Zdravím,
ačkoliv sám PDA na navigaci nepoužívám, docela dobře chápu jeho aplikaci a chápu i důvody, proč zrovna Touratech takové řešení v nabídce potřeboval. Předevím Touratech resp. jeho divize vyvíjí jeden z poměrně populárních programů pro navigaci na PDA (PathAway) a PC software TTQV. V nabídce mají desítky mapových podkladů - zejména země, kde nic moc jiného k sehnání není. Zkuste si někde opatřit vektorové mapy (pro jakoukoliv jednoúčelovou GPS navigaci) třeba pro Alžírsko, Libyi apod. Je to bída. Přitom pro tyto země existují fantastické offroadové mapy založené na původních ruských vojenských topografických mapách. Jiné využití než v PDA zatím nikdo nenabízí (pochopitelně kromě PC nebo tabletPC ale mít to třeba na motorce je extrém). Takže PDA v kombinaci s klasickou jednoúčelovou navigací je super kombinace a cestovatelé, kteří třeba do Libye nebo dalších zemí tohoto typu jezdí, vám to potvrdí. Tam pak ani moc nezáleží na tom, jestli to je PDA za 5 nebo 15 tisíc, pokud odejde (třeba vlivem vibrací), je to v Evropě na dovolené nepříjemné ale v poušti tragédie. Každopádně kvalitní držák může být použitý pro levné i drahé PDA ale řekl bych že nikdo by nerad viděl jak se jeho PDA i za 5 tisíc kutálí z motorky pod kola kamionu a bohužel tyto případy se stávají. Máme zákazníky, kteří řeknou že mají PDA nafasované od zaměstnavatele zadarmo a řeknou si prostě o jiné. Ale pokud jedou ve skupině a v PDA měli jedinou naplánovanou trasu na dovolenou se všemi body kam se chtějí podívat, je to prostě pokažená dovolená. Tak bych to nebral jen z pohledu ceny toho PDA ale z pohledu škody, které absence navigace způsobí.
Co se týká upevnění, mohl Touratech použít i levné silentbloky. To že použili letecké izolační silentbloky od Lordu je proto, že mají tester přetížení při různých režimech jízdy a obyčejné silenbloky nezabránily pronikání vibrací, které mohou způsobit třeba uklepání vnitřních kabelových spojů v PDA apod. Záleží tam i na váze PDA atd. Každopádně PDA je vždycky kompromis ale tohle řešení se nám prakticky osvědčuje víc, než plastové bedničky, které se prodávají o 30% dráž. Existuje i o polovinu levnější řešení a navíc 100% vodotěsné ale je to celoplastové a na jakékoliv offroadové využití je plastový úchyt, spona nebo upevnění zdrojem potenciálního problému.
Souhlasím že tohle není žádný zázrak designu ale Touratech nic "hezkého" nedělá, priorita je funkčnost.
Každopádně naše zkušenosti s použitím Smartphone s QWERTY klávesnicí na adventure cestách ukazují, že horší než déšť je všudepřítomný prach a vibrace. Praskají svařované spoje, masivní plasty atd. Je to prověrka techniky. Je rozdíl když jedete hodinku odpoledne pomalu někde po polní cestě a je rozdíl, když jedete v Maroku 3 týdny po pistách, kde motorka od rána do večera lítá v rychlosti kolem 100km/h po vyjeté valše a vidíte jak se vytáčejí i zalepené šrouby. To řešení bylo navržené i na takové použití.
Já osobně bych chtěl "jednoúčelovou" navigaci, která by uměla jak vektorové, tak rastrové mapy ale zatím takovou neznám a někdy se ty rastrové mapy fakt hodí.
Tomáš