poloha vozu