Trh s tablety vytrvale klesá už několikátým rokem. Je proto zřejmé, že žádný obrat nenastal ani v dobách, kdy se nedařilo prodejům takřka žádného typu elektroniky. Podle analýzy společnosti IDC se v letošním prvním kvartálu celosvětově prodalo pouze necelých 25 milionů tabletů, což je meziroční pokles o 18 %.
Příčinou zrychlení poklesu byla samozřejmě koronavirová pandemie, která se ve sledovaném období nejvíce projevila na čínském a jihokorejském trhu. Subkategorii tabletů s připojitelnou klávesnicí se nicméně dařilo a vzrostla o 57 %. Mnohem větší objem prodeje ale stále tvoří jednoduché a levnější tablety, jejichž prodeje klesly o 36 %. Tím pádem celkově klesl i celý tabletový segment.
Rostl jen Samsung a Lenovo
Jedničkou v tabletech zůstává americký Apple, jeho pozice ale slábne, protože za leden až březen prodal 7 milionů iPadů, což je skoro o třetinu méně než před rokem. Samsung na druhém místě lehce posílil na 5 milionů prodaných Galaxy Tabů, a to i díky dodávkám tabletů do škol, které v průběhu koronakrize posloužily dětem a studentům jako výukový nástroj pro e-learning.
Top 5 výrobců tabletů podle objemu distribuce za 1Q 2020:
Výrobce
|
1Q20 Distribuce (mil. ks)
|
1Q20 Tržní podíl
|
1Q19 Distribuce (mil. ks)
|
1Q19 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
6.9
|
28.0%
|
9.9
|
32.9%
|
-30.4%
|
2. Samsung
|
5.0
|
20.2%
|
4.8
|
15.9%
|
3.9%
|
3. Huawei
|
3.0
|
12.0%
|
3.2
|
10.7%
|
-8.3%
|
4. Lenovo
|
1.6
|
6.4%
|
1.6
|
5.2%
|
1.9%
|
5. Amazon
|
1.4
|
5.8%
|
1.9
|
6.3%
|
-24.5%
|
Ostatní
|
6.8
|
27.5%
|
8.7
|
29.0%
|
-22.2%
|
Celkem
|
24.6
|
100.0%
|
30.1
|
100.0%
|
-18.2%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 29. dubna 2020
|
Huawei ustálo nepříznivé čtvrtletí se ctí a pojistilo si třetí příčku, když do prodejní sítě dodalo 3 miliony tabletů. Mimo pandemii musí výrobce u nových modelů včetně vlajkového MatePadu řešit nedostupnost služeb Googlu. Podstatnou část tabletů nicméně prodá v domovské Číně, kde absence GMS není handicapem.
Lenovo je tradičním tabletovým hráčem v první pětce, tentokrát se dokonce vyšvihlo na čtvrtou pozici. I přes nepřízeň vnějších vlivů se čínskému výrobci podařilo dosáhnout mírného růstu, jeho tabletům se dařilo v Japonsku, Evropě a Spojených státech. Pátý Amazon sezónně poklesl na pětku, tři čtvrtiny z jeho půldruhého milionu prodaných tabletů tradičně proudily na domovský americký trh.