Už vím, jak pracuje navigační systém GPS

Diskuze čtenářů k článku

Juro  |  23. 05. 2009 20:37

Málokto vie, že tvorcom GPS bol slovák žijúci v USA. Bol to pán Getting a jeho rodinné korene siahaju do mesta Bytča.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rejpal  |  04. 06. 2009 22:01

tak alespoň v něčem jste první ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Čičo  |  23. 10. 2009 10:20

Samozrejme, na Járu Cimmrmana sa nechytáme...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
shost  |  13. 02. 2008 15:26

Víteněkdo k čemu jsou GPS přijímače s více než 24 kanály? při max 12 viditelných satelitech a dvou kanálech (L1 a L2) nasatelit mi vychází, že 24 kanálů je maximální použitelný počet kanálů přijímače, přesto se vyrábějí a prodávají přijímače s 32 nebo dokonce s 51 kanály.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karlos  |  21. 12. 2007 13:47

GLOSPACE

Zapamatujte si tento název GLOSPACE.
Cca od ledna 2008 bude zahájen v Rusku prodej prvních přístrojů ruské satelitní navigace Glonass. Budou duální a budou přijímat jak signály Glonass tak i GPS. Budou se prodávat pod obchodním označením GLOSPACE (Glonass/GPS) Uvolněna přesnost 1m. Kromě navigace budou mít celkem dalších cca 7 funkcí, jako přehrávače filmů, fotografií, hry, MP3, hodiny, rozhraní pro počítač a instalaci map, a jiné. Cena přístrojů z první zkušební serie bude 15 - 18 tisíc rublů (cca 9 až 13 tisíc Kč).Pohodlí i novota je v tom, že nyní zatím na světovém trhu lze koupit navigátory, přijímající signály jen GPS, a ruský navigátor je schopný současně přijímat signály hned dvou systémů. A proto, pokud Američané vypnou systém GPS, jak to oni dělali např. za války v Iráku, tak ruský přijímač bude přijímat signály s ruských družic GLONASS . Nový ruský navigátor, ten samý první co byl seriově vyroben byl předveden ruskému prezidentu Putinovi. Vypadá podobně jako např. TM-TOM a jiné moderní navigátory.
Automobilový navigátor řady GLOSPACE, pracující se systémy GLONASS i GPS, byl zpracovaný odborníky NII Kosmického výrobněpřístrojového závodu i ZAO " Kiberso ". Navigátor vybavený programově- informačním zabezpečením ZAO " Kiberso " PalmGIS GLONASS/GPS. Rusové tento navigačním přístroj pro veřejnost vyrábí ve spoluprácu s Jižní Koreou, která dodává displeje z tekutých krystalů.
Pro zajímavost Konkurence GLONASSu popohání i americký GPS. Ten , aby ustál ruskou konkurenci připravuje zesílení signálu, aby byl až 500 krát silnější, aby byl GPS i v tunelech bytech a budovách.
Pro výrobu součástí se v Rusku nyní modernizuje ruská součástková základna nyní na 180 a 13 nanometrů, a behem cca do roku 2012 se připravuje 45 nanometrů.
Pro technologii 130 nanometrů s možností vylepšení na 90 nanometrů se koupila celá technologie z FAB30 Dresden od americké firmy AMD za cca 475 milionů dolarů, je již v ruském Zelenogradu ve firmě ANGSTREM. Rusko nakupuje ve velkém technologie na výrobu chipů i jinde a rovněž je i vyvíjí. V některých zařízeních by měly pracovat i nové ruské mikroprocesory ELBRUS 3M1, (ty již pracují v ruských armádních noteboocích a počítačích ve vojenských prostředcích), či jejich klony co vyvíjejí pro proces 90 nanometrů a v budoucnu i 45 nanometrů. Současný ELBRUS 3M1 má výkon srovnatelný s Pentem4.
Pokud chce někdo vědět o ruských GLONASS (správněji GLONASS/GPS) navigátorech víc, tak stačí zadat do GOGLE nápis GLOSPACE a budete vědět mnoho dalšího.
(prosinec 2007)
Karlos

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  02. 07. 2006 13:43

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  02. 07. 2006 13:43

Neni to spatne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  21. 10. 2005 17:05

Me by zajimal docela zajimal clanek jakou GPS vybrat,ebo treba Acer n35?
Potrebuji GPS do auta mapy CZ,SK,PL.Patral jsem,ale kazdy si vychvaluje jen to sve.
Mozna bych bral i treba vyhledavaci zarizeni na ktere pojistovny reflektujou a moznost pripojit
nejakou navigaci pro ridice.
Stejne budu muset vybavit auta(nakladni) diky teroristum GPSkama
Nemate nekdo nejake zkusenosti?
Dik Pavel

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sibstr  |  21. 10. 2005 18:44

Do auta doporučuji jednoznačně GPS Garmin Quest, ten je do auta uplně nejlepší, cena je bohužel trochu vyšší 19990kč s DPH. Pokud má člověk PDA nebo MDA tak je možné využívat GPS přes Bluetooth, v této kategorii je nejlepší BT GPS Clip-On, cena kolem 6000kč. Plus dokoupit mapy, na PDA doporučuji SmartMaps nebo PoketKim.
Mrkněte na: http://www.gpscentrum.cz/ nebo http://www.sunnysoft.cz/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  23. 10. 2005 11:48

Protože jsem zkusil několik GPS a ze SmartMaps přešel na TomTom, tak můžu trochu srovnávat a viděl jsem i PocketKim. Jako SW pro navigaci, pokud ne celý přístroj, tak jednoznačně TomTom. Běží jak na PDA, tak na chytrých mobilech a ve srovnání se SmartMaps nebo PocketKim je to o několik řádů lepší. Existují další podobné SW, ale ty nemůžu srovnat.
S GPS bych jednoznačně doporučil GPS BT339. Když jsem jí vyzkoušel, tak jsem se nestačil divit kde všude funguje a kolik vidí satelitů. Přijímače se zkrátka liší mimo jiné cistlivostí a ty, které mají chipset SiRF Star III jsou výrazně citlivější. To se pak projeví ve vysoké zástavbě nebo třeba v lese pod stromy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kocir@elko.cz  |  25. 10. 2005 21:40

Proboha jenom ne POCKETKIM !!!!!!!!!!
Pokud chcete opravdu dobrou navigaci pak volte TOMTOM nebo DYNAVIX.
Pokud chcete opravdu poctive resenou mapu CR pak DYNAVIX
Pokud to chcete pouzivat 50 na 50 jako navigaci kupte si neco co ma primo zabudouvanou GPS v tele a je cenove dostupne, tady je dobre PDA se zabudovanou GPS (YAKUMO). Pozot Acer N35 je dnes jiz zastarala vec a ma navic velkou poruchovost.
Pokud chcete navigaci vyuzivat hodne v aute a mit zajisten kvalitni prijem signali pak sahnete po TYPHOON MyGuide 7000XL.
Pri koupi PDA se zabudovanou GPS, ziskate spolehlive zarizeni, kde muzete doplnovat dalsi mapy i jinych vyrobcu, pripadne vyuzivat i jine moznosti zarizeni (emaily, excel, word, video, audio, mp3...).
http://webline.elko.cz/default.asp?mtc=0&cls=stoitems&fulltext=pdadw&submit=Hled at
http://webline.elko.cz/default.asp?mtc=0&cls=stoitems&fulltext=pda14&submit=Hled at
www.dynavix.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 10. 2005 13:04

Mno - clanek dobrej, ale zajimalo by me neco trochu vic o Glonassu - nejzajimavejsi info jsem nasel na http://www.vugtk.cz/nzk/c1-2-05/moisejev.html - a krome toho jsem se jeste docetl, ze funguje i pro civilni vyuziti (PP napsal, ze ma za to, ze funguje jen pro armadni vyuziti - tak tomu tak udajne neni a slouzi pro oboji vyuziti - cili stejne jako GPS ). No a jeste jsem nabyl dojmu, ze Glonass ma byt o chlup lepsi (teda jestli se nekdy vubec dodela/modernizuje). Velka skoda je, ze je narozdil od Galilea s GPS nekompatibilni
Btw. ted ma tyhle druzice USA, castecne Rusko, bude mit EU, kdy si dodela nejaky vlastni system Cina?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jojo  |  21. 10. 2005 15:15

Cina nemusi vyrabat vlastny system - aj tak vsetko co nad nami lieta vyrobili v Cine

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mira  |  31. 01. 2006 23:43

Glonass nemůže být ani kompatibilní se systémem Galileo nebo GPS, protože na rozdíl od těchto dvou, které používají techniku rozproztření spektra CDMA, Glonass použíá TDMA. I z tohoto důvodu se už Glonass rozšiřovat nebude - prostě je to celé postaveno na nevhodném (pro tuto aplikaci) systému.
Je sranda, že GPS je určen původně pro armádu, ale když přijeli slavní američtí vojáci do Iráku a chtěli používat své "vysoce přesné" určovače polohy, tak Iráčani zapli rušičky co jim zbyly po Ivanech z Moskvy , naladily na kmitočet přijímačů GPS a US Army se mohla jít zahrabat . Ještěže tam vychází a zapadá slunce tak jako v Americe, že byly aspoň trochu v obraze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xaver  |  05. 05. 2006 12:40

Pozemní rušení- pokud nejste přímo někde vedle rušičky - na těchto frekvencích (i potenciálně nebezpečných subharmonických) lze spolehlivě odstínit, takže nevěřte všemu, co se povídá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
thm69  |  30. 09. 2010 12:57

Nevím, jak to myslíte s tou kompatibilitou systémů, ale kombinovat signály z Navstaru a Glonassu v přímači samozřejmě již dnes není problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Laik  |  21. 10. 2005 11:07

Se zájmem jsem si přečetl výše uvedený článek. Jsem uživatelem GPS a pochopitelně jsem něco o funkčnosti tohoto systému věděl. Byly to však informace pouze povrchní. Neříkám, že jsem nyní, po přečtení, do problematiky pronikl, ale získal jsem souhrn informací, které mi dostatečně objasnily funkčnost fungování GPS. A za to Vám, pane Snášele, mnohokrát děkuji.
Laik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PP  |  21. 10. 2005 10:17

Ano, GPS byl původně určen pro vojenské účely. Datový tok z družic je dvojí: vojenský a civilní. Komerčńi přístroje měly do svých dat uměle vnesenu chybu. V případě války se dokonce počítalo s odpojením komerční části. Ve válce v Zálivu však US Army nedisponovala dostatkem vojenských GPS a používala komerční. Proto paradoxně během války USA vypnuli umělou chybu a komerční GPS pracovaly stejně přesně jako vojenské. Asi před 10 lety bylo rozhodnuto, že už napořád bude mít komerční GPS plnou přesnost.

Není však pravda, že GPS je velkým pomocníkem letecké dopravy. Soukromé ano (malá letadla). Oficiálně však bylo GPS uznáno jen jako pomocná metoda navigace. Dopravní letadla stále létají podle radiomajáků (DME) a pokud se pustí přes moře mají povinně na palubě tři kusy inerciálních navigačních přístrojů. Pekelně drahých.

Pokud vím, ruský Glonass není ještě kompletní. Současné družice mají nyní takovou dráhu, aby navigace byla možná na území Ruska a stále jen pro armádní účely.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas  |  21. 10. 2005 05:11

Clanek ma ve vsem pravdu, ale mam jednu vyhradu k cele koncepci. Bud bude opravdu pro laiky a osvetli princip, a to neudelal. Nebo bude odborny a pak by mel jit napriklad hloubeji do struktury signalu apod. K tomu principu. Urceni polohy na zaklade pruniku 3 kouli je v poradku, za predpokladu, ze i prijimac ma naprosto presny cas. A uz jste videli kapesni prijimac s atomovymi hodinami? Ten princip je v tom, ze prijimac si v prvni rade urci ROZDIL vzdalenosti mezi sebou a  jednotlivymi druzicemi, ktere v jeden okamzik vyslou stejny signal, jenz s urcitym ruznym zpozdenim doputuje k prijimaci. Prunikem moznosti polohy vuci 2 druzicim je pak ve 2D prostoru hyperbola. Treti druzice pak urci definitivni bod ve 2D prostoru a pomoci ctvrte druzice uz se lze pohybovat v 3D prostoru, tedy urcit i nadmorskou vysku. Da se to resit i jako soustava 4 rovnic o 4 neznamych. 3 nezname jsou vzdalenosti ke trem druzicim a ctvrta je prave rozdil casu prijimace a jednotneho casu druzic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
maslisko  |  21. 10. 2005 09:45

Hm, v teto oblasti se povazuju za laika a nemam pocit, ze by mi autor dostatecne nevysvetlil, jak to funguje... Naopak, tento clanek se mi libi a povazuju jej za prinosny - diky, pane Snasel :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sasha  |  21. 10. 2005 14:11

Tomas asi myslel to, ze neni vysvetleno, jak prijimac pozna vzdalenost od satelitu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sibstr  |  21. 10. 2005 00:35

Zkratka Navstar-GPS znamená NAVigation Satellite Timing and Ranging - Global Positioning System
Jenom pro upřesnění

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sibstr  |  21. 10. 2005 00:41

GPS, celím jménem NAVSTAR GPS ( NAVigation Satellite Timing and Ranging - Global Positioning Systém ) je družicový celosvětový systém určování polohy a času. Tento navigační systém vyvinutý v USA původně jen pro vojenské účely je spravován Ministerstvem obrany USA. Tato soustava družic poskytuje 24 hodin denně vysoce přesné informace pro zjišťováni polohy a navigaci. Děje se tak pomocí dvaceti čtyř družic, které se pohybují na oběžné dráze asi 20 200 km nad zemí a vysílají nepřetržitě údaje o přesném čase a o své poloze ve vesmíru. Přijímač GPS na zemi (nebo nad ní) sleduje tři až dvanáct družic a registruje vysílané informace. Z těchto údajů pak určí přesně svoji vlastní polohu a zároveň i to, jakým směrem a jakou rychlostí se přijímač pohybuje.
Přesnost určení polohy GPS je bez jakýchkoliv korekcí kdekoliv na Zemi 5 až 15 m. Mohla by být ještě lepší, ale chybu ovlivňuje šum, mnohacestné šíření signálu a ionosférická refrakce. Přesnost do 15 m je pro běžné využití naprosto dostatečná, při požadavku na vyšší přesnost lze zavádět korekce. I u měření nadmořské výšky je takováto odchylka 20 m. Další zpřesnění je možné pomocí tzv. korekčního signálu (WAAS v USA a EGNOS v Evropě). EGNOS je systém, který doplňuje a vylepšuje vlastnosti GPS v Evropě. Využití má zejména v letecké dopravě, kde se uplatňují oba jeho hlavní přínosy - přesnější určení polohy (1 až 5 m) a včasné varování pro případ poruchy některé družice GPS. Dobré je, že vyšší přesnost měření může využít každý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirka  |  13. 06. 2008 08:34

A já myslel že to znamená Gde Preboha Som

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bulhar  |  05. 11. 2009 12:08

Němci říkají Ganz Prima System.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor