Touratech + RAM: držák PDA na motorku a kolo (test)

Diskuze čtenářů k článku

Tomáš  |  27. 04. 2007 17:54

Zdravím,
ačkoliv sám PDA na navigaci nepoužívám, docela dobře chápu jeho aplikaci a chápu i důvody, proč zrovna Touratech takové řešení v nabídce potřeboval. Předevím Touratech resp. jeho divize vyvíjí jeden z poměrně populárních programů pro navigaci na PDA (PathAway) a PC software TTQV. V nabídce mají desítky mapových podkladů - zejména země, kde nic moc jiného k sehnání není. Zkuste si někde opatřit vektorové mapy (pro jakoukoliv jednoúčelovou GPS navigaci) třeba pro Alžírsko, Libyi apod. Je to bída. Přitom pro tyto země existují fantastické offroadové mapy založené na původních ruských vojenských topografických mapách. Jiné využití než v PDA zatím nikdo nenabízí (pochopitelně kromě PC nebo tabletPC ale mít to třeba na motorce je extrém). Takže PDA v kombinaci s klasickou jednoúčelovou navigací je super kombinace a cestovatelé, kteří třeba do Libye nebo dalších zemí tohoto typu jezdí, vám to potvrdí. Tam pak ani moc nezáleží na tom, jestli to je PDA za 5 nebo 15 tisíc, pokud odejde (třeba vlivem vibrací), je to v Evropě na dovolené nepříjemné ale v poušti tragédie. Každopádně kvalitní držák může být použitý pro levné i drahé PDA ale řekl bych že nikdo by nerad viděl jak se jeho PDA i za 5 tisíc kutálí z motorky pod kola kamionu a bohužel tyto případy se stávají. Máme zákazníky, kteří řeknou že mají PDA nafasované od zaměstnavatele zadarmo a řeknou si prostě o jiné. Ale pokud jedou ve skupině a v PDA měli jedinou naplánovanou trasu na dovolenou se všemi body kam se chtějí podívat, je to prostě pokažená dovolená. Tak bych to nebral jen z pohledu ceny toho PDA ale z pohledu škody, které absence navigace způsobí.
Co se týká upevnění, mohl Touratech použít i levné silentbloky. To že použili letecké izolační silentbloky od Lordu je proto, že mají tester přetížení při různých režimech jízdy a obyčejné silenbloky nezabránily pronikání vibrací, které mohou způsobit třeba uklepání vnitřních kabelových spojů v PDA apod. Záleží tam i na váze PDA atd. Každopádně PDA je vždycky kompromis ale tohle řešení se nám prakticky osvědčuje víc, než plastové bedničky, které se prodávají o 30% dráž. Existuje i o polovinu levnější řešení a navíc 100% vodotěsné ale je to celoplastové a na jakékoliv offroadové využití je plastový úchyt, spona nebo upevnění zdrojem potenciálního problému.
Souhlasím že tohle není žádný zázrak designu ale Touratech nic "hezkého" nedělá, priorita je funkčnost.
Každopádně naše zkušenosti s použitím Smartphone s QWERTY klávesnicí na adventure cestách ukazují, že horší než déšť je všudepřítomný prach a vibrace. Praskají svařované spoje, masivní plasty atd. Je to prověrka techniky. Je rozdíl když jedete hodinku odpoledne pomalu někde po polní cestě a je rozdíl, když jedete v Maroku 3 týdny po pistách, kde motorka od rána do večera lítá v rychlosti kolem 100km/h po vyjeté valše a vidíte jak se vytáčejí i zalepené šrouby. To řešení bylo navržené i na takové použití.
Já osobně bych chtěl "jednoúčelovou" navigaci, která by uměla jak vektorové, tak rastrové mapy ale zatím takovou neznám a někdy se ty rastrové mapy fakt hodí.

Tomáš

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin kalenda  |  27. 04. 2007 21:03

udelejte tu kapsu na mio a mate zakaznika ale musi to byt driv nez do mesice. kdy mam domluvenou formu na nejakej spesl plast kdy se do toho mio da tak aby na nej neprselo a zbytek resi pruzne ulozeni proti gume.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 04. 2007 21:37

Mio do toho v pohodě pasuje. Stejně tak Asus i s nabíjecím držákem :) Na různé verze Mio se jich prodaly desítky. Není to žádná novinka na trhu, dělá se to už dva roky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DEER  |  18. 06. 2007 23:11

A co mio C520, existuje na něj něco podobnýho?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ludvik  |  27. 04. 2007 09:56

Recenze je fajn, díky autorovi. Ale co kulhá je už samotný prvotní záměr. Pokud pominu to, že existují outdoorové GPS navigace, které se na tento účel hodí mnohem více a stačí jim držák za pětikilo, kdo si dá jaké PDA na motorku (kolo?)

Buď mám drahé PDA (řekněme 8-10 tis) - dával by ho někdo na motorku? Snad jen blázen nebo kdo má dooost peněz.

Nebo mám levnější PDA (4-5 tis) které bych klidně na motorku dal, ale s držákem za 3 tisíce to bratru ztrácí kouzlo...

No a o kole bych úplně pomlčel, protože jak dlouho vydrží zapnuté PDA a BT GPS modul na baterky?...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 27. 04. 2007 10:10

Trochu bych polemizoval o držáku outdoorových navigací za pětikilo. Řekl bych, že za to lze koupit tak plastovou konzolku a pak doufat, že se někde na motorce neutrhne a nebude po outdoorové navigaci. Pořádné držáky těchto přístrojů - taky je otestujeme - se pohybují v ještě vyšších cenách než u testovaného kompletu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Benedikt Dvorský  |  27. 04. 2007 13:08

Kontroverznost prvotního záměru závěrem i sám konstatuji. Nicméně na Vaše otázky mám odpověď - třeba já. Přilnul jsem k PDA a již několik let ho používám jak s motorkou, tak kolem. Pravda, při cyklistice spíš jako nosič digitální mapy v kapse. Přímo navigovat na kole nepotřebuji a kontinuálně sledovat mapu taky ne. Ale s motorkou již jako plnohodnotnou navigaci s umístěním na řidítka. Důvodem není nadbytek peněz, naopak - pořídil jsem si to před nějakým rokem jako lacinější a univerzálnější náhražku za účelové outdoorové varianty GPS.

Tu "ztrátu kouzla" pro evropské asfalty jsem také, trochu jinak, vzhledem ke kvalitě sestavy konstatoval, ale pokud by někdo opravdu chtěl mít PDA i k dispozici na motorku, i na řidítkách horského kola, pak už se cena tohoto univerzálního komfortu dá položit proti jiným dvěma samostatným řešením (pro kolo a pro motorku). Na motorku by pak jistě pro běžnou mototuristiku stačilo levnější "plastové" řešení, na tom horském kole je ale kvalita odpružení pro PDA na místě. A pokud bych už měl nutnou kvalitu kvůli ochraně PDA pro kolo, proč ji nepoužít univerzálně i na motorku.

Na kole PDA s BT GPS vydrží stejně dlouho jako při pěší turistice, takže samozřejmě je třeba řešit dostatek energie. Já osobně mám naprosto jednoduchý plastový pack na 4 tužkové nabíjecí články, těch nosívám u sebe 2 sady a to je dostatek energie pro PDA (příp. i GPS) na víc jak 24 hodin při stálém zapnutí.

Úplně vše se odvíjí již od základního rozdělení uživatelů GPS na tábor vyznavačů "kancelářských" PDA ve všech podmínkách, a tábor inklinující k outdoor účelovým přístrojům. Tyto dva směry byly a budou a je nutné pro nováčka toužícího po GPS si zjistit, ke kterému stylu tíhne. Ruku v ruce s tímto pak už jde obecný názor na užití PDA ve spojení s mototuristikou a cykloturistikou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Docent  |  08. 05. 2007 15:06

Nemohl byste trochu rozvinout tu myšlenku s jednoduchým plastovým packem, tj. co obsahuje, případně to napsat sem:
http://www.ce4you.cz/forums/view_topic.asp?t=23103&fi=0#4 ?

Dík.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Benedikt Dvorský  |  08. 05. 2007 15:21

Jelikož je to již mimo cíl této recenze budu reagovat do diskuse na ce4you. (zkusím stihnout ještě dnes)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
KptBobr  |  27. 04. 2007 07:50

Vyborna recenze !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor