Třicet největších mýtů o navigaci

Navigační nováčky zachráníme před strmým pádem do reality. Největší bludy kolem navigací uvedeme na pravou míru. Všechno totiž bude horší, než čekáte. První pomoc před pořízením a rozbalením navigačního dárku.
Kapitoly článku

S RDS-TMC se vyhnu zácpám

Teoreticky ano. Služba RDS-TMC přes vestavěný radiopřijímač stahuje informace o dopravní situaci, problémy zobrazí na mapě a dokáže je brát v úvahu při optimalizaci trasy. Jen bohužel moc nefunguje, alespoň u nás. Informace nejsou vždy aktuální, přístroje nemají vždy požadované vybavení, příjem bývá špatný. Na funkci RDS-TMC nespoléhejte a doporučuji nebrat ji jako jedno z hlavních kritérií výběru.

Tip: Přečtěte si, proč někdy nefunguje RDS-TMC

Navigační přístroj bude mít plně aktuální mapy

Nebude, na to se můžete spolehnout. Žádné mapy nejsou nikdy plně aktuální, vždy v nich najdete místa, kde něco chybí a kde je něco špatně. Kvalita map je hlavním důvodem, proč se při jízdě podle navigačního přístroje nesmí přestat myslet.

Aktualizace map rychle reagují na změny na silnicích

Ani to není pravda. Výrobci map připravují aktualizace každého čtvrt roku, výrobci navigací si je berou obvykle v půlročních nebo i delších intervalech. Než se ale informace k výrobcům map dostanou, než je ověří a zapracují, než zkontrolují celé území, uplyne také řada měsíců. Mapy se navíc zpracovávají postupně po regionech, takže na ten váš se aktualizace zrovna nemusí dostat. Kruhový objezd, který postavili před měsícem, v příští aktualizaci téměř s jistotou nebude.

Tip: Přečtěte si odpovědi zástupce firmy, která připravuje mapy České republiky

Čím víc zemí na krabici, tím je navigace lepší

Nenechte se zmást počtem zmapovaných zemí, kterým se výrobci rádi chlubí. U každé země je potřeba ptát se, jaká je úroveň pokrytí mapami. V západní Evropě je už tento problém vyřešen, pokrytí je velmi kvalitní, ale úroveň map ve východoevropských zemích je stále nedostatečná. Bohužel to někdy platí i o Slovensku.

Už nikdy nebudu potřebovat papírovou mapu

Je to možné, ale papírový autoatlas raději nevyhazujte. Na velkém formátu se orientuje mnohem lépe než na malém displeji navigačního přístroje. Navíc papírové mapy jsou takřka umělecká díla, na která je radost pohledět.

Navigace znají ulice a čísla popisná všech měst

V západní Evropě to už je celkem pravidlo, v Česku jsou ale stále takto detailně pokryta jen největší města. U většiny obcí se dá navigovat na konkrétní ulici, na křižovatku dvou ulic. Už jen výjimečně, a to jen v případě nejmenších obcí, mapy znají jen jejich název.

Navigace znají všechny restaurace a benzinové pumpy

Situace kolem tzv. zájmových bodů (POI) je stejná jako u map. Žádná z databází není kompletní. Na druhou stranu když v databázi chybí jedna restaurace, pojedete k jiné (nechybí-li úplně celá kategorie) – chyba v silniční síti je větší problém.

Určitě potřebuji navigaci s mapami Tele Atlasu, Navteq nebrat

Tohle platilo do září letošního roku. Do té doby Navteq neměl zpracovanou východní část České republiky, s výjimkou Brna a Ostravy byly trasy obcemi pouze průjezdní. Dnes se situace změnila, a i když mapy Navtequ ještě nedosahují na Tele Atlas, dá se podle nich jezdit. Jen si při koupi navigace ověřte, jestli v přístroji není starší mapa – stačí se podívat třeba na Zlín, Přerov, Olomouc.

 
Navteq mapy postupně vylepšuje

Tip: Podrobný článek o zářijových změnách v mapách Navtequ

S hlasovou navigací se vůbec nemusím dívat na displej

Možná to dokážete, ale hlasovou navigaci je vhodnější používat jako doplněk vizuálního zobrazení. Mrknutí na displej nezabere delší dobu než stejný pohled do zpětného zrcátka a zjistíte při tom mnoho informací, které hlas neprozradí: třeba kterou silnici z pavouka před vámi zvolit. Hlasová navigace také někdy bývá matoucí; bez ověření, jak to přístroj myslel, asi někdy pojedete špatným směrem.

Tip: Přečtěte si, proč se na hlasovou navigaci nedá vždy spolehnout. Majitelům navigací TomTom nabízíme zdarma nový hlas Eliška.

Po zapnutí navigačního přístroje se dá okamžitě vyjet

Dá se, ale pokud při tom chcete navigaci používat, musíte počkat, až z GPS satelitů zjistí aktuální polohu. To trvá řádově sekundy, desítky sekund až minuty – podle toho, jak dlouho před tím byl přístroj vypnutý. Zejména u úplně nového přístroje musíte být trpěliví, nechat mu dobrý výhled a v klidu (tj. ne za jízdy) vyčkat na první zjištění polohy. Může to trvat delší dobu.

Tip: Jak postupovat při prvním zapnutí navigace


V poslední kapitole článku se budu věnovat hlavně funkcím navigace

Témata článku: , , Dobrý výhled, Vestavěný radiopřijímač, Mýtus, Nejrychlejší trasa, Vizuální zobrazení, Sledovací zařízení, Osobní automobil, Reálný život, Rychlý pohled, Nový hlas, Radiopřijímač