Válečky s mapou a kazety. Tak vypadala automobilová navigace před GPS

  • První navigace se v autě objevila už ve 30. letech.
  • Následně prodělala bouřlivý vývoj až k satelitním systémům.
  • Někdejší pokusy dnes vypadají naprosto bizarně.

Nástupu satelitní navigace předcházela celá řada systémů, z nichž některé se zdají být z dnešního pohledu skoro bizarní.

Iter Avto (1930) – Mapa složená jako tahák

Historicky první pomůckou usnadňující řidiči vedení vozu k cíli je Iter Avto z 30. let. Zařízení pracovalo se sadou papírových map, které byly navinuté na cívce. Při vkládání do čtecího zařízení se jeden z konců mapy připevnil na druhou cívku a jak auto jelo, mapa se převíjela z jedné cívky na druhou. Rychlost převíjení byla úměrná rychlosti jízdy díky připojenému rychloměru. Pro řidiče byla důležitá část viditelná přes průhledové okénko.

Klepněte pro větší obrázek

O skutečnou navigaci se pochopitelně nejednalo, systém neuměl přesně určit polohu vozidla na mapě. Při jízdě také musel řidič mapy měnit, neboť ta vždy zahrnovala jen určitou část plochy.

Systém s pohybující se mapou byl velmi populární v letectví v 60. letech. V tomto případě se ovšem pojil s rádiovou navigací, takže pohybující se mapa na přístrojové desce letadla ukazovala jeho polohu poměrně přesně. Tohoto využíval velmi přesný navigační systém Decca i méně přesný Doppler, oba typické pro první verze letadel HS-121 Trident či Tupolev TU-154. V 70. letech pohybující se mapa z dopravních letadel zmizela.

Diskuze (3) Další článek: Xiaomi Mi Mix 2S se oblékl do smaragdově zelené barvy a náramně mu to sluší

Témata článku: Pro řidiče, GPS, Galileo, Navigace, USA, Austrálie, Intel, Zajímavosti, TomTom, Historie, Dnešní pohled, Dostupný údaj, CD-ROM, ONIS, Las Vegas, Mapový podklad, Tomo, Pře, Výchozí bod, Mapa, Širé moře, První navigace, GLONASS, Celá řada, INS


Určitě si přečtěte