Včera jsme vás informovali o tom, že Samsung díky aktuálnímu kurzu koruny vůči euru zdražil modely řady Galaxy S20 i skládačky Galaxy Z Flip a Galaxy Fold. Stejný trend je však patrný i u dalších výrobců, Koruna je totiž vůči euru nejslabší za čtyři roky, a to se ještě očekává její další pád! A to znamená nevyhnutelné, ceny dovezeného zboží kvůli nevýhodnému kurzu porostou, což se týká i smartphonů.
Huawei sice své nejdražší modely (zatím) drží na stejných cenových úrovních, každopádně P40 Lite se začal v Česku prodávat za 6 499 Kč. Dnes už však stojí o dva a půl tisíce více, tedy 8 999 Kč. Ještě ořezanější model Huawei P40 Lite E nyní pořídíte za 5 990 Kč, což je oproti úvodní ceně telefonu nárust o 1 500 Kč. Pětistovkový nárust hlásí P Smart Pro i P30 Lite, a zřejmě bychom brzy „usvědčili“ i další modely v cenovém rozpětí do deseti tisíc korun.
Slabá koruna plošně zvyšuje ceny smartphonů, a to nehledě na značku.
A zvyšování cen se týká i Sony. Dosud nejdražší smartphone japonské značky, Xperia 1 II, bude zřejmě ještě dražší. V rámci předobjednávek telefon nestojí dříve avizovaných 30 990 Kč, ale 33 333 Kč. Vyšší cena je vidět u partnera Sony, k němuž se dostanete přímo z českých stránek výrobce. Navýšení ceny platí i u Sony Xperia 10 II, u které si oproti původní ceně 9 490 Kč připlatíte pětistovku navrch. Stejné je to i v případě připravované Xperie L4. Zdražila i taková Nokia 7.2, kterou jste mohli ještě před pár dny pořídit za 6 990 Kč. Nově už ji české e-shopy nabízejí za 7 990 Kč nebo dokonce za 8 299 Kč. A najdou se i další...
U telefonů dalších značek jsme zatím zdražení nezaznamenali, je ale zřejmě jen otázkou času, než k němu dojde. U spousty nových smartphonů totiž známe cenu jen v eurech. Když jsme ceny přepočítávali v polovině února, zněly daleko lákavěji než nyní. Tehdy jste totiž za jedno euro zaplatili necelých pětadvacet korun, dnes už je to téměř 27,50 Kč, což u dražších telefonů udělá i pár tisíc navrch.
A změna je v nedohlednu, podle analytiků bude koruna i nadále oslabovat. A to bude nevyhnutelný signál i pro další značky, aby šly s cenou nahoru. Jinak by totiž museli výrobci (nebo prodejci) kurzový rozdíl kompenzovat snížením svých marží, což, ruku na srdce, udělá málokdo.