Turistika s navigací do auta: když nic jiného nezbývá

Autonavigaci Garmin Nüvi jsem neplánovaně potrápil i při turistice a geocachingu. Jaké to bylo? Dá se vůbec navigace do auta používat i v horách?
Turistika s navigací do auta: když nic jiného nezbývá
Kapitoly článku

Garmin Nüvi – v tomto případě konkrétně model 760 – je stejně jako ostatní přístroje z této řady určen výhradně do auta. Není odolný, nemá vyměnitelný akumulátor, všechny funkce jsou připraveny pro zhýčkané řidiče. Přesto jsem ho kvůli nedostatku jiných možností týden používal jako turistickou navigaci a při geocachingu.

Nemučil jsem se dobrovolně jen kvůli tomu, abych napsal tento článek. Příčinou byla poslední betaverze firmwaru pro Garmin Colorado, která okamžitě po příjezdu na dovolenou uvedla tento turistický navigační přístroj do stavu nepoužitelnosti.


Mapa ukazuje polohu a cíl, šipka vpravo dole směr

Jak to nakonec dopadlo? Byl jsem sice rád, že jsem měl s sebou zrovna Garmin Nüvi, důvody podrobně popíšu dále v článku, ale názor jsem nezměnil. Autonavigace patří do auta, do lesa je vhodnější outdoorový přístroj.

Hlavně ať nezaprší

Garmin Nüvi je připraven k tomu, aby seděl na držáku u čelního skla auta. Aby v suchu a v bezpečí vedl řidiče po silnicích, a nikdy jinak. Vrcholem odolnosti tak je situace, kdy se netrefíte na držák a Nüvi spadne na kobereček pod volantem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin Nüvi 760: navigace do auta

Při turistickém použití je třeba vždy myslet na to, že Garmin Nüvi neodolá vodě a s prvním pádem na tvrdou zem se zároveň odbude i derniéra. Jistě se najde řada uživatelů, kteří mají jinou zkušenost, kterým přístroj do auta přežil drsné pády a jiné méně vhodné zacházení. To jsou však spíš výjimky, nedá se na to spoléhat.

Na menší odolnost navazuje další nedostatek: širokoúhlé Nüvi se špatně drží v ruce. Všimněte si, jak jsou turistické navigátory připraveny pro uchopení – jsou úzké, snadno se obepnou prsty. Větší ruka sice podobně obejme i Nüvi, držení ale potom není jisté, navíc potom není vidět na displej.

Kam s přístrojem, když se na něj zrovna nechce dívat? Pro kapsu u kalhot je často velký, z kapsičky u košile zase při předklonění vypadne. Určitě se proto vyplatí využít dodávané pouzdro, které Nüvi alespoň trochu ochrání. Neustálé vytahování ale zase komplikuje používání… nevyberete si.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nüvi v ruce • pouzdro dokáže trochu ochránit

Stačí pět hodin na jedno nabití?

Displej Garminu Nüvi vyžaduje podsvětlení, bez něj na něm není nic vidět. Úroveň světla lze ale nastavovat v mnoha krocích, a na stu procentech displej doslova září. Takže s viditelností problém není. Osobně jsem úroveň s ohledem na výdrž nastavoval tak na polovinu stupnice.

Ovládání na dotykovém displeji je celkem pohodlné, ale méně jisté než použití hardwarových tlačítek. Jenže ta na Nüvi s výjimkou vypínače nenajdete, je třeba smířit se s prstem šmejdícím po matném sklíčku. Výborné je, že vypínač na horní hraně lze posunout do krajní polohy, při které se displej zamkne. V kapse nebo v kapse batohu tak získáte jistotu, že se nedopatřením nic nestane.

Klepněte pro větší obrázek
Třípolohový vypínač

V Nüvi je citlivý GPS čip Sirf Star III. Pro turistiku je naprosto zásadní, že neobsahuje funkci známou jako statická navigace. To znamená, že polohu měří i při nízkých „turistických“ rychlostech, nečeká na hranici kolem 4 km/h jako některé jiné autonavigace.


V nouzi se lze orientovat i podle zjištěných zeměpisných souřadnic

Samotná citlivost GPS přijímače je slušná, ale velmi náchylná na prostředí. Zejména odrazy od domů ve městech Garminu vadí. Na silnici to nepoznáte, když však potřebujete najít keš v ulici mezi domy, raději to vzdejte, ušetříte čas. Při turistice, kdy nezáleží na deseti metrech přesnosti, je citlivost přijímače plně dostačující.

 
Garmin se v jednom případě výrazně odchýlil z trasy, asi o dvě stě metrů. Pomohlo až vypnutí a zapnutí přístroje. Na prvním obrázku je vidět, jak aktuální poloha kurzoru při první cestě po této operaci poskočila na správné místo. Na druhém obrázku je dobře vidět rozdíl mezi modrými zaznamenanými stopami (cesta tam a zpět).

Slabinou je také vestavěný akumulátor, který omezuje dobu použití v terénu. Když se vybije, zůstává zřejmě jen možnost využít externí zdroje připojitelné přes miniUSB konektor. Ty však s sebou každý nenosí. Při prvním pokusu o kompletní test výdrže se Nüvi vypnul asi po dvou a půl hodinách. Později jsem si ale uvědomil, že v něm byl aktivní Bluetooth. Po jeho vypnutí a dalším pokusu se přístroj na jedno nabití dostal takřka přesně na pět hodin provozu.

 
Pět hodin a jedna minuta na jedno nabití • vybité baterie Garmin včas hlásí

Není to na jednu stranu špatné, za pět hodin se toho dá stihnout mnoho. Turistické navigátory ale mají násobně delší výdrže, po vybití navíc stačí vyměnit baterie. Pokud se chystáte na delší než několikahodinový výlet, Nüvi při něm moc nepomůže. Jistě, můžete ho zapínat jen v okamžicích, kdy zrovna chcete zjistit polohu, to je však podle mého názoru už za hranicí přijatelného nepohodlí. Start Nüvi je navíc extrémně pomalý. V mém případě trvalo pětatřicet sekund, než jsem mohl něco dělat.

S atlasem silnic do lesa nelez

Pokud se navigujete po České republice, problém s mapami je vyřešen. Ke Garminům automaticky dostanete turistickou mapu Topo Czech. Pokud místo ní máte automapu Atlas Czech 7, mapu Topo Czech si můžete zdarma stáhnout a aktivovat. Je úplně stejná jako mapy v turistických Garminech, nebudete o nic ochuzeni. (Teď celou dobu píšu o verzi 1.2, nová Topo Czech 2.0 ve verzi Pro určitě nebude dostupná automaticky.)

V zahraničí je to horší, neboť v nejlepším případě budete mít v Nüvi jen silniční mapu City Navigator Europe 2008. Podle ní se však v lese moc navigovat nedá. Pro Garminy se sice prodávají velmi kvalitní turistické mapy různých území a států, jejich cena je ale obvykle příliš vysoká s ohledem na to, že v cizině jste asi jen na dovolené nebo jiném kratším pobytu.

Pro Garminy ale naštěstí existuje řada map, které jsou dostupné zdarma. Odkážu se na starší článek s návodem, jak je hledat. Už třeba jen mapová vrstva se zákresem vrstevnic je při turistice neocenitelná.


V druhé kapitole se dočtete, jak vlastně vypadá turistická navigace s Garminem Nüvi

Témata článku: Pro turisty a cyklisty, Oblíbená položka, Auto

Určitě si přečtěte