VDO Dayton PN 4000: vyměníte televizi za navigaci? (test)

Držíme v rukou automobilovou navigaci s DVB-T přijímačem, spoustou multimediálních funkcí a vlastní navigační aplikací. Právě ta vzbuzuje nejvíc otázek. (Video)
Kapitoly článku

Napřed trocha zděšení

Prostředí navigace mě po prvním spuštění příliš nenadchlo. Zřejmě jsem ještě nestačil dostatečně vystřízlivět z neskutečně líbivé grafiky navigace HP iPaq 318 Travel Companion, navíc podpořené extrémně jemným displejem.


Úvodní varování • hlavní nabídka

První slovo, které mne napadlo, byla složitost. Takřka ve všech úrovních menu vás neustále a zbytečně doprovází spodní stavový pruh s šesticí ikon, které si můžete plně přizpůsobit. Stačí na ikonu klepnout a zvolit, co se právě na tomto místě má objevit za informaci: čas příjezdu, trvání cesty, délka trasy, zpoždění, omezení rychlosti, rychlost, nadmořská výška, TMC informace, stav baterie, GPS nebo Bluetooth.


Nastavení údajů ve stavovém řádku

V počátcích jsem neustále hledal podrobné informace o stavu GPS přijímače, počtu přijímaných satelitů, aktuální zeměpisnou polohou a podobně. Teprve manuál mne utvrdil v tom, že tuto typickou nabídku navigace nemá. Stav GPS signalizuje pouze ikona ve spodním stavovém pruhu. Z podobných důvodů jsem do manuálu nahlížel ještě několikrát.

Zajímavostí je možnost kompletní změny barevného sladění navigace. Okolní obrázky prostředí ladí do modré barvy, můžete ji však změnit na žlutou, růžovou, černou, zelenou, jak je ctěná libost.


Možnost přebarvení nabídek

Samotný pohyb v menu však nepostrádá intuitivnost. Potvrzení provedete výběrem položky na obrazovce, o úroveň výš vás dostane žlutá šipka v levém horním rohu. V pravém spodním rohu si můžete zase všimnout tlačítka vyvolávající kontextovou nabídku s desítkou nejdůležitějších ikon pro navigaci.


Kontextová nabídka s možnostmi pro navigaci

Vzhled mapy a navigační režim

Mapové podklady České republiky pochází od společnosti Navteq. Tento dodavatel zapracoval v poslední verzi především na pokrytí východní Moravy, kde se nejvíce pohybuji a mohu tedy srovnávat s realitou a taky mapami Tele Atlasu. Navteq má v současné chvíli alespoň v této části znatelně podrobnější mapové podklady. Menší města mají popsány více ulic a mapa obsahuje více nezpevněných polních cest.

To ale nemusí být vždy výhodou. Pokud nastavíte přísná pravidla pro výpočet trasy, například nejkratší trasu, navigace vás na tyto polní cesty ráda požene. Nezajímá ji, že při jízdě na jedničku spálíte více paliva, odřete karosérii od odlétajících kamínků a životnost tlumičů snížíte na polovinu. Proto tento režim nedoporučuji. Raději ještě jednou, nedoporučuji. Výběr ekonomického profilu trasy tyto dobrodružné cesty díky vysoké penalizaci eliminuje. Zkoušel jsem například trasu mezi dvojicí vesnic. Krátká trasa přes kopec a polní cestu měřila půl třetího kilometru. Při nastavení ekonomického režimu mi již byla nabídnuta trasa civilizovanou asfaltovou cestou, byť třikrát delší.

V souvislosti s mapou si neodpustím dvě poznámky. Mapa zobrazí podrobnosti, například ulice nejnižší třídy nebo obytné části, až při velkém přiblížení. Tím ale ztrácíte v mapě přehled a orientaci. A za druhé, pro pohyb v mapě musím zvolit pravé výsuvné menu a jednu z ikon. Posun pak probíhá nikoli tažením, nýbrž neprakticky ťukáním do místa, kam se posune křížový ukazatel.

Přibližování probíhá skokově pomocí dvou nevýrazných tlačítek a každá změna si vyžádá zhruba sekundové prodlevy. Z celkového pohledu se mi se samotnou mapou příliš dobře nepracovalo. Pokud jste zvyklí zadat pouze cílovou adresu, pak vás toto tížit nebude. Nicméně pokud adresu neznáte a místo chcete zvolit z mapy, chce to trošku trpělivosti.

 Mnoho možností nastavení

Plánování trasy a práce s trasou

Opět hledám v manuálu, kde se ukrývá nabídka Trasa, kterou nemohu najít. Chtěl bych nabídku s možností uložení trasy, přidání, odebrání nebo přeházení průjezdních bodů, otočení trasy a podobně. VDO Dayton ale tyto funkce nemá.

Za cíl cesty mohu zvolit adresu, adresu u kontaktu, bod zájmu, zeměpisné souřadnice, místo z mapy nebo obligátní domov a práce. Výchozí pozicí může být nejen ta vaše aktuální, máte-li příjem GPS signálu, ale libovolné místo v mapě. Zde musím pochválit inteligentní virtuální klávesnici, byť s nestandardním rozložením písmen. Funguje stejně jako v iGo od verze MyWay Plus výše. Navigace porovnává napsané znaky s databází a nabídne jen ta písmena, která mohou následovat.


Volby cíle cesty • virtuální klávesnice při zadávání místa

Výpočet trasy lze ovlivnit jedním z profilů: rychlá, ekonomická a krátká trasa. Dále můžete zvolit vyhnutí se dálnicím, placeným úsekům, mýtným branám, tunelům a podobně. Na rozdíl od konkurence chybí profily dopravního prostředku. I automobilová navigace by mohla dobře posloužit například ve městě, kde vás při profilu chodec navede nejkratší cestou na adresu v centru města.


Navigace na souřadnice

Ještě se na chvíli zastavme u bodů zájmu a právě v této otázce podklady Navtequ ve srovnání s TeleAtlasem výrazně ztrácí. Výčet všech kategorií zabere v navigaci sedmnáct stránek, kterými se musíte proklikat. Ocenil bych logičtější zařazení do podkategorií, a místo takového Coffee shopu bych uvítal spíše kempy.


Začínám vybírat zájmové body

Po nahlédnutí zhruba do seznamu vidím, že bych tuto funkci vzhledem k nízké relevanci dat nevyužíval. U restaurace vem to čert, nicméně na nejbližší nemocnici nebo lékárnu bych se raději zeptal místních. Některé kategorie nejsou v naší zemi zmapovány vůbec, na nejbližší sportoviště vás navigace požene padesát kilometrů do Německa nebo Rakouska, a tak bych mohl pokračovat dál. A to nemluvím o tom, že body můžete hledat jen v okolí aktuální polohy nebo cíle a nikoli třeba v průběhu naplánované trasy. V takovém případě si můžete nechat zvolenou kategorii zobrazovat v mapě a průběžně navigaci sledovat.


Občas dosti neuspokojivý výsledek


Článek pokračuje v další kapitole: navigace, digitální televize, hodnocení

Témata článku: , , Chodec, Přímé připojení, Velká komprese, Sportoviště, Kolejnice, Krátká trasa, Dekomprese, První navigace, Day, Placený úsek, Test, Dobrá podpora, Fotbalový zápas, Cena přesahující, Půl třetí, Stavový pruh