Český telekomunikační úřad (ČTÚ) potvrzuje nevybíravou praxi operátorů při udržování zákazníků. Nejde o věrnostní bonusy, ale o házení klacků pod nohy při pokusu o odchod.
Zkrátka a jednoduše, na úřad se obrací stále víc lidí, kteří si stěžují, že jim operátor na lince či na prodejně podal mylnou informaci, popřípadě podali výpověď moc brzy nebo moc pozdě, nečetli informaci na faktuře apod. a jejich smlouva byla automaticky prodloužena. V rámci srpnové monitorovací zprávy popisuje ČTÚ typické stížnosti, ze kterých je dobré si vzít ponaučení.
Důvěřuj, ale prověřuj!
První rada je jednoduchá – cokoli vám pracovník operátora sdělí, si prověřte. Špatně se to totiž prokazuje. Na webu operátorů, v podmínkách a cenících. Říkáte, že něco tak komplikovaného a nesrozumitelného číst nebudete? Operátoři na to spoléhají. Ale nevěstě hlavu, pokud máte problém, ptejte se na našem diskusním fóru, mobilmaniaci vám poradí.
ČTÚ si vede statistiku, ta jasně dokazuje, že smlouvy zákazníky pálí nejvíc
Mezi evergreeny totiž patří stížnosti na postup zaměstnanců operátorů, kdy stěžovatelé až zpětně zjistili, že nebyli pravdivě či úplně informováni o sjednaných službách či cenách za ně, což se zákazníci dle regulátora dozvídají až z vyúčtování.
Nejvíce se na ČTÚ lidé obrací s tím, že operátorem nebyla akceptována jejich výpověď. A to buď z důvodu jejího předčasného, nebo naopak pozdního podání. Mezi další typické záležitosti patří účtování pokuty za předčasné ukončení smlouvy, nebo spor o její výši.
Útěk se nemusí podařit
Pokud máte úvazek, opustit operátora nemusí být snadné. Zejména u smluv, u nichž byla sjednána možnost jejich automatického prodloužení, eviduje ČTÚ zvýšený počet stížností na obtíže při jejich ukončení. V praxi nastávají situace, kdy zákazník nestihne termín pro podání výpovědi a smlouva je automaticky prodloužena.
Příklad z našeho diskuzního fóra
To znamená, že ještě za běhu výpovědní doby došlo k prodloužení smlouvy o další období a výpověď tak nebyla operátorem akceptována. A jelikož počet takových stížností narůstá, ČTÚ připravuje kontrolu.
Zjistěte si, zda máte nastavenou autoprolongaci. Pokud ano, zjistěte si termíny a klidně si je nechte dát písemně
Dle Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK) vás operátoři musí o automatickém prodloužení (tzv. autoprolongaci) informovat, dobře proto čtěte vyúčtování. § 63 odst. 10 ZoEK říká:
„Operátor je povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu.“
Časté jsou stížnosti související s jednostrannou změnou smlouvy – nejčastěji se jedná o změnu tarifu spočívající ve zvýšení ceny.
V takovém případě je poskytovatel povinen účastníka informovat o změně smlouvy a pokud ona změna zhorší jeho postavení, pak o i jeho právu od smlouvy beztrestně odstoupit, pokud změnu zákazník nebude chtít akceptovat.
Nový tarif, dražší tarif
A tím se dostáváme k poslední skupině stěžovatelů – to jsou ti, kteří až z doručeného vyúčtování zjistí, že jim operátor změnil tarif a nový tarif je dražší. ČTÚ má za to, že taková informace by měla být podána jasně, přehledně a srozumitelně, ideálně na první straně vyúčtování, oddělená od ostatního textu, což operátoři ne vždy činí…
dTest podezírá operátory z nekalých praktik: