TomTom One: proč platit víc (krátký test)

TomTom One je nejlevnější navigační přístroj s logem této značky. Přesto nabízí všechno, co lze po navigaci požadovat. Text + 12 minut videa.
TomTom One: proč platit víc (krátký test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • velmi dobrá navigační aplikace
  • kvalitní mapy
  • rozumná cena

Hlavní nedostatky

  • sporný držák
  • nelze rozšířit paměť
  • různá kvalita map zemí východní Evropy

TomTom One v4: ve zkratce
cena 3 500 Kč, 4 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 92 × 78 × 25 mm
hmotnost 148 g
GPS přijímač neznámý
displej 70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev, dotykový
paměť flash
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC standardně
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Poslední model TomTomu One – už čtvrté generace – není dnes žádná velká novinka. Prodává se několik měsíců, jen jsem si k němu doposud nenašel cestu. Tento článek proto vychází se zpožděním a nebudu ho proto ani tvarovat do podoby běžného popisného testu. Budu psát o tom, co mě na TomTomu One zaujalo, co stojí za povšimnutí, co je dobré a co špatné – prostě jak se mi s ním jezdilo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom One: jednoduchý, levný, ale funkční

S TomTomem One jsem najel více než tisíc kilometrů. Tentokrát z toho byla jen menší část po silnicích České republiky. Jezdil jsem s ním hlavně v Maďarsku, pár set kilometrů strávil přímo v Budapešti.

TomTom One si můžete prohlédnout na videu. V první části uvidíte TomTom-krabičku, v druhé společně projdeme nabídku přístroje. V závěrečné ozvučené části si potom poslechnete a posoudíte hlasovou navigaci.

Neplaťte za zbytečnosti

Všeobecně se asi ví, že do řady One patří levnější navigace TomTom; vyšší a dražší modely mají označení Go. Když se to ale vezme do důsledků, základní funkce jsou úplně stejné. Ať jde o jakýkoli TomTom, má stejné možnosti pro volbu cíle, stejným způsobem řidiče vede po silnici, stejná je i většina funkcí. Rozdíl mezi řadami Go a One je pouze v pokročilých možnostech. Levnější modely třeba neukazují, jak se má řidič řadit do pruhů, chybí jim funkce pro zobrazení reálných výjezdů z dálnic. Mají také větší displej, FM vysílač, MP3 přehrávač a podobné nijak nezbytné vlastnosti.

Skutečně nevidím nic natolik zásadního, co by TomTomy One mělo odsoudit k tomu, aby zůstaly v regálu a všichni sahali po dražších modelech Go. Naopak. Z pohledu ceny a výkonu se TomTom One řadí k nejvýhodnějším přenosným navigacím.

Testoval jsem model s pokrytím celé Evropy a přijímačem RDS-TMC v ceně. Tato varianta se prodává za 4 500 Kč, dále je v nabídce regionální verze s mapami východní Evropy, Německa, Rakouska a Švýcarska – ta bez RDS-TMC stojí 3 500 Kč.

Tři sekundy po zapnutí

K designu nemá smysl vůbec nic psát, u konstrukce pochválím celkem malé rozměry, a to včetně tloušťky. Zvětšuje ji jen masivní reproduktor na zadní straně. Nevím sice, jestli nejde jen o rozměrnou mřížku, pod kterou je miniaturní reproduktorek, TomTom One je ale v každém případě velice hlasitý. Na stupnici jsem zůstal mezi 50–60 %, výš už pro mě byla hlasitost příliš vysoká.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Malý displej, malý TomTom • vyvýšený reproduktor

Třiapůlpalcový displej je spíše průměrný. Nesvítí tak jako u prémiových navigací, při pohledu z jiného než kolmého směru zobrazení trochu vadne. Ale stačí. TomTom totiž nedělá žádné experimenty se svým uživatelským prostředím. To je až na drobné inovace stále stejné jako před třemi lety, kdy byly displeje s touto úhlopříčkou naprosto standardní. TomTom dokonce zmenšil kompas, a když nebudete chtít na hlavní obrazovce zobrazit velké tlačítko pro oznámení chyby na mapě, displej bude stačit.

U TomTomu jsem si dříve stěžoval na pomalé nabíhání, tomu je ale u One konec. Přístroj se oživí do tří sekund od stisknutí vypínače – to je výborné! Díky technologii Quick Fix také velmi rychle chytí satelity. Ani na příjem GPS signálu rozhodně nemohu brblat.

Vnitřní paměť TomTomu má kapacitu 2 GB a nedá se rozšířit paměťovými kartami. Zatím tato paměť stačí, ale v budoucnu už může být trochu problém s aktualizacemi map – do přístroje se pak nevejde celá Evropa najednou, bude nutné vybírat, jaké země nahrát.


Článek pokračuje v další kapitole: unikátní držák, mapy, funkce

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Rychlé vyhledání, Nainstalovaná aplikace, Tom, Pohled ceny, Test, Dunaj, Miniaturní reproduktor, Regál, Velký rozsah, Krátký test, Velká novinka


Určitě si přečtěte

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 118

RECENZE: Sony Xperia XZ3 — Japonci jsou zpátky v extralize

RECENZE: Sony Xperia XZ3 — Japonci jsou zpátky v extralize

** Sony výrazně zmodernizovalo vlajkový model ** OLED displej patří mezi nejlepší na trhu ** Opět se zlepšil i fotoaparát

Jan Láska | 101