Topo Czech 2: podrobnost je už dostatečná (rozhovor)

Diskuze čtenářů k článku

mokro  |  15. 08. 2008 09:57

Od majitele TOPO CZECH 2 PRO: Pokrok proti verzi 1.2 (s řadou chyb a opomenutí v mapách), na druhou stranu v mapě 1:10000 bych určitě chtěl např. půdorysy budov jako dominantního orientačního prvku - a nejen ve městě. Místo ulic zůstala změť čar.

Argumentace rozježděnými polnímu a lesními KČT je úsměvná. Kvůli uzavření a rozkopání silnice tedy nemá smysl mapovat silniční síť ?

Obtížná čitelnost vektorových map pro turisty zůstala - chodit podle rastrové digitální mapy je daleko příjemnější.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  15. 08. 2008 11:39

Argumentace smysluplnosti lesních cest je logická. Představte si, kolik by to stálo, kdyby měl někdo projít a proměřit každou lesní nebo polní cestu. Jejich kilometrově monohonásobně víc, než silniční sítě. Přitom silnice zůstává na jednom místě desítky let. Jejich přeložky jsou hlášeny, takže pokud funguje komunikace, dostává správce map aktivní hlášení od správce silniční sítě. Tzn. dělá jen aktualizaci a místní ověření.
Oproti tomu lesní cesty se spontálně mění skoro z týdne na týden. Ano, existuje jakási "páteřní síť", ale ani ta není zaručená. Správce této sítě neexistuje. Tzn. aby se udržel aktuální stav, muselo by se mapování dělat každý rok od nuly...
No a teď si spočítejte, kdo všechno je ochoten platit za mapy silniční sítě a kdo asi tak za mapy polních cest. Je potřeba ještě něco dodávat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MiBi  |  15. 08. 2008 11:52

Nevím které lesy myslíte, já například často chodím do lesů na Vysočině a stejné cesty (ty větší kterými projede třeba traktor) tam pamatuji 20-30 let. Samozřejmě že pokud je vykácen velký kus a znovu zalesněn, sem tam se něco změní, ale stromy rostou 60-80 let a skutečně jsem si nevšiml tak markantních změn, které by vyžadovaly začínat mapování každý rok od nuly.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 15. 08. 2008 12:16

Kdo by ale toto mapování zaplatil? Turistické mapy používá nesrovnatelně méně lidí než mapy pro autonavigace. Nelze proto jednoduše rozdělit náklady mezi ně (se započítáním zisku), navíc tras využitelných pro turisty je více než silnic.

Podrobné mapování Beskyd teď stojí právě kvůli financím. A jak vidět z rozhovoru, u třetiny nezpevněných cest jsou chyby.

Nemám to sice potvrzené, ale když se podívám na ceník Zabagedu, nejsem si jistý, zda se Picodasu vůbec zaplatí nová Topo Czech. Výhodou samozřejmě je, že mapou podpoří prodeje svých přístrojů, tento argument lze ale použít jen do určité hranice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  15. 08. 2008 12:45

To jsem psal i já, že jistá "páteřní síť" zůstává relativně stabilní. Jenže problém je právě v tom, že změnu lesní cesty nikdo nehlásí. Když přeloží silnici, je k tomu potřeba spousta povolení, ohlášení... takže pokud má správce mapy dobré kontakty (oficielní i neoficielní), tak mu přijde info: křižovatka XY byla přeložena a změněna na kruhový objezd. To pro něj znamená náklad výhradně na kontrolu a proměření oněch cca. 200 m silnice. Zbylých 30 km může klidně nechat tak jak jsou.
U cest tuhle změnu nikdo nenahlásí. Aby zjistil, že se změnilo 100 m, musí jí projít celou třeba v délce několika km, protože pokud to tam celý život nezná, tak jinak, než porovnáním původního a současného měření v celé délce cesty změnu nezjistí. Tedy provádím mapování celé znovu, abych zjistil jednu malou změnu.
O tom to je. Jedna věc je držet si schopnost orientace v lese, kam každý den chodím a znám to jako své boty. Pak se mi subjektivně může zdát, že změny nejsou podstatné, pokud vůbec nějaké. Pro správce mapy je to pouze území, na kterém má "položené" topografické informace, za které nikdo neručí a tudíž není schopen ověřit jejich kvalitu aniž by do nich investoval řádově miliony pro celou ČR (a to je ještě hodně optimistický odhad). Fakt si myslíte, že to někdo zaplatí?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  15. 08. 2008 13:19

Mám docela prolezlé okolí Brna, polní cesty sedí u ZM10 (ZABAGED) odhadem tak na 90%. To, že něco nesedí je naprosto výjmečně a většinou za to můžou jen 3 družice :).
Existují specializované lesnické mapy vycházející ze státních map, tam jsou věci jako typ porostu, stáří porostu a určitě i ty přesné cesty včetně změn. Divil bych se, kdyby tam nebyla nějaká zpětná vazba na CUZK.
Souhlasím, že není v silách soukromé organizace plošné mapování lesních a polních cest. Od toho tu je CUZK a státní mapy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  15. 08. 2008 14:46

Nevím jak v okolí Brna. Hodně jezdím na kole kolem Prahy. Vlastně z 80% mimo silnice jen po cestách. Po aktualizaci na Topo 2 mi sedí lesní cesty tak ze 75% - 85%, což je oproti předchozí verzi bomba. Ale už teď se občas setkávám s tím, že některé lesní cesty už jsou skoro zarostlé a neprůjezdné (ale v mapě perfektně přesně vyznačené). Některé už neexistují vůbec a zas potkávám nové. O cestách vedoucích po mezích, polích a loukách ani nemluvím. To je spíš sázka do loterie, který traktorista je zrovna rozoral a jestli už místní vyjezdili novou. A to je aktuální mapa. Jak bude sedět za 2 roky, o tom raději ani nepřemýšlým. Samozřejmě, že existují zdroje, z kterých lze čerpat, jinak by v Topo2 žádné cesty nebyly. Ale právě tahle mapa je svědkem toho, že to má své meze. Jakékoliv další vylepšení by pak přišlo na núměrně vysoké náklady (Beskydy budiž důkazem).
No ale stejně říkám jinými slovy pořád to samé, tak už toho nechám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lupino99  |  15. 08. 2008 14:59

Zabaged aktualizuje CUZK 1x za 3 roky, resp. má to rozdělené na 3 oblasti, kde se každá aktualizuje 1 rok. Aktualizace probíhá z 95% z leteckých snímků. Takže bude-li Picodas TOPO mapu aktualizovat každý rok, změní se mapová data vždy pouze u třetiny území (cena aktualicačního souboru je tuším 20% původní, ale i tak je to dost). Jiná věc je přidání dalších vrstev a POI...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lukas  |  24. 08. 2008 17:51

Vsak ono by bohatě stačilo zakreslit ty cyklomapy a turistický značky, ty se moc neměněji a udělat aby se po nich dalo routovat. Ale holt bude to chtít 10let počkat než to dojde všem zůčastněným. Naprosto nechapu proč je vyjednavaní s KČT nerealizovatelné, když v každý dementní reklamní mapě co dostanu v hotelu jsou všechny turistický značky a cyklostrasy zakrelsený jako z praku. Řekl bych že spíš jsou ve hře peníze a zisk než chtít a vyrobit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PetrD  |  15. 08. 2008 17:37

mně chybí práce s vrstvami. Chci li si na etrexu prohlédnout, kudy někam dojdu, když zapnu vysokou podrobnost je to od určitého měřítka nečitelné a a když to vypnu, není tam zas zobrazený skoro nic. Moci si vypnout třeba vrstevnice by bylo příjemné a užitečné. Jinak situace s polníma a lesníma cestama je nepříjemná ale důvody chápu ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 15. 08. 2008 17:52

Tohle ale není mapou, ale celkovou koncepcí práce s mapami na Garminu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PetrD  |  15. 08. 2008 19:26

To je prece jedno, jde o celkovou pouzitelnost dvojice GPS zarizeni-mapa. Mapa je urcite v nekterych ohledech vyborna, a netvrdim, ze je jina lepsi. Mozna by pro nektera rozliseni pomohla ne-PRO verze, tu ale bohuzel nemam koupenou. Nebo si moci vygenerovat pouze vrstvu cest a tu si moci nahrat jako alternativni mapu. Jinak je zobrazeni casto uplne neprehledne a tezko pouzitelne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
suttorad  |  20. 08. 2008 10:54

Ak si dobre pamatam, tak stary Garmin QUE mal moznost prace s niektorymi vrstvami - dali sa vypinat / zapinat podla potreby. Preco to nie je v novych turistickych navigatoroch ? Viem si predstavit jednoduchu upravu firmware, kde si zafajknem, ake objekty budu zobrazene.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  20. 08. 2008 14:44

Spíš to asi bude věcí mapy než samotné GPS...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
scanjett  |  14. 08. 2008 20:37

Mam Colorado a mapu Topo Czech 2 a pekne me dopalilo ldyz jsem zjistil ze turisticky navigator me nedokaze navest v prirode a dela kilometrove objizdky po silnici a ikdyz vedu pres nekolik bodu po stezkach.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 14. 08. 2008 21:04

V článku jste si mohl přečíst, co je důvodem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  14. 08. 2008 19:08

Myslim, ze neni dulezite hledat, zda Topo Czech je nejpodrobnejsi mapou na svete nebo neni. Dulezite (alespon pro mne) je, ze existuje, da se pouzivat a hlavne se zdokonaluje. Rad pouzivam volne stazitelne mapy tvorene uzivateli (napr. ze serveru Mapcenter), ktere vetsinou nemaji plosne pokryti, jako komercni mapy. Je to fajn, kdyz je z ceho si vybrat - od komercnich az po volne dostupne mapy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  14. 08. 2008 11:24

Nedávmo sem se zde pozastavoval nad hloupým názorem autora že zahraniční TOPO mapy "podrobností nesahají nové české mapě Topo Czech ani po krk " a setkal sem se z negativní reakcí, dnes zaměstnanec Picodasu přiznává unikátnost prvků v TOPO Deutschland Tak teď sem z toho jelen...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 14. 08. 2008 11:35

Klidně buďte jelen. Podle mých srovnání je prostě Topo Czech podrobnější, a na tom nevidím nic hloupého. Německá mapa má víc ploch, ale podívejte se konkrétně u ní na oplátku na vrstevnice. To, že se Picodas inspiruje jednou vlastností neznamená, že by si jiné mapy nemohly současně vzít vzor od nás.

Minule jste skončil tím, že na argumentaci, proč jsou zahraniční mapy lepší, není dostatek prostoru. Jestli chcete stejným  style m pokračovat i tady, myslím, že diskuze nemá žádný smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
davidkm  |  14. 08. 2008 11:47

Nevím jak je na tom německá TOPO, ale lituju vyhozených peněz na rakouskou, která nejen že neroutuje, ale ani nemá 3D model terénu, takže plánovat trasu v alpách je tak trochu na ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Warek  |  14. 08. 2008 14:52

klasicky vyskovy model nestaci ? me prisel docela slusny v zobrazeni treba na coloradu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
davidkm  |  15. 08. 2008 15:22

Mě by se líbilo, když budu plánovat trasu, že uvidím výškový profil ... podle vrstevnic můžu sice taky .. ale není to ono ..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  15. 08. 2008 17:44

... a co vám v tom brání? Stačí si přečíst manuál MapSource!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vrabcak  |  14. 08. 2008 10:19

Není pravda, že neexistuje mapový server s možností editace uživateli. Existuje a dokonce je k dispozici zdarma pod GPL licencí - je to balík software vyvinutý v projektu Openstreetmap. Ale pochybuji, že by Picodas chtěl vystavit vektorová data pro editaci uživateli. Pak by totiž těžko zabránil, aby si je uživatelé bezplatně stáhli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 14. 08. 2008 11:36

Picodas tato vektorová data podle mě hlavně nemůže vystavit. Koupil je za určitých podmínek, a pochybuji, že tohle v nich není velmi podrobně ošetřeno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Carlos  |  15. 08. 2008 12:57

Proc mac ten copyright za jmenem? to uz zavani nejakou nemoci hele

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 15. 08. 2008 13:05

Takhle se dříve na našich webech označovali přihlášení uživatelé. Na Navigovat.cz máme přihlašování skryté, ale já jsem přihlášen kvůli možnosti moderovat diskuze.

Nevím, jestli to tady máme zapnuté, ale copyright byste jiným způsobem než právě přihlášením neměl mít možnost do přezdívky napsat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petronie  |  14. 08. 2008 09:18

.... je skoda ze nedoslo k dohode s KCT, myslim ze by to bylo ku prospechu obou stran :(. P

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  14. 08. 2008 09:30

Jaký prospěch by z toho mělo KČT? Oni spolupracují s armádou takže nikoho dalšího nepotřebují, jen by přiživovali konkurenci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaPa  |  14. 08. 2008 09:34

Slevy na produkty pro své členy? Peníze? Obchod je obchod a dá se provést tak aby z něj měly prospěch obě strany... Otázka spíš zní, zda KČT je vůbec schopné dát ta požadovaná data dohromady.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  14. 08. 2008 09:43

No a strana KČT nechtěla, proč asi? Když byla loni spuštěna nová podoba Izgardu byly tam i turistické/cyklo trasy. Zjevně vektory perfekně sedící na armádní 1:25000. Přesnost byla až zarážející někdy to vypadalo skoro jako tracky z GPS. Možná je dohoda mezi KČT a AČR my mapy vy stezky, ono turistická stezka je dobrý orientační bod i pro armádu :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Borek  |  16. 08. 2008 23:02

Mám jednu historku ke KČT. Loni jsem mluvil s provozovaliteli muzea těžby vápence (soukromého muzea důlních technologií) v Českém Krasu kousek od Svatého Jana pod skalou o tom, proč k nim nevede turistická značka. Je to v dané oblasti turisticky atraktivní místo schované v krajině. S KČT turistů jednají už 10 let, ale prý je to nezajímá a značku k nim nezavedou, i když tam míří spousta turistů. A když si sdružení Barbora provozující důlní muzeum dalo od nedaleké silnice svoje informační značky, tak je prý KČT nabonzoval na úřady s tím, že na vytváření značení nemají licenci. No přišlo mi to trochu podivné...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 18. 08. 2008 10:31

Také mám zprávy, že jednání s KČT jsou velmi obtížná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  14. 08. 2008 10:11

Jo, to je otázka, která má tolik proměnných, že ji tu asi nerozluštíme. Jen bych rád věděl, kde tedy bere data Shocart. Často mám pocit, že jeho mapy jsou lépe a hlavně aktuálněji topograficky podložené, než ty od KČT a to včetně značených cest. Určitě ty značky nevypadají jen jako jednoduše obkreslené z tištěných KČT map.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  14. 08. 2008 10:32

To netuším, data od Shocartu si nějak nedokážu zařadit. Asi od každého něco. S tou aktuálností některých vrstev to nebude tak horké, třeba u rozvodny Kočín (Temelín) nejsou žádná vedení, což znamená, že se na to minimálně 10 let nesáhlo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr K.  |  14. 08. 2008 12:22

No ono je to všechno závislé na konkrétním regionu a vrstvě. Netvrdím jako dogma, že Shocart je lepší, než KČT, mě jen prostě sedí líp. Třeba s el. vedením nemám zkušenost, bo jsem ho nikdy jako orientační bod nevyužíval.
Fakt je ale ten, že někdy jsou tur. trasy přesnější a aktuálnější v Shocartu, než ve stejně staré mapě KČT. Kdyby to bylo opačně (což se moc nestává) neřeším to, je to logické. Takhle mi to ale fakt vrtá hlavou...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaPa  |  14. 08. 2008 13:01

Shockart měl tuším projekt když dával dohromady Altas Česko 1:50000, kdy každá A4 měla "administrátora", který cesty prošel a tak upravil. Možná, že to funguje dodneška. Samozřejmě ale závisí na jedinci kolik toho zvládnul obejít. Ta práce byla i lehce honorovaná, včetně pár "jeho" listů zdarma.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor