Tohle by mohla být vaše první navigace. TomTom One v3 je levný, ale naviguje stejně dobře jako mnohem dražší přístroje. Je to favorit z nejnižší třídy pro méně náročné uživatele.
Klíčové vlastnosti
- nízká cena
- všechny potřebné navigační funkce
- kvalitní navigace
Hlavní nedostatky
- chybí slot pro paměťovou kartu
- nemá nadstandardní funkce
- malý displej
TomTom One V3: ve zkratce |
cena |
4 990 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
95 × 82 × 28 mm |
hmotnost |
174 g |
GPS přijímač |
typ se neuvádí |
displej |
70 × 52 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev, dotykový |
paměť |
flash |
mapy České republiky |
Tele Atlas |
mapy Slovenska |
Tele Atlas |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
po dokoupení příslušenství |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
TomTom vyrábí dvě řady přenosných navigačních systémů. Dražší a vybavenější řada má název Go, základní řadu zdobí nálepka One. Aby to bylo trošku složitější, TomTom k One někdy přidává zkratku XL, která odlišuje velký širokoúhlý displej. To ale není případ právě testovaného modelu One třetí generace, nejčastěji neoficiálně označovaného jako One v3.
Malý TomTom One v3
TomTom One v3 je nejlevnější přenosný navigační přístroj, jaký kdy TomTom vyrobil a prodával. O to zajímavější je, že má všechny základní navigační funkce jako vyšší řada Go. Má sice malý displej, pouze pevnou paměť, je nutné zapomenout na nadstandardní možnosti jako RDS-TMC, multimediální funkce, FM vysílač, handsfree… Ale jde přece o navigaci, a tu i nejlevnější TomTom zvládá skvěle.
One v3 je určen méně náročným uživatelů. Proto je nezahltím desítkami tisíc znaků podrobných informací, které si neodpustím u pokročilých modelů. Budu psát stručně a jasně.
Král v nejnižší třídě
TomTom One je navigační přístroj určený jen a pouze do auta. Zapomeňte u něj na turistiku nebo na použití na kole. Stačí vybalit samotný navigátor, jednoduchý držák a nabíječku, nic víc neřešit, zapnout a vyrazit. Mapy jsou nahrané ve vnitřní paměti a připraveny k navigaci.
Jaké mapy? Záleží na verzi TomTomu One, kterou si vyberete. V prodeji najdete častěji regionální verzi s pamětí o kapacitě půl gigabajtu, ve které jsou mapy východní Evropy. Na západě začínají velmi dobře zpracovanou Českou republikou, stejně dobře je na tom pak ještě Maďarsko a Lotyšsko. Slovensko bylo výrazně vylepšeno, ale ještě má co dohánět, stejně na tom jsou i další východoevropské země.
Z dalších úhlů a přístroj v ruce pro posouzení velikosti
TomTom se v regionální variantě modelu One poprvé s cenou dostal pod hranici pěti tisíc korun. Zatím to je sice jen v nejlevnějších internetových obchodech, ale hranice byla pokořena, a to se počítá.
Můžete se setkat také s verzí s celoevropským pokrytím. Do paměti velikosti jeden gigabajt se kromě zmíněných zemí vešly ještě státy západní Evropy. Jejich pokrytí je dokonalé. Cena je už samozřejmě vyšší, kolem 8 500 Kč. Zatímco v levnější variantě je TomTom král, u celoevropské mu šlape na paty hodně konkurentů a bude to mít těžší. Osobně bych se v této cenové třídě poohlédnul už po rozměrnějším displeji, třeba v podobě TomTomu One XL.
Chybí karta, ale mapy lze rozšířit
One v3 je příjemně malý a lehký, vejde se do každé tašky i kapsy. Když jsem si dával pozor, abych na něj nesedl, odvážil jsem se ho nosit i v zadní kapse kalhot. Stejně jako u všech ostatních navigací to je krabička s jediným tlačítkem-vypínačem. Veškeré další ovládání zůstává na dotykovém displeji.
Displej je rovněž dosti malý, ale pro navigaci stačí. Aby se od něj neodráželo světlo, má na sobě matnou vrstvu. Ovládá se prstem a jde to velmi snadno, protože dotyková vrstva je dostatečně citlivá. Ani vůči jasu nemohu mít žádné připomínky, je dostatečně silný. Vlastně někdy až moc, u nočního režimu by mi nevadila možnost ještě většího zeslabení, než je k dispozici. Při snížení jasu mimochodem TomTom začne slyšitelně bzučet. V autě to samozřejmě nevadí, ale doma budete zkoumat, co se děje.
Nabíječka přijde jedním koncem do zásuvky autozapalovače, druhým do konektoru miniUSB na přístroji. Přes něj se TomTom také dokáže spojit s počítačem, kde se ukáže jako další disková jednotka. Vyplatí se z internetu stáhnout program TomTom Home, přes který lze TomTom spravovat, aktualizovat a sdílet s ostatními mapové aktualizace MapShare. U nabíječky musím ocenit velmi poddajný kabel.
Nabíječka s velice měkkým kabelem
Vnitřní paměť má u regionálního modelu kapacitu půl gigabajtu, u celoevropského gigabajt. TomTom One neumožňuje její rozšíření paměťovými kartami. Na jednu stranu to je omezující, ale na druhou myslím, že se to mnoha uživatelů nedotkne. Pokud někdo uvažuje, že s TomTomem bude jezdit do západní Evropy, měl by si hned koupit vyšší verzi s kompletním pokrytím.
Přesto ale přidávání dalších map není vyloučeno. V regionálním testovaném modelu zabíraly mapy východní Evropy jen část kapacity, více než 300 MB ještě zůstalo volných. Na webu TomTomu lze nakupovat mapy po jednotlivých zemích. Pro představu Německo, Rakousko a Švýcarsko má velikost 299 MB a mapy by se ještě tedy do volné kapacity vešly. Konkrétně tato mapa stojí 1 100 Kč.
Pro dopravní informace raději zapněte rádio
Držák TomTomů One je extrémně jednoduchý. Na sklo se tlakem připevní plastový košíček, silou se potom také odstraňuje. Přístroj se nasadí do dvou sbíhajících se drážek. Držák je v podstatě dobrý: pevně drží a nijak se neklepe, dá se na kulovém kloubu polohovat, je velmi malý a nezaclání. Držák je jen nutné při každém nasazování a vyjímání naklopit, a pokaždé potom znovu polohovat.
Samotný držák a po připevnění k TomTomu
Přestože v balení TomTom nedodává přijímač dopravních informací RDS-TMC, One v3 je na tuto službu připraven. Přijímač lze dokoupit, zapojí se do zdířky ve spodní části. S přijímačem TomTomu ale jsou stále problémy, a když se to spojí s celkově spíše spornou službou, investice nemá velký smysl.
Konektory ve spodní části přístroje
Pokud jde o použitý GPS přijímač, víme jen to, že by to neměl být Sirf Star III, ale s největší pravděpodobností čip firmy Global Locate. S příjmem jsem neměl žádné problémy, snad jen teplý start byl maličko pomalejší; ale nic, co by stálo za větší zmínku.
Článek pokračuje v další kapitole: jak naviguje, cíl cesty, počítání trasy, hodnocení