Autonavigaci Garmin Nüvi jsem neplánovaně potrápil i při turistice a geocachingu. Jaké to bylo? Dá se vůbec navigace do auta používat i v horách?
Tady šipka, tady kilometry
Jak vlastně vypadá turistická navigace s Nüvi? Z hlediska pohodlí to není žádná sláva. Garminy do auta se nedají moc nastavovat, uživatel si nemůže vybrat, jaké parametry chce vidět. Takže na stránce s mapou se zobrazuje šipka k cíli, na další stránce je potom vzdálenost. Tyto dva údaje nelze žádným způsobem dostat k sobě na jednu obrazovku, neustále se mezi nimi musíte přepínat. Naštěstí to není nijak složité, vždy stačí jen jedno klepnutí na displej.
Stačilo ale, kdyby Garmin připravil ještě jeden pohled „s kompasem“. Myslím tím směrovou růžici, šipku ukazující do cíle, někde údaj o vzdálenosti. Pokud si dobře vzpomínám, starší řada StreetPilot tento pohled měla; u Nüvi byl zrušen. Šipka v pravém spodním rohu displeje sice také splní svoji roli, je ale docela malá.
Před zahájením turistické navigace je potřeba v nastavení provést nejméně jednu, lépe dvě operace. Nezbytné je vypnout optimalizaci trasy po silnicích, aby se současná poloha s cílem propojila pouze rovnou čarou. Provede se to v nabídce Nástroje, Nastavení, Navigace, Nastavení tras, Mimo silnice. Při navigaci si ale musíte uvědomit, že Garmin nepropojuje s cílem místo, na kterém právě jste, ale místo startu. Čára se tak celou dobu nezmění.
Je nutné nastavit navigaci mimo silnice • čára vždy spojuje start s cílem
Výhodné je pak v nabídce Nástroje, Nastavení, Mapa, Zobrazení mapy vybrat položku K severu. Zajistí se tím, že se mapa nebude neustále otáčet. Při pomalých rychlostech, kterých turisté obvykle dosahují, orientace mapy ve směru trasy spíše mate. Na 3D pohled rovnou zapomeňte.
Vyplatí se také orientace mapy k severu
Pak už můžete vyrazit. Šipka ukazuje k nastavenému cíli, vzdálenost vzdušnou čarou zhruba odpočítává, kolik ještě z cesty zbývá. Hodí se využívat i další parametry trasového počítače. U Nüvi jsem se ale bohužel několikrát setkal s extrémními odchylkami od aktuální polohy, které mají vliv třeba na počítač vzdálenosti, kterou jste urazili, nebo na průměrnou rychlost. Výsledky pak nejsou reálné.
Stačila jedna chybně určená poloha, a hned je o pár tisíc kilometrů víc. Všimněte si nesrovnalostí mezi průměrnou a maximální rychlostí
Body jsou buď vidět, nebo obsahují podrobnosti
Nüvi pracuje s cílovými body dvěma způsoby, stejně jako turistické Garminy. Třetí způsob, vytvoření mapové vrstvy s celou databází bodů, zde nebudu rozebírat.
Základem je využití paměti pro oblíbené položky. Vejde se jich tam pět set, dají se nahrát přímo z programu MapSource, nebo si je Nüvi při spuštění „vycucne“ ze souborů GPX umístěných v paměti. Tyto body jsou pěkně vidět na mapě, obsahují ale jen název a ikonu, nepřenese se do nich podrobnější popis.
Běžná oblíbená položka
Popis naopak mohou nést uživatelské zájmové body (POI). Do Garminu se nahrávají prostřednictvím programu POI Loader, do paměti se jich vejde nesrovnatelně víc, přístroj na ně dokonce může v nastaveném předstihu upozornit. Na mapě se ale zobrazí až spolu s ostatními zájmovými body, tedy u poměrně velkého měřítka mapy. Tyto body potom v nabídce cílů najdete pod položkou Různé, Uživatelské body zájmu. Jsou rozděleny podle jednotlivých databází.
Body zájmu se umí při přiblížení na určitou vzdálenost připomenout
Nakonec jsem obě tyto metody kombinoval. Vycházel jsem s POI, ale nejdůležitější body jsem ještě uložil mezi oblíbené položky. Vyhledávání a práce s body je pohodlná. Ocenil bych ale, kdyby se v seznamech kromě názvu zobrazovaly i jejich ikony.
Jakmile dojdete k cíli, Garmin se přihlásí
Tajná zbraň MapSource
V předchozí části jsem zmínil program MapSource. Tato součást map pro navigace Garmin je zbytečně opomíjená. Ve skutečnosti přitom – alespoň v mém případě – patří k výhodám, kvůli kterým bych navigaci Garmin upřednostnil před jinými výrobci.
Je to velmi kvalitní digitální atlas se stejnými mapami, jaké máte v navigaci. Cestu můžete pohodlně naplánovat na obrazovce počítače a vše potom pohodlně přes USB kabel přenést do navigačního přístroje: body, trasy i samotné mapy. Podobně se databáze dají přenést z Garminu Nüvi do MapSource, včetně prošlých stop.
Kdo se neobejde bez křižovatek
Turistika často nespočívá jen v zadání jednoho cíle. Vzhledem k tomu, že mapy ve většině případů neumožňují optimalizaci trasy po turistických stezkách, je často nutné vytvořit jemnější síť bodů, po kterých trasa povede.
Připravená trasa v paměti • detail • a zobrazení na mapě
Garmin práci s trasami ovládá, i když pouze nejvyšší model Nüvi 760. Starší přístroje dovolí mezi počátek a konec cesty vložit pouze jeden průjezdní bod. Přestože lze trasu plánovat a upravovat i přímo v Nüvi 760, velmi doporučuji připravit ji na počítači v programu MapSource a do Garminu ji potom přenést.
Navigace po trase složené z více bodů se pak podobá jízdě s Garminem po silnicích. Místo křižovatek se ale naviguje po přímce od bodu k bodu. Trasový počítač ukazuje celkovou zbývající vzdálenost, itinerář potom vzdálenosti mezi jednotlivými body.
Možnosti práce s trasou • vkládání nových bodů • přesouvání
Takhle to vypadá při navigaci • Garmin hlásí jednotlivé odbočky • textový itinerář
Garmin ale není jediný
Nemohu říct, že by se Garmin Nüvi určený do automobilu nedal používat i při turistice. Nebylo to ale pohodlné, v každém okamžiku bych ho hned vyměnil za outdoorové Colorado, GPSmap nebo eTrex. Když ale není po ruce lepší zařízení, i autonavigace má v horách své využití.
Pokud bych měl vybrat vlastnosti, které mi při turistice s Nüvi nejvíc vadily, bude to hlavně nepřizpůsobení ruce turisty. Nüvi se špatně drží a nosí. Nepříjemné bylo neustálé přepínání mezi obrazovkami, abych viděl směr a zbývající vzdálenost.
Jsem ale velmi rád, že jsem s sebou měl v autě právě Garmin. Díky výborné spolupráci s počítačem jsem do jeho paměti mohl rychle nahrát potřebné body, k dispozici byly i použitelné mapy, a možnost vypnutí navigace po silnicích dovolila vydat se do hor.
Neznamená to však, že jiné navigační přístroje nelze pro turistiku použít. Samostatné programy SmartMaps a TourNavigator dovolí nainstalovat turistické mapy a turistickou aplikaci do navigací dalších výrobců. Kompletní přehled kompatibility SmartMaps najdete na této stránce, hardware podporovaný TourNavigatorem je zde. O obou programech jsme také připravili podrobné články: SmartMaps, TourNavigator.
Tip: Přečtěte si podrobný test Garminu Nüvi 760, tentokrát zaměřený na navigaci v autě
Používáte navigaci do auta také při turistice? Jste spokojeni, máte jiné zkušenosti?