Velký srovnávací test: sedm GPS modulů s Bluetooth

Vybrali jsme sedm bluetoothových GPS přijímačů, přidali k nim pro zajímavost další přístroje a podrobili je velkému srovnávacímu testu. Který si nejlépe poradí v úzké uličce? Který vydrží nejdéle na jedno nabití? Testy citlivosti v interaktivní mapě.

Nepříjemost jménem statická navigace

Nové čipy Sirf Star III přinesly kontroverzní vylepšení s názvem statická navigace. U GPS přijímače si můžete povšimnout neustálé drobné změny vaší pozice, přestože stojíte na místě bez sebemenšího pohybu. Přijímač se neustále snaží svou polohu zpřesňovat. Statická navigace má zamezit teoretické možnosti „přesunu“ pozice automobilu na vedlejší cestu při stání na křižovatce, a následnému přepočtu trasy. Pokud se tedy pohybujete rychlostí nižší než 4 km/h (některé zdroje uvádí 3,5 km/h), přijímač svou pozici zamkne a nemění ji. Tolik poměrně rozumná teorie. Statickou navigaci měly během testovací jízdy aktivovány všechny přijímače vyjma modelů s čipsetem MediaTek. Po testech ale o praktickém přínosu této funkce trochu pochybujeme. Některé přijímače na křižovatkách výrazně odskakovaly i se statickou navigací.

V automobilu ale statická navigace všeobecně nepředstavuje problémy. Ty nastanou ve chvíli, kdy se s GPS modulem vydáte do přírody po svých, třeba na lov pokladů v rámci geocachingu. Vaše pozice se mění skokově, vzdálenost se neodečítá plynule a co víc, šipka neukazuje správný směr. Se statickou navigací poklad nenajdete.

Statickou navigaci by mělo být možné vypnout. Deaktivaci lze provést s pomocí jednoho z několika programů pro PC i kapesní počítače. Za všechny mohu jmenovat SirfTech pro Windows Mobile a SirfDemo pro PC. Podmiňovací způsob v první větě však má své opodstatnění, ne všechny přijímače si vypnutí statické navigace nechají líbit. Upozorňuji, že tato změna může vést i k nevratnému zničení přijímače! Před pokusy doporučuji prohledat diskusní fóra a zjistit, zda byli jiní uživatelé úspěšní či nikoli, a s jakým postupem. My jsme deaktivaci riskli a byli jsme úspěšní u dvou ze čtyř Sirf Star III přijímačů – Haicom a Nokia. V prvním případě postačil jednoduchý postup pomocí programu SirfTech, Nokia byla tvrdším oříškem. Konkrétní postup najdete u popisu tohoto přijímače.

Moduly MSI a Navibe GB732 přestaly při změně komunikačního protokolu odpovídat. Stačilo ale zhruba na dva dny vyjmout baterii a přijímač se vrátil do továrního nastavení. Ještě jednou ale upozorňuji, že tato záchrana nemusí fungovat u všech GPS přijímačů.

Tip: přečtěte si samostatný článek Jak vypnout statickou navigaci

Jak jsme testovali

Základním parametrem GPS přijímače je použitý čipset. Papírová specifikace vypovídá již předem o některých charakteristikách, praktickému testu se však nic nevyrovná. Všechny GPS přijímače jsme plně nabili, spárovali s kapesním počítačem, komunikátorem nebo notebookem a vyrazili jsme se do ulic. Při testovací jízdě jsme do notebooků a kapesních počítačů zachytávali přímo surové informace odesílané z GPS přijímače, tzv. NMEA data. Pokud bychom měřili například automobilovou navigační aplikací, dostali bychom takřka identické, nic nevypovídající informace. Aplikace pro automobilovou navigaci totiž eliminuje nepřesnosti GPS tím, že aktuální pozici „lepí“ na nejbližší vozovku.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při testu

Tím se dostávám k důležité poznámce celého testu GPS přijímačů. Na následujících řádcích budeme někdy žehrat nad tím, když si přijímač zkrátí cestu přes budovu nebo protáhne zatáčku. Pokud však budete stejný přijímač využívat v automobilu s navigační aplikací, těchto drobných chyb a odchylek si vůbec nemusíte všimnout. Když ale všechny přijímače stojí zhruba stejně, proč si nevybrat ten nejlepší?

Průjezdní trasa obsahovala všechny běžné situace: průjezd míst s výrazně špatným výhledem, prudké změny směru, stání na křižovatce, rychlou jízdu, tunel. Po celou dobu jsme získávali aktuální polohu všech přijímačů, po příjezdu jsme získaná data zpracovali a převedli do různých formátů pro další zkoumání.

Test jsme museli provést nadvakrát. V dokončení prvního pokusu se nám totiž úspěšně pokusil zabránit závodník, co nám na křižovatce nedal přednost. Automobil tak skončil na několik týdnů v servisu a test musel proběhout ještě jednou. Můžeme se ale pyšnit asi nejpřesnější zaznamenanou polohou a časem dopravní nehody. Málokdo asi v autě vozí jedenáct nezávislých GPS přijímačů.

Klepněte pro větší obrázek
První test skončil dřív, než jsme chtěli

Který je nejlepší?

Ještě než se dostaneme k popisu a hodnocení jednotlivých GPS přijímačů v testu, podívejte se na výsledky všech najednou. Zaznamenaná data jsme totiž zobrazili v mapě. Záznam trasy doporučujeme prohlížet v programu Google Earth. Klepněte na obrázek níže nebo na tento odkaz a stáhněte si do počítače soubor TestGPS.kmz. Otevřete ho v Google Earth. S největší pravděpodobností se Google Earth po klepnutí rovnou otevře sám.


Zaznamenané trasy doporučujeme prohlížet v Google Earth: je to nejrychlejší a nejpohodlnější

V bloku Places na levé straně uvidíte novou sekci s přehledem jednotlivých GPS modulů, které jsme testovali. Klepnutím na políčka můžete vypínat a zapínat zobrazení zaznamenané trasy a srovnávat tak mezi sebou jen vybrané produkty. Mapou lze samozřejme také posouvat a měnit její měřítko.


Seznam jednotlivých stop v mapě

Nepřehlédněte ani složku Popis zajímavých míst. Klepnutím na malý symbol plus před jejím názvem se rozvine seznam. Poklepáním na modré odkazy se mapa Google Earth přiblíží na konkrétní místo a objeví se bublina s popiskem situace a chování testovaných GPS modulů.

 
Na zajímavých místech popisujeme chování GPS přímo v mapě


Článek pokračuje v další kapitole
: trasy v Google Maps, výsledky přesnosti, rychlost startu a výdrž

Témata článku: , , , , , T-Mobile MDA Compact, Velký, Poctivý kus, Výrazný nedostatek, Celková výdrž, Test, Sed, Výrazný odstup, Výměnný akumulátor, GPS čip Sony, Přesná navigace, Běžný průměr, Srovnávač, Solární článek, Kompletní mapa, Předchozí bod, Blue, Modul, Dobrá koupě, Papírová specifikace