S těmi hlasovými pokyny je to na 99% o zvyku. Když jsem přecházel z TTN na iGo, zase mi chybělo "na konci ulice"...
Nicméně také jsem si kladl otázku, protč iGo 8, které považuji s velkým náskokem za nejlepší, neuspělo. Stačilo se podívat do tabulky a bylo jasno.
Zaprvé. Hodnotí se totiž nejen software, ale i hardware. A například v kategorii "během jízdy", kde iGo za TT zaostává značně, je rozdíl způsoben zejména tím, že HW krabička od Navonu nepodporuje RDS-TMC. Je jedno, že iGo 8 s TMC zacházet umí a to víc než obstojně, prostě tady za to má nula bodů. Když se podíváte na poslední záložku, tak zjistíte, že během jízdy iGo 8 navigovalo nejlépe ze všech přístrojů v testu (88% přesnost). Takže uvědomit si, že se nesrovnávají navigační softy, ale konkrétní jednoúčelové krabičky.
Zadruhé. Hodnocení mi přišlo leckdy nekonzistentní. Nutno dodat, že z principu subjektivity tomu nemůže být jinak. Ale určité věci mě prostě do oka praštily. Například ovládání a hodnocení dle toho, kolik kroků je třeba k dané akci udělat. 4 kroky pro vyhledání restaurace u iGo Amigo znamená "chvalitebný", 4 kroky pro ukončení navigace u iGo Amigo znamená "dobrý".
Nebo radary. iGo 8 je má prakticky nejlepší možné - rozlišuje typ radaru (normální, úsekový, kamera na červenou..), hlídanou rychlost, směr měření, v úsekovém radaru zobrazuje aktuální průměrnou rychlost, může varovat vždy při přiblížení k radaru nebo jen v případě, že překračujete měřenou rychlost, jednoduchým poklepem se dá varování konkrétního radaru vypnout. Všechny údaje o radarech je možno přímo v programu měnit, přdávat či mazat. V testu ohodnoceno "výborně".
TomTom, aspoň co jsem viděl ve verzi 7, byl v tomto pohledu celkem natvrdlý. Dokázal pouze zobrazit radar na cestě a vzdálenost k němu a tím to haslo. Nevím, zda v TomTom Go 630 udělali tolik změn, aby si zaloužili také hodnocení "výborně". Já bych tomu (opakuji, že hodnotím úroveň TT7, protože Go 630 jsem neviděl) lepší než za 4 nedal, protože to neumí skoro nic.
Dále třeba správa POI. iGo 8 umí stejně jako TT GO přidávat a upravovat vlastní POI, přesto iGo 8 dostalo chvalitebný a TT GO výborný.
Takových relativně měřitelných věcí (porovnání funkcí či počtu kroků) s odlišným hodnocením je tam víc.
Zatřetí. Další věc je absence ohodnocení toho, co oceníme my pokročilejší a to je možnost uživatelských úprav. Do iGo se dá sehnat spousta kabátků s řadou funkcí, které iGo 8 standardně nemívá. Nebo třeba nových, lepších hlasů. Jak tohle zohlednit? Budete-li BFU, bude vám to jedno, protože to nikdy nevyužijete, nebudete-li BFU, můžete svou navigaci vylepšit vysoko nad konkurenty.
Začtrvté. No a asi největší zádrhel je v tom, že tisíc lidí, tisíc chutí a tím také tisíc různých vah pro to, co je pro mě důležité hodně a co méně.
Například mě osobně je zcela ukradena případná absence RDS-TMC (a to přesto, že přijímač mám), protože v praxi se to stejně pořádně nedá použít (není na to spoleh). Je mi ukradeno, v kolika krocích natvrdo ukončím navigaci, protože v 99% jezdím do cíle a tam se navigace ukončí sama. Naopak mi vůbec není jedno, zda navigace vypočítá rozumnou trasu a nebo mě - jak to dělal TomTom - bude honit přes polní cesty nebo s třicetikilometrovou zajížďkou jen proto, že na hodinové trase ušetřím minutu. Nejsou mi jedno body zájmu, protože je celkem často využívám, přesto ale pro mě budou řádově (to řádově bych zdůraznil) méně podstatné než korektní volba trasy (viz výše) nebo korektní instrukce během navigování.
Každý z nás má prostě jiné váhy, co je důležité a co ne a proto výsledky nemohou být objektivní, protože každý z nás má na věc subjektivní pohled. Ostatně i proto není na trhu "jedna univerzální nejlepší navigace", ale desítky navigačních programů a krabiček, ze kterých si každý vybere tu sobě nejbližší.
A díky Markovi, že se pokusil objektivně - a pravděpodobně s neskutečnou pracností - shrnout funkce a parametry aktuálně dostupných krabiček a že si tak každý může lépe udělat svůj vlastní názor, kde je dle něj nejlepší.