TomTom One XL: místo Sirfu kladivo (test)

One XL je první TomTom základní řady s širokoúhlým displejem a jemným rozlišením. Podporuje i dopravní zprávy RDS-TMC. Podrobný test přenosné navigace do auta.

Klíčové vlastnosti

  • širokoúhlý displej
  • jednoduchá instalace a zprovoznění
  • malé rozměry a hmotnost
  • podpora RDS-TMC
  • citlivý GPS přijímač
  • vylepšené mapy Slovenska
  • kvalitní navigace

Hlavní nedostatky

  • pro české uživatele nevhodně rozdělená Evropa
  • problémy s držákem u testovaného kusu
  • menší jas displeje než konkurence
  • neopravené chyby v navigační aplikaci
  • přijímač RDS-TMC není v ceně

TomTom One XL: ve zkratce
cena 8 900 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 119 × 86 × 27 mm
hmotnost 208 g
GPS přijímač Hammerhead
displej 95 × 54 mm, 480 × 272 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Velké širokoúhlé displeje s jemným rozlišením se dostávají i do střední třídy přenosných navigací. Mio nabízí v modelech Cx20 širokoúhlý displej rovnou, Garmin k řadě 250 představil prodloužené modely s označením W a stejně se zachoval i TomTom. Navigační přístroj TomTom One lze nyní koupit v rozšířené variantě One XL, které se také týká tento článek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
XL = širokoúhlý displej

Displej s většími rozměry a rozlišením je také hlavní rozdíl, podle něhož se budoucí uživatelé mohou rozhodovat, jestli sáhnout po novém modelu nebo trochu starším a také levnějším TomTomu One (bez XL). Dalším lákadlem může být podpora dopravních zpráv RDS-TMC. Ta je ovšem jen poloviční, protože je třeba dokoupit přijímač, a ten zatím TomTom kvůli špatné funkčnosti neprodává; čeká se na nový model.

Jak je to tedy s cenou? Protože se modely One a One XL odlišují ještě mapovými variantami, nemohu srovnat jen dvě čísla:

  • TomTom One (východní a západní Evropa): 8 100 Kč
  • TomTom One (východní Evropa): 6 100 Kč
  • TomTom One XL (Evropa bez ČR): 10 900 Kč
  • TomTom One XL (východní Evropa): 8 900 Kč

Cena nového modelu je tedy o 2 800 Kč vyšší, a to je už dobrý důvod ptát se, jestli se širokoúhlý displej vyplatí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro připomenutí: takhle vypadá malý TomTom One

Česko patří jen na východ

Ještě bych měl vysvětlit mapové varianty. Pro české uživatele jsou bohužel trochu nešťastné. Model s mapami západní Evropy totiž neobsahuje Českou republiku. TomTom s východní Evropou a Českem zase nenabídne mapy žádného západního státu. Neexistuje varianta s celou Evropou, a ten, kdo bude chtít kromě ČR cestovat i po západních zemích, si další mapy bude muset dokoupit.

Prodejci spolu s malým TomTomem One někdy nabízejí v balíčku DVD s mapami západní Evropy. Mohu předpokládat, že stejný postup zvolí i u nového TomTomu One XL. Zatím jsem ale takovou sadu nikde neobjevil.

TomTom jinak skončil s experimentem, kdy u modelu One nabízel mapy západní Evropy od Navtequ. V přístroji One XL je opět pouze Tele Atlas. Podávám to jen jako informaci, nikoli jako hodnocení, jestli jde o výhru nebo prohru. Západ Evropy má totiž Navteq velmi dobře zpracovaný, podle některých hlasů dokonce lépe než Tele Atlas.

Vyplatí se širokoúhlý displej?

Displej TomTomu One XL má v prvé řadě větší rozměry než předchůdce TomTom One. Konkrétně můžeme srovnat formát 95 × 54 mm s rozměry 71 × 53 mm. Na plochu, která je o 36 % rozměrnější, se vejde také lepší rozlišení: 480 × 272 bodů vs. 320 × 240 bodů. Důsledkem je potom jemnější zobrazení: 2 545 bodů na centimetr čtvereční vs. 2 041 bod.

Čísla jsou pěkná, ale co praxe? Bijí se zde dva protichůdné názory. Jedna strana prosazuje displej situovaný na výšku, protože chce vidět před sebe, druhá preferuje lepší rozhled kolem vozidla. Patřím do druhé skupiny a po zkušenostech s mnoha navigacemi tvrdím, že širokoúhlý displej není pouze marketingová legrace.


Pěkná ukázka využití širokoúhlého displeje

Při navigaci totiž nepotřebuji vidět kilometry dopředu. K tomu mi stačí silnice a výhled z auta. O podobě dalšího manévru se navíc dozvím z ikony na displeji přístroje. Víc mě zajímá, jak vypadá silnice za zatáčkou nebo odbočkou, která by se u běžného displeje schovala za okraj displeje. Zde je totiž vidět. Mám lepší výhled kolem sebe, a kvůli tomu, že šipka pozice není na mapě umístěna těsně u spodního okraje, dokonce i mírně dozadu.

Menší trable s držákem

TomTom One XL je stejně jako všichni jeho předchůdci přenosný navigační přístroj určený pro použití v autě. Neexistuje pro něj topomapa, takže se s ním nedá provozovat turistika. TomTom by snad mohl být použitelný pro chůzi v centrech měst, případně při jízdě na kole, primárně ale patří do auta.

Do automobilu dokáže přístroj namontovat úplně každý. Na čelní sklo přijde přísavkový držák, do něj TomTom, nabíječka patří do zdířky pro autozapalovač. Nic není třeba složitě instalovat ani konfigurovat. TomTom stačí po vybalení z krabice zapnout, a hned je možné vyrazit. 


Článek pokračuje v další kapitole: držák, GPS přijímač, mapy

Témata článku: , , , Test, Osobní pohled, Vadný kus, Místo, Tom, Malý model, Zbytečná funkce, Moderní přístroj, Dobrý důvod, Základní displej, Pokročilé plánování, Připojený mobil, Hlavní nedostatek, Technický typ, Stížnost uživatelů