TomTom Navigator 6: pro PDA i mobily (velký test)

TomTom Navigator 6 je poslední verze populární softwarové navigace pro kapesní počítače a chytré mobilní telefony. Připravili jsme extrémně podrobnou recenzi spojenou s mnoha uživatelskými zkušenostmi.

Šestý smysl

TomTom Navigator 6 je vytvořen inteligentním způsobem, až získáváte pocit, že vám rozumí. Že zkrátka ví, co budete potřebovat.

Někdy je šestý smysl Navigatoru znát na první pohled: např. při vhodném nabídnutí cíle trasy, tolerance k překlepům v adrese, postupném zobrazování výsledků již při psaní vyhledávaného textu. Jindy to ale poznají pouze ti zasvěcenější: například zmiňované dopočítávání polohy pro plynulou animaci nebo vůbec práci s příjmem polohy.

Každá pozice udávaná GPS má stanovenou určitou přesnost, většinou 5–20 metrů. Zvlášť při příjmu špatného signálu pak GPS často hlásí velmi rozdílné polohy s velmi vysokým rozptylem přesnosti. Bez šestého smyslu by aplikace velmi často přepočítávala novou trasu a pozice by skákala z ulice do ulice. Navigator ale počítá s tím, že neskáčeme se sedmimílovými botami a snaží se aktuální pozici určit nejen dle udané polohy z GPS, ale i dle předchozí pozice, rychlosti apod. Samozřejmě jako vždy platí, že ne vždy to „umělá inteligence“ vymyslí ideálně, ale vesměs to funguje dobře a hlavně pro uživatele zcela transparentně.

Technoidy či hráče Geocachingu zamrzí, že přilepování pozice na silnici nelze nijak vypnout. Nebo že se kromě „předpokládané“ pozice nezobrazuje pozice udávaná přijímačem. Většině uživatelů je to ale úplně jedno.

Další výtečnou vychytávkou je situace, kdy dojde ke ztrátě GPS signálu. Během cesty se to občas přihodí, když projíždíte krátkým tunelem, jste v silné městské zástavbě apod. Navigator ale neohlásí ztrátu signálu a nenechá vás bloudit. Přepne se do černobílého režimu a určitou dobu – mám pocit, že třicet sekund – pokračuje po původně vytyčené trase původní rychlostí. Velmi často se pak stane, že během této přechodné doby signál opět chytíte a Navigator pokračuje plynule dál, jako by se nic nestalo. Je-li výpadek signálu delší, samozřejmě se nedá nic dělat a Navigator vám již nepomůže.

Body zájmu: vestavěné i uživatelské

Součástí mapových podkladů jsou tisíce bodů zájmů rozdělených do pevně daných kategorií. Některé pro vás nebudou užitečné vůbec (tipuji Horské průsmyky, Jachtařské přístavy, Koncertní síně, Noční podniky apod.), jiné jen trochu (Kina, Divadla, Nemocnice apod.) a jiné hodně (Čerpací stanice, Restaurace, Opravny automobilů).


Výpis nalezených zdravotních středisek • při podržení na položce se objeví celý text

Lidská tvořivost je nebývalá a tak na adrese www.poi.cz najdete ke stažení stovky dalších bodů zájmů vytvořené dobrovolníky. Nás řidiče bude především zajímat databáze policejních radarů a kontrol, ale najdete tam všechny možné i nemožné kategorie, zříceninami počínaje a supermarkety Tesco konče.

Při běžném cestování body zájmu ani moc neoceníte. Většinou přesně víte, na jakou adresu máte jet. O to více však POI přivítáte, když nastanou komplikace. Například dochází benzín a vy nevíte, kde se dá natankovat. U nás to není až tak palčivý problém, ale jinde v Evropě nebo dokonce v USA není síť čerpacích stanic tak hustá. Pak přijde na řadu navigace.

Výborně propracované má Navigator hledání POI z pohledu umístění. Můžete hledat zájmové body blízko aktuální pozice, v konkrétním městě, u cílového místa nebo po trase. Poslední možnost je dovedena k dokonalosti. Zvolíte-li například hledání čerpací stanice po cestě, dostanete seznam míst, který je možné třídit dle vzdálenosti (pozor, jedná se o vzdálenost vzdušnou čarou) nebo abecedy a taktéž v nich hledat. Ikonkou je odlišeno, zda jde o místo přímo na naplánované trase ve směru jízdy, přímo na naplánované trase v protisměru, s malou zajížďkou (zhruba do 2 km) nebo úplně mimo směr cesty. Takže stačí malý pohled a hned je jasné, zda vydržíme k nejbližší stanici při cestě, nebo zda budeme muset trasu opustit, nechceme-li zůstat na suchu.


Navigace na zájmové body v okolí zvoleného místa • nalezené benzínky
při trase bez zajížďky (tmavě) a v protisměru (světle zeleně) •
nalezené benzínky při trase v protisměru (zeleně) a s malou zajížďkou (žlutě)

Málo informací u bodů zájmu

Další výbornou funkcí je upozorňování na zájmové body. Zvolíte kategorii, určíte kritickou vzdálenost, zadáte, zda se to týká všech bodů v kritické vzdálenosti nebo jen těch na trase, zvukový soubor a je hotovo. Většina pokročilejších uživatelů má nastaveno upozorňování na statické radary.

Velmi dobře je udělané přidávání vlastních zájmových bodů. Soubory OV2 se nahrají na kartu, k nim ikona ve formátu BMP a je vystaráno. Má to pouze dva háčky. Nelze přidávat body do stávajících kategorií a pokud vlastních zájmových bodů máte zobrazováno příliš mnoho, Navigator se velmi zpomalí. I na to však koumáci mysleli a existují programy na úpravu originální databáze. Ta totiž zpomalováním netrpí, jelikož je ukládaná optimalizovaně.


Hledat dle textu můžeme v kategoriích i v názvech zájmových bodů

Tím bohužel mé nadšení z bodů zájmu u Navigatoru 6 končí. POI jsou totiž zpracovány neuvěřitelně nepřehledně. Každý má pouze tři údaje: popis, telefon a kategorii. Popis je navíc zhruba jen do dvaceti znaků, opět chybí diakritika, první písmeno je vždy velké, ostatní malá. Takže přehlednost je nulová a chybí podrobnější informace (adresa, otvírací doba). A hlavně chybí podkategorie.

Příklad: Na jaře jsem v Norsku potřeboval opravnu automobilů Škoda. Dám v navigaci hledat zájmové body v Oslu, kategorii Opravny automobilů. Dostanu něco, co je naprosto nepoužitelné. Pár řádků jako „Bilpartner ensjo“, „Bilia personbil as skoyen“, „Tasen bilverksted as“ apod. Jak z toho poznám, kde opravují Škody nebo alespoň Volkswageny?

Podobně dopadne každý, kdo by chtěl najít čerpací stanici konkrétní firmy (např. Shell, protože u nich sbírá body) nebo bankomat (třeba Živnobanky kvůli levným výběrům). Navigator toto prostě neumí. Že to jde jinak nám dokazují pánové z Maďarska s navigací iGo 2006. Všechny kategorie zájmových bodů jsou dále členěny, navíc každý bod zájmu má k dispozici podrobné údaje, samozřejmě s plnou diakritikou.

 
Ze seznamu blízkých bankomatů toho moc nevyčteme

Srovnání s předchozí verzí a konkurencí

V loňském roce byl TomTom Navigator 5 jasný král, aspoň v ČR. Žádná jiná navigace nenabízela tak dobré pokrytí a tak slušnou funkčnost za vcelku výhodnou cenu. Navigon neměl pokrytí, Dynavix byl drahý a nespolehlivý. Mám ale dojem, že TomTom usnul na vavřínech. Rok se s rokem sešel, Dynavix zlevnil a zestabilněl, objevila se jednoduchá konkurence Be-On-Road a hlavně špičkové iGo 2006. TomTom na to odpověděl prakticky překabátkovanou pětkou.

Opravdu, změny se dají spočítat celkem snadno: rychlejší start, více možností volby cíle, lepší plánování trasy, zámek, pár drobností v grafice. Závažné problémy pětky přitom v programu zůstaly: neexistence ekonomického algoritmu, nemožnost vynechat nekvalitní cesty, práce s body zájmy, absence RDS-TMC. Zda je to seznam novinek odpovídající roční práci na šesté verzi, nechť si každý zodpoví sám.

Srovnám-li, kam za rok postoupil TomTom s Navigatorem šestkou a kam třeba Telematix s Dynavixem či Nav N Go s iGo 2006, mám strach, aby králi navigací neujel vlak. A to přesto, že nedodělaný produkt s pár funkcemi se samozřejmě vylepšuje podstatně snáze než špičkový produkt, který musí překonat pouze sám sebe.

To nejlepší na konec: cena

Ačkoli jsem na Navigatoru 6 nenechat nitku suchou, byl bych velmi nerad, kdyby někdo získal pocit, že jde o špatný program. Jde o vyzrálý, naprosto stabilní produkt, který vás vždy dovede do cíle a navíc velmi příjemnou formou. Stále jde o buď přímo nejlepší, nebo rozhodně jednu z nejlepších navigací pro kapesní počítače. Pokud vám vyhovují jednoduché a přímočaré produkty, není pro vás lepší volby než TomTom Navigator 6.

Zkoušel jsem Navigator a iGo 2006 coby druhého kandidáta na nejlepší navigační aplikaci pro PDA ukázat běžným uživatelům. Na ovládání se jim Navigator zdál jednodušší a pochopitelnější. Náročnější a technicky orientované pravděpodobně osloví více iGo 2006, které zase pokulhává v jiných oblastech. Obě aplikace se nabízí za podobnou a nutno podotknout, že velmi přijatelnou cenu. TomTom Navigator 6 se prodává přibližně za 2 500 Kč včetně DPH ve variantě s mapami ČR, Polska, Maďarska, Slovenska a průjezdní východní Evropou.


Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom

Témata článku: , , , Automatická instalace, První hra, Tom, Jachta, MOBI, Sousední stát, Cyklotrasa, Velký, Vybrané město, Nová varianta, Upravená nabídka, Jachtař, Devadesátka, Systémové okno, Souhrn informací, Stařec, Vozovka, Mobil, Internetová konektivita, Zbývající čas, Velký test, Hraniční přechod