Nejdražší TomTom Go 920 v testu. Čím se přesně liší od méně vybaveného Go 720? Vyplatí se nákup? Jaká je nejvyšší současná navigace od TomTomu? (3× video)
Body zájmu lze hledat v okolí, v zadaném městě, blízko domova, u cíle, ale také na trase. V mapě je opět mnoho kategorií bodů, a i když v této oblasti mají mapy větší rezervy než ve vlastním pokrytí silniční a uliční sítí, nemohu říct, že by to s POI v České republice bylo špatné. U jednotlivých kategorií lze nastavit, jestli se mají zobrazovat na mapě. Stále je k dispozici funkce pro zvukové a obrazové upozornění na bod zájmu v nastavené vzdálenosti. TomTom nabízí více zvuků než dřív.
Nabídka pro práci se zájmovými body • výpis • detail, někdy včetně telefonního čísla
Síla TomTomu je také ve snadné uživatelské instalaci dalších databází zájmových bodů. Stačí na Poi.cz stáhnout soubor OV2, nebo získat jakoukoli jinou geografickou databází a jednoduše ji do tohoto formátu převést. Prostřednictvím programu TomTom Home se pak databáze nainstaluje do přístroje, případně ji stačí přes správce souborů v počítači nakopírovat na diskovou jednotku, která se objeví po připojení navigátoru USB kabelem, do složky s mapou. Můj notebook si ale s TomTomem tradičně nerozuměl, musel jsem použít jiný počítač.
Stojánek pro propojení TomTomu s počítačem
Při hledání cíle cesty mi u TomTomu trochu vadí, že si nalezené místo nemohu zkontrolovat. Po klepnutí na adresu nebo položku z databáze začne přístroj rovnou počítat trasu. Stačí ale místo položky Navigovat na… zvolit z nabídky Prohlížet mapu. Vyhledané místo si napřed mohu prohlédnout a až když jsem spokojený, nechat se na něj navést.
Cíl lze vyhledat i na mapě
Plánování: úplně beze změn
Ani v nastavení parametrů trasy nevidím nic nového. TomTom zvládá nejrychlejší trasu, nejkratší, ekonomická mu stále chybí. Při krátké variantě navíc zobrazí varování, že to není dobrý nápad, že cesta trvá dlouho a není výhodná ani z hlediska spotřeby paliva. Ekonomická trasa, která je kompromisem mezi časem a vzdáleností, by se hodila.
Krátkou trasu nedoporučuje • možnosti nastavení plánování
Přístroj se umí při plánování vyhnout dálnicím, zvládá optimalizovat trasu pro pěší a cyklisty – avšak stále po silnicích a ulicích, ne po turistických a cyklistických stezkách. Turistické mapy pro TomTom neexistují. Přístroj plánuje cesty i pro vozidla s omezenou rychlostí, ale bez ohledu na průjezdní výšku a nosnost.
Svoji volbu můžete TomTomu nastavit jako standardní, nebo se přístroj může ptát při každém plánování. Stejné je to i se silnicemi, na kterých se platí mýtné. Tyto komunikace lze povolit nebo zakázat v nastavení, anebo volit před každým počítáním trasy. Podobně lze vypnout dotazování na dobu příjezdu, kdy TomTom následně při navigaci zobrazuje předstih nebo zpoždění oproti zadanému času.
Samotný výpočet je dostatečně rychlý. U přepočítávání po sjetí z trasy bych občas ocenil rychlejší reakce, ale stále je to v normě. Kvalitu výpočtu hodnotím jako dobrou. Je to ale stejné jako u hodnocení map, mohu soudit jen podle cest, kterými jsem projel a které znám.
Jedna z velmi drobných, ale užitečných novinek: v nastavení lze zvolit, jestli se stránka se souhrnem trasy má po deseti sekundách sama změnit na navigační mapu. Dříve bylo nutné tento souhrn zavřít tlačítkem.
Trasu lze připravit i předem zadáním počátečního a cílového bodu. Stále zůstává možnost nechat spočítat alternativní trasu, která vede jinudy než původní varianta. TomTomu lze manuálně určit, že cesta je uzavřena, aby vypočítal objížďku, případně zakázat úseky v naplánované trase. Jednoduše lze vložit jeden průjezdní bod. S dalšími je to už horší, protože funkce Plánování itineráře není příliš intuitivní.
Manuální zadání překážky • možnost vyhnout se ulici na trase • obrázkový itinerář
Miloslav dostal Elišku
Při navigaci je Go 920 velice dobrý. TomTomu sice kvůli zobrazení mapy někteří profesionální kartografové nemohou přijít na jméno, běžný uživatel ale bude spokojen. Mapy jsou přijatelně přesné, tvar zatáček odpovídá skutečnosti, šipka ukazuje aktuální polohu a nezpožďuje se. TomTom na mapě dokáže zobrazit nadjezdy a podjezdy tak, aby řidič viděl, která silnice je nahoře. Novinkou je pseudoprostorové zvýraznění některých budov, které pak mají v 3D pohledu malý stínek.
Pohyb mapy je také dostatečně plynulý, TomTom impulsy od GPS přijímače rozfázuje do několika snímků. Čáry na mapě by si ale zasloužily lepší vyhlazení.
Dobře se orientuje i v dalších údajích na displeji. Velký je symbol následujícího manévru a vzdálenost k němu, přehledné jsou i další informace. Píšu ale teď o klasickém horizontálním zobrazení, ne o novém pohledu s informačním pruhem na boku, který je méně přehledný. Konkurenti by si z TomTomu mohli vzít příklad z možností uživatelského nastavení informací, které mají být vidět.
Na videu je ukázka navigace, včetně hlasového výstupu.
Hlasovou navigaci v češtině stále zastupuje jen hlas Miloslav. V češtině tak nemůžeme využít funkci text-to-speech pro syntetický převod napsaného textu do hlasu. TomTom ve vybraných cizích jazycích může oznamovat názvy ulic, čísla silnic, blízké zájmové body, při spojení s mobilem i SMS, upozornění o dopravě a další informace. Česká hlasová navigace TomTomu je ale dobrá. I když Miloslav má své mušky, jeho hlas je výrazný a srozumitelný.
Zajímavou funkcí je možnost nahrát si vlastní hlasové povely. Stačí postupně přímo do TomTomu přeříkat šestapadesát frází. Každou lze zvlášť poslechnout a při nespokojenosti ji nahrát znovu. Výsledný zvuk bude slyšitelně šumět, bude zkreslený, asi se vám navíc nepodaří dodržet dobrou intonaci a tempo. Přesto se s výsledkem dá dobře jezdit. Navíc můžete změnit některé povely, které vám u Miloslava nevyhovují.
Nabídka pro hlasovou navigaci • instrukce před nahrávání • nahrávání uživatelského hlasu
Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, ženský hlas pro navigace TomTom
Článek pokračuje v další kapitole: nabídka Pomoc, doplňkové funkce, hodnocení