dTest podezírá operátory z kartelu. Podnět rozeslal, kam jen to šlo

  • Operátoři dávno vědí, že cenové války nikam nevedou...
  • Místo toho drží pozice a účtují jedny z nejvyšších cen v EU
  • dTest namítá, že ceny mají téměř stejné a nekonkurují si

dTest jde proti operátorům, podal podnět k prošetření jejich chování na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a Evropskou komisi (EK). Spotřebitelská organizace si stěžuje na předražené služby, podobné ceny tarifů a neexistující konkurenční boj o zákazníky z řad spotřebitelů.

Všechny tyto faktory dle dTestu mohou ukazovat na jednání operátorů ve vzájemné shodě, neboli koluzi, což porušuje pravidla hospodářské soutěže.

Rozdělení trhu:

  • T-Mobile: 38,6 %
  • O2: 34,1 %
  • Vodafone: 23,7 %
  • celkem: 96,4 %

Argumenty dTestu nejsou čtenářům MobilManie neznámé – dlouhodobě jedny z nejvyšších cen v EU a nabídka podobná do té míry, že prakticky nezáleží na tom, kterého operátora si zvolíte. To vše v situaci, kdy korporátní tarify atakují stále nižší a nižší ceny.

Jedním z důkazů koluzního jednání je z pohledu dTestu nedávná kampaň za výhodnější tarif, kdy se o potenciálních 100 tisíc zájemců o levnější tarif, neucházel žádný ze síťových operátorů.

Naopak argumenty operátorů, kteří ve shodě hájili vysoké ceny služeb tvrzením, že jsou odvozeny od reliéfu místní krajiny a hustoty zalidnění, dTest vyvrací vlastní analýzou a dodává:

Například v Rakousku nabízel v době realizace průzkumu jeden z operátorů v rámci neomezeného tarifu kromě volání a SMS i jedenáctkrát větší objem dat než u nás, a navíc neomezené množství SMS zpráv v zemích EU a USA. To vše za méně než polovinu české ceny.

A důsledek? Negativní dopad na české spotřebitele, kteří přicházejí o možnost jakékoliv alternativy při výběru poskytovatele telekomunikačních služeb. To se odráží jak v ceně, tak v nabízených objemech tarifů, protože operátoři nejsou motivováni k jejich zkvalitňování.

Domlouvají se?

Operátorská trojka patří mezi zakládající členy Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) a jejich tržní podíl tvoří dohromady přes 96 procent. Existuje tak podezření, že operátoři mohou při stanovování cen vzájemně spolupracovat, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a poškozuje to koncové spotřebitele.

Krom ÚOHS a EK zaslal dTest zprávu o situaci na českém telekomunikačním trhu také Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací a evropské komisařce pro ochranu spotřebitele Věře Jourové. Do kopie přidali i ČTÚ.

V Týdnu mobilně jsme téma probrali podrobně: 

Diskuze (28) Další článek: MIUI 9 od Xiaomi má vlastního chytrého asistenta a umí prohledávat obrázky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , Operátorská trojka, Negativní dopad, Zakládající člen, Koncový spotřebitel, Spotřebitel, Karta, Síťový operátor, Elektronická komunikace, Mobilní síť, Regulační orgán, Český spotřebitel, Realizace, Rakousko